Saudie Arabië

31 mei 2018 - Riyadh, Saoedi-Arabië

29-05-2018 t/m 01-06-2018

Het is 21.00 uur en we zijn nog steeds aan boord van de ferry. Enigszins ongerust over het late tijdstip van aankomst, zien we de lichten van Jeddah dichterbij komen. Betekent dit dat onze eerste dag van ons 3-daagse transitvisum nu al voorbij is? Bij aankomst van de ferry in de haven staan rijen bussen de passagiers op te wachten. Maar eerst moet iedereen langs een medische controle. Ook wij ontkomen hier niet aan. De arts vraagt of we de laatste 6 weken nog in andere Afrikaanse landen zijn geweest. De landen die wij noemen vindt hij niet verontrustend en daarna zijn we welkom in Saudie Arabië. Ik moet Waggel de kant oprijden en de sleutels erin laten zitten. Niet echt een fijn gevoel. Niet veel later worden we, per bus, naar een nieuw en ruim opgezet, immigratiegebouw gereden. Vriendelijk worden we naar een immigratie officier gebracht en krijgen een welkomspakket met snacks en wat te drinken, aangeboden. We voelen ons wat overrompeld! Hier vragen we ook hoe we met ons transitvisum moeten omgaan omdat naar ons idee, de eerste dag al voorbij is. Er wordt een Engelssprekende collega bij gehaald die ons uitlegt dat we vanaf de tijd van instempelen, 3 keer 24 uur de tijd hebben, het land weer te verlaten. Dat lucht op want dit scheelt ons een hele dag! Nu alleen Waggel nog door de douane krijgen. Hier liepen we wat vertraging op. Een vertegenwoordiger van de ferry maatschappij Namaa Lines had onze papieren op het kantoor laten liggen. Het kantoor was nu gesloten. Ik heb de man wat minder vriendelijk toegesproken en toen was het toch blijkbaar mogelijk het kantoor binnen te komen. Een goed half uur later komt de man terug met onze papieren. We rekenen de havengelden af en dan is de douane aan de beurt. Alles kost tijd maar ook dit komt voor elkaar. Het is nu 02.00 uur en de reis van 1.500 km dwarsdoor Saudië Arabië naar de Verenigde Arabische Emiraten, kan beginnen. We willen eerst Jeddah met zijn hectische verkeer achter ons laten en worstelen ons langzaam door de stad richting Mekka. Langs de snelweg bij een tankstation zetten we Waggel aan de kant en gaan een paar uur slapen. De tijd in Saudie Arabië staat in het teken van kilometers maken. We gaan vroeg alweer op pad en de frustratie slaat toe als we een stuk voorbij Mekka, niet meer verder mogen. Voor ons begint een bergpas die verboden voor vrachtwagens is. We moeten terug en via een lus naar het noorden, om deze pas heen rijden. Als we zeggen dat we dan door een stuk van Mekka komen dat verboden is voor niet-moslims, wordt ons verteld dat dit geen probleem is. We passeren borden “moslims only” en zien enorme kampementen waar de bedevaartgangers tijdens de hadj worden ondergebracht. Deze kampementen zijn ingedeeld op ras en geografische afkomst. Het is nog altijd Ramadan en in Saudie Arabië betekent dat de dag en de nacht worden omgedraaid. Van 04.00 tot 18.00 uur is alles gesloten. Ook de tankstations. Daar moeten we wel rekening mee houden en voor de zekerheid vullen we de eerste avond nog één tank. We tanken 236 liter en dit kost slechts 26 Euro! Dit zouden ze in meer landen moeten doen!

Saudie Arabie

Omdat we geen zin hebben om nog te gaan koken, besluiten we wat te gaan eten bij het tankstation waar we overnachten. Er is een Burger King maar niet zoals we die in andere landen kennen. Hier is een ingang voor mannen en één voor families. Aan de familiekant zijn met gordijnen afgeschermde hokjes waar de dames hun boerka onbespied kunnen afdoen. Ook Monique ontkomt in dit land niet aan het dragen van bedekkende kleding en een hoofddoek. Een warm en constant in de weg zittend onding! We hadden verwacht dat we slechts door een lege zandbak dwars door Saudie Arabië zouden rijden maar het landschap wisselt wel van aanblik, al is het niet spectaculair. Na Riyad houden we Al Kharj aan en na deze plaats gaat een kaarsrechte weg naar de Verenigde Arabische Emiraten. Vlak voor de grens gooien we nog even de tanks tjokvol. Het is hier bijna een feest om te mogen tanken met 0,11 Euro per liter! Ondanks de hoge temperaturen is het rijden ons meegevallen en ook de koeling van Waggel kon de temperaturen van ruim 45 graden, goed aan.

Gereden route Saudie Arabië, 1.514 kilometer

Saudie Arabië_route