Benin

11 augustus 2013 - Cotonou, Benin

10 augustus 2013 t/m 12 augustus 2013

35 kilometer voorbij Chez Alice is de grens met Benin. Een eenvoudige grensovergang die in toaal nog geen uur in beslag neemt. We rijden de kustweg af richting Cotonou en slaan vlak voor deze stad af richting het noorden. De weg is, op wat gaten na, in redelijke staat tot we een bord met wegwerkzaamheden tegenkomen. De laatste 16 kilometer is opgebroken tot de afbuiging naar het noorden. De weg richting het noorden is op het eerste stuk vernieuwd. Het is hier erg druk. Brommers en auto’s zigzaggen tussen de vele vrachtwagens door. Iedereen doet maar wat lijkt het. Langs de route staan talloze wrakken en de vele betonnen sokkels, waar lantarenpalen op horen te staan, zijn gesneuveld tijdens aanrijdingen. Bij een niet werkend stoplicht staat een file. In een plas bloed ligt een verkeersslachtoffer met zijn brommer onder een veel te klein lapje stof. Iets verderop staan een enorme trailer stil. Het verbaast ons hier niet en het is duidelijk dat de mensen hier er niet meer van op kijken. Niet veel verder houdt het asfalt op en wordt de weg steeds slechter.

PompstationStraatverkoop

Die nacht overnachten we bij een rustig pompstation. Ruim voor het licht wordt horen we de vrachtauto’s alweer door de gaten denderen. Het kost ons 3 uur om 65 kilometer af te leggen en dat heeft dit keer niets met de drukte te maken! Na Abomey is de weg minder slecht en wordt alleen maar beter. De volgende dag rijden we via Parakou naar N’Dali waar we afslaan richting Nikki. Dit is op de kaart aangegeven als een onverharde weg maar er blijkt een nieuwe asfaltweg te liggen! Nikki ligt 30 kilometer voor de grens maar de douane is hier gestationeerd. Onduidelijke betonnen gebouwtjes zijn de douanekantoren. Deze keer worden alle gegevens langzaam overgeschreven en het carnet voorzien van een stempel in een oranje geverfde bunker. Het is maar goed dat we dit van andere reizigers gehoord hadden, anders rij je er zeker zo voorbij! Dan door naar de grens. Onder een, van platgeslagen oliedrums, gebouwd afdakje moeten we lange lijsten invullen om Benin te mogen verlaten. Als dit ook nog eens overgeschreven is in één van de vele boeken worden onze paspoorten gestempeld en kan het Nigeria avontuur beginnen!

Douane NikkiGrens Benin Nigeria

Gereden route Benin, 10 t/m 12 augustus 2013 (608 kilometer)

Benin_route