Marokko deel II

20 november 2012 - Zagora, Marokko

12 november 2012 t/m 24 november 2012

Van bergen sneeuw naar bergen zand...

In Azrou waar we toch besloten hebben om het mooie weer in het zuiden op te zoeken, is op de ochtend van vertrek alles WIT… Het vriest en het sneeuwt stevig! Dit is niet helemaal waar we voor naar Afrika gaan… De komende dagen zal het alleen nog maar kouder worden dus glibberen we de helling van de camping af. De mooi betegelde oprit is spiegelglad geworden. Gelukkig is de waterleiding nog net niet dichtgevroren en kunnen we nog water bijvullen. Bij het verlaten van de stad zijn de slagbomen dicht, een zogenaamde “barrière de neige”. De wegen in en om de stad zijn geblokkeerd door de sneeuw. De bergpassen en wegen zijn onbegaanbaar en worden met sneeuwschuivers schoongemaakt. Na 2 uur voor de slagboom gewacht te hebben mogen ook wij in groepjes, in konvooi, doorrijden. Dwaas als ze hier rijden worden we direkt ingehaald. Het maakt blijkbaar niet uit dat het glad is. Van winterbanden hebben ze hier nog nooit gehoord! Onderweg zien we dan ook diverse auto’s in de berm liggen, gespint en van de weggegleden. We zeggen en denken ook maar wat iedereen hier doet; Inshallah (als God/Allah het zo wil…).

25.Azrou26.Azrou

Na een rit van ongeveer 90 kilometer door de besneeuwde bergen wordt het weer, en de weg, wat beter. Even verderop is de plaats Midelt. Deze plaats ligt tussen het Midden Atlas en het Hoog Atlas gebergte in. Dus nu hebben we zowel voor als achter ons zicht op de besneeuwde bergen. In Midelt is het zonnig maar nog niet echt warm. Het zal zo’n graad of 10 geweest zijn en ’s nachts blijft het maar net boven het vriespunt. De dag erop gaan we door naar Meski, een kleine oaseplaats. De camping ligt bij een bron en we staan op een mooie plek tussen de dadelpalmen. Het is hier aangenaam en ruim 20 graden. Meski ligt onder het Hoge Atlas gebergte en net voor de Sahara. De dadels aan de palmbomen op de camping zijn rijp en worden geoogst. Een man klimt de palm in en hakt wat bladeren weg om bij de dadels te kunnen. De tros met dadels wordt afgesneden en aan een touw gebonden. Het touw met de dadels laat men dan naar beneden zakken. Op ezels worden de bladeren en de kratten met dadels afgevoerd. Leuk om te zien en de dadels waren erg lekker!

32.Meski

Na een paar dagen gaan we door naar Merzouga. In dit woestijnstadje hangen we de hele camping vol met onze achterstallige was… Vanaf Merzouga willen we een piste van ruim 200 kilometer gaan rijden richting Zagora. Gewapend met kaarten voor het navigeren, voldoende water en proviand, gaan we op pad. Als we nog geen 5 kilometer onderweg zijn gaan we aan de kant voor een lokaal busje. Op dit moment komen er ook 2 vrachtwagens aan. We wachten maar even tot ze voorbij zijn. Tot onze verrassing en verbazing zijn het ook campers zoals die van ons… Een Oosterijks en een Duits stel hebben elkaar eeder toevallig ontmoet en rijden deze route samen. Wij hebben hier in Marokko nog niet eerder een overlandtruck getroffen en we zijn verrast. In het noorden en oosten zijn we zelfs bijna helemaal geen campers tegengekomen! We besluiten samen op te rijden. Gezelliger en prettig voor de wat lastigere stukken. Bij het plaatsje Remlia is het gravel voorbij en duiken we het erg zachte zand in. De bandenspanning wat lager gezet en wij gaan voorop rijden. Zo kunnen wij een spoor maken voor de anderen. Onze banden zijn het hoogst en het breedst. Het losse zand wordt hier fezfez genoemd en geeft vaak problemen. Waggel ploegt zich er prima doorheen. De laatste duin geeft wat problemen maar na een aantal keren proberen, lukt het gelukkig toch. Conclusie: toch nog te weinig lucht uit de banden gelaten! Weer wat geleerd! Na zo’n 80 kilometer stoppen we voor de nacht. We nemen een kijkje in elkaars auto en maken verder kennis. Het Oostenrijkse stel is onderweg naar Zuid Afrika en al snel zijn er afspraken gemaakt om de wat lastigere stukken en grensovergangen, in de toekomst, samen te doen. Het Duitse stel met de Mercedes zijn voor een aantal maanden in Marokko en gaan volgend jaar via de oostkust naar Zuid Afrika. ’s Avonds eten we gezellig samen en wisselen we ervaringen uit. De volgende dag is er volgens de routebeschrijving nog een lastige passage. Het zou een droge rivierbedding zijn met een zandbodem en steile oevers. Maar ook dit viel alles mee. Waggel lijkt zich overal doorheen te worstelen! Op een mooie plek stoppen we vroeg. Een verhoging tussen twee heuvels met mooie vergezichten. Het bevalt ons zo goed dat we er twee nachten blijven! Het landschap is schitterend; bergen, hier en daar een acaciaboom, kamelen en kamelengras. We komen vrijwel geen mensen tegen! Uiteindelijk brengen we 5 dagen en 4 nachten door in de woestijn. Een geweldige ervaring en echt een fastastische route!

37.Remlia

Op het laatste stuk voor Zagora is de weg ineens goed onderhouden en voor de stad is het zelfs geasfalteerd. We gaan gezamenlijk naar de camping in Zagora. Hier moeten natuurlijk weer de hoognodige inkopen gedaan worden. Op de markt kopen we verse groenten en fruit. Op de camping verschijnen ondertussen nog meer overlandtrucks. Het lijkt wel een treffen te worden!