Senegal deel II (na The Gambia)

22 maart 2013 - Kolda, Senegal

21 maart 2013 t/m 24 maart 2013

We rijden Senegal weer in bij de grensovergang tussen de plaatsen Jibolob (The Gambia) en Séleti (Senegal). Het is een kleine grensovergang waar de formaliteiten snel verlopen. Na de grens gaan we via de plaats Bignona richting Kolda. De regio waar we door heen rijden is de onrustige Casamance. In deze regio zijn strijders bezig voor onafhankelijkheid van dit gebied. Overal zie je zwaarbewapende soldaten en jeeps met zwaargeschut op het dak. In de dorpen liggen boomstammen zodat je er langzaam zigzaggend doorheen rijdt. We ondervinden geen hinder van de soldaten en kunnen overal zo doorrijden. De temperaturen schieten ook weer omhoog. We merken dat we weer landinwaarts rijden. De weg richting Bounkiling is vol reparatieplekken maar even voorbij deze plaats begint een regionale weg en deze lijkt pas te zijn geasfalteerd. Wat een luxe! Een prima weg langs talloze dorpen. Bij Kolda komen we weer op de N6 die we voor een groot deel hebben kunnen mijden. Van andere reizigers hadden we gehoord dat deze weg behoorlijk slecht was. En inderdaad de weg is heel slecht! Het asfalt zit vol gaten en het tempo zakt dan ook fors. Voorbij het plaatsje Dabo is het asfalt weer even goed. Helaas maar voor zo’n 30 kilometer. In drie uur leggen we zonder te stoppen, 80 kilometer af. Via de plaatsen Velingara en Sinthlan Doulde gaan we recht naar het zuiden om de grens met Guinea over te steken. Het laatste stuk vanaf Sinthlan Doule is een splinternieuwe asfaltweg!

Gereden route Senegal, 8 februari t/m 12 maart en 21 t/m 24 maart 2013 (1.400 kilometer)

Senegal_route