April en mei 2011; Marokko

25 mei 2011 - Fez, Marokko

Zondag 24 april t/m zondag 1 mei 2011, Nederland-België-Frankrijk-Spanje-Marokko (Assilah)

We nemen hier een wat roestige Marokkaanse ferry naar Tanger in Marokko. De douane formaliteiten verliepen voorspoedig en zonder problemen. Binnen het half uur rijden we het haventerrein af en gaan op weg naar het kustplaatsje Asilah. Hier genieten we op een camperplaats, aan het strand vlakbij de vestingsstad, van onze welverdiende rust.

IMG_0097IMG_0119

Op de derde dag in Marokko gaan we weer op pad richting Rabat. Omdat het weer niet helemaal mee werkt besluiten we een bezoek aan de stad maar even over te slaan en rustig door te rijden richting de binnenlanden. De omgeving is schitterend en wordt steeds heuvelachtiger. In het bergachtige gebied moet onze Waggel flink werken over de smalle kronkelige bergpaden. Op een vlak terrein, langs de weg, parkeren we voor de nacht. De volgende dag gaan we richting Ouzoud. Zo´n 40 kilometer voor deze plaats stoppen we nog even op een uitzichtspunt. Na de koffie willen we weer door. Helaas geeft de motor een vreemd geluid bij het starten. Na een paar uurtjes sleutelen (ook dit hoort erbij!!) blijkt het probleem in het startrelais te zitten. In het stadje onderaan de berg regelen we een monteur die de startmotor meeneemt en direct kan repareren. Gelukkig... na een paar uur kunnen we toch alweer verder!! We rijden nog een kleine 40 kilometer voordat we aankomen op de Zebra camping in Ouzoud.

IMG_0134P1030075

Maandag 2 t/m zaterdag 7 mei 2011, Ouzoud-N'Kob-M'Hamid-Foum Zguid

Vanaf de camping in Ouzoud starten we onze 4x4 toer door de Sahara. De eerste dag gaat het richting zuiden en dus steken we het Atlasgebergte over. Ten zuiden van deze bergketen ligt de Sahara woestijn. We rijden over twee steile passen van meer dan 2200 meter met slecht, smal asfalt en scherpe haarspeldbochten. Bijna bovenaan aangekomen is het zo steil dat we in de eerste versnelling omhoog moeten kruipen. Het duurt even maar uiteindelijk komen we er toch!

Na het schoonmaken van het brandstoffilter blijken er nog wat extra pk's aanwezig te zijn. De volgende dagen rijdt het dan ook een stuk makkelijker! De pistes in de Sahara bestaan voor een groot deel uit gravel, wasbordjes en gaten. We rammelen en stuiteren wat af deze dagen! De slechte wegen hebben als voordeel dat de rug stevig losgemasseerd is en weinig problemen meer geeft.

's Avonds slapen we onder de fantastische sterrenhemel in de woestijn. We ontmoeten nomaden en zien kamelen voorbij komen. Het landschap is heel afwisselend; dan weer heel weids en dan weer heel bergachtig.

Onze grote vraag voor deze rit was hoe de auto het in de zandduinen, op de standaard banden, zou doen. Nou deze vraag kunnen we in ieder geval beantwoorden met: Verrassend goed.....

Een beetje lucht uit de banden en Waggel ploegt er prima doorheen. We hebben slechts éénmaal vastgezeten maar ook nu weer wat extra lucht uit de banden en hij ging gewoon weer door!

Na Lac Iriki nemen we in Foum Zguid afscheid van de rest van de groep. Wij blijven een paar dagen langer in het zuiden terwijl de rest teruggaat naar Ouzoud.

P1030080P1030152copy

Zondag 8 t/m woensdag 11 mei 2011, Foum Zguid-Tafaraoute-Taroudannt-Marrakech

IMG_0267

Foum Zguid is een stoffig stadje op de rand van de Westelijke Sahara. Hiervandaan gaan we een stukje richting het noorden. We duiken weer het Atlas gebergte in. De weg naar Tarafoute is goed en erg rustig. Het is een stuk van ongeveer 350 kilometer wat ons een hele dag kost. De kronkelige weg door de bergen en langs kleine bergdorpjes is een voorproefje voor wat we de komende dagen nog gaan krijgen. Tafraoute ligt in een mooie omgeving met enorme op elkaar gestapelde stenen.We blijven hier een extra dag om wat onderhoud aan de auto te kunnen doen en wat te luieren. In het stadje doen we, op de fiets, wat boodschappen.

P1030210

De dag erop vertrekken we richting Taroudannt. De weg is breder maar er zijn ook meer tegenliggers. Helaas komen deze vaak op de verkeerde weghelft om de onoverzichtelijke bochten. Ook vandaag de nodige kleine bergdorpjes waar we brood kopen. In Taroudannt staan we op een parkeerplaats bij een hotel naast de stadsmuur. Het is vandaag ruim 40 graden en een bezoek aan de stad stellen we maar even uit tot na 17 uur. Als het iets is afgekoeld scharrelen we wat rond in de souk van het oude stadsgedeelte en we genieten, vanaf een terrasje, van alles wat voorbij komt.

IMG_0278

De weg naar Marrakech is ook een bergweg. Deze heet de Tizi ’n Test. Vanaf Taroudannt is het zo’n 230 kilometer. Volgens de reisgidsen heb je een sterke maag nodig om deze weg te rijden; en dat bleek ook wel! De eerste 50 kilometer is vlak met redelijk asfalt. Maar dan begint het! De weg is smal met erg korte haarspeldbochten en afgebrokkeld asfalt langs de ravijnen die honderden meters diep zijn. Na drie uur klimmen komen we op 1930 meter hoogte een bord tegen dat aangeeft dat de maximale doorrijhoogte 3 meter is. Draaien gaat hier niet en dus toch maar proberen onder de overhangende rotsen door de komen. Met de wielen op de rand van het niet erg betrouwbare asfalt kruip ik, op aanwijzingen van Monique, langs de rotsen. We zijn 3,70 meter hoog en hadden nog een paar centimeter over! We klimmen nog 200 meter voor we boven zijn. Gelukkig komen er in de afdaling niet meer van deze verrasingen voor. Wel blijft het erg steil, smal en kronkelig langs de diepe afgronden. Over de 230 kilometer doen we van ’s morgens 8.00 uur tot ’s middags 15.30 uur. In Marrakech blijven we een aantal dagen. De camping is goed voor elkaar met een prima zwembad, warme douches, een goed restaurant en vervoer naar de stad. Hier horen we dat de route die we gereden hebben op verschillende wegenkaarten als gevaarlijk staat aangeduidt!

IMG_0291

Donderdag 12 t/m zondag 15 mei 2011, Marrakech

Marrakech is een grote drukke stad met het centrale plein Jemaa el Fna. Rond dit plein gebeurt alles. Tientallen terrassen kijken uit over het plein waar slangenbezweerders, mannen met aapjes, fruit- en sapkraampjes en artiesten hun kunsten vertonen. De restanten van de bomaanslag ruim 2,5 week geleden, zijn nog duidelijk zichtbaar maar dit weerhoudt de toeristen er niet van hier massaal naar toe te komen. Rond het plein zijn honderden schaduwrijke straatjes waar je naar hartelust kunt shoppen. In de souks in het goed toeven en we lopen vele uren rond genietend van de terrasjes en van alles wat om ons heen gebeurt. ’s Avonds worden er op het plein tientallen eetstalletjes opgebouwd waar je kunt genieten van de lokale gerechten. Heerlijk allemaal!

P1030244P1030234

Maandag 16 t/m donderdag 19 mei 2011, Gorges du Dades-Gorges du Todra-Merzouga

Vanuit Marrakech rijden we naar het Oosten. We moeten weer een bergpas over (Tizi ’n Tichka) maar dit maal en niet erg spannende. Het Atlas gebergte is erg mooi, ruig en wijds. Grote stukken zijn dor en er zijn valleien met riviertjes. Hier groeien palmen, dadel- en olijfbomen en er wordt ook kleinschalig aan akkerbouw gedaan. Vlakbij Tabourath slaan we af naar een kasbah die als decor heeft gediend voor een tiental beroemde films zoals Lawrence of Arabia, Jewel of the Nile en Gladiator. De kasbah, die in het verleden 23 families huisvestte, wordt nu nog door 3 gezinnen bewoond en is te bezichtigen. De kasbah met de naam Aït Benhaddou is dan ook zeer de moeite waard.

IMG_0376

De volgende dag rijden we door naar Boulmaine du Dades naar de Gorges du Dades. Een smalle kloof met een rivier en palmen onder in de vallei. Haarspeldbochten die niet in één keer te nemen zijn en op het smalste punt passen er geen twee auto’s naast elkaar. Aan de noordkant van de kloof is een piste van 45 kilometer naar de kloof van de Todra (Gorges du Todra). Helaas was het niet mogelijk deze piste te rijden vanwege de hevige regenval van de afgelopen dagen.Dus rijden we via Tinerhir naar deze kloof. In deze kloof, die breder is, liggen verschillende dorpjes langs de rivier. Verderop in de kloof is het rustiger en lijken de rotswanden op je neer te kijken. De baksteenkleurige rotsen contrasteren mooi met de groene palmen en de blauwe lucht.

IMG_0424IMG_0384

De volgende stop is Merzouga, niet ver van de grens met Algerije. Hier liggen de hoogste zandduinen van Marokko. Het is nu duidelijk buiten het seizoen aan het raken want de meeste campings zijn leeg. Ook wij staan alleen op een camping tegen de zandduinen aan. Vlak voor ons ligt de hoogste duin (150 meter) van het gebied met de naam Erg Chebbi.

IMG_0436

Vrijdag 20 t/m vrijdag 27 mei 2011, Merzouga-Fez-Asilah

De 21e vertrekken we uit Merzouga voor een flinke rit naar Fez, één van de koningssteden van Marokko. Op de kaart lijkt het een redelijk rechte doorgaande weg te zijn, maar op de tolwegen na, zijn die in Marokko nauwelijks te vinden. De route loopt door talloze kleine plaatsjes met vaak alleen lemen huisjes. Langs de weg staan zwaaiende kinderen. Bij de passeren van bussen en vrachtauto’s remmen we vaak maar wat af. De wegen zijn zo smal dat regelmatig de linkerspiegel naar binnen klapt door de wind van het passerende voertuig. De weg naar Fez gaat door het Hoge Atlasgebergte en door een korte tunnel met een doorrijhoogte van 4 meter. Laten we hopen dat dit keer het bord klopt! De kleine ruw uitgehakte tunnel is in elk geval hoog genoeg voor ons. We passeren mooie blauwe meren en naarmate we dichter bij Fez komen wordt het steeds groener. Bij het dorpje Ifrane, wat ’s winters een zeer welvarende wintersportplaats is, kopen we heerlijke kersen langs de weg. In de omgeving van Ifrane doet het erg Europees aan met luxe woningen met rode pannendaken. Ook zijn er veel naaldbossen. Het laatste stuk naar Fez is een flinke afdaling van, net iets onder de 2200 meter naar ongeveer 600 meter. Om 17.30 uur arriveren we op de camping Diamant Vert in Fez. Tot onze verbazing zien we daar de Daf-truck van Jan en Mariska staan. Zij staan aan het begin van hun avontuur door Afrika (http://www.travel2survive.com). Het zijn een paar dagen met veel informatie- uitwisseling en gezelligheid geworden. Natuurlijk slaan we een bezoek aan de Medina van Fez niet over. Ook deze Medina is weer een doolhof van duizende straatjes en steegjes. Vele honderen winkeltjes en ambachtslieden geven dit ommuurde stadsdeel veel sfeer en levendigheid.

P1030364

Op dinsdag 24 mei rijden we weer verder naar het noorden om bij Asilah nog een paar dagen te luieren aan het strand en lekker te eten bij de terrasjes langs de stadsmuur.

Gereden route van zondag 24 april t/m woensdag 1 juni 2011 ( 8.755 kilometers)

Vanuit Asilah zijn we 's morgens vroeg vertrokken naar de haven van Tanger Med. Onderweg naar de haven natuurlijk nog even volgetankt. Wat een verschil met Nederland! Een liter diesel kost hier € 0,68! Een ticket voor de boot geregeld en we kunnen 's middags om 13.30 uur mee. Met wat vertraging (inchecken, douane, tijdsverschil enz. enz.) komen we om 17.30 uur aan in Algeceiras. We besluiten door te rijden naar Tarifa en daar te overnachten. De volgende dagen staan in het teken van kilometersvreten. We kiezen ervoor zoveel mogelijk tolvrij naar huis te rijden, maar helaas is dit, vanwege gewichtsbeperkingen op vrachtverkeer, niet op alle trajecten mogelijk. De Route National is een stuk minder saai als de tolwegen. Na 3,5 dag sturen komen we weer in Nederland aan.

route Marokko