Zuid Afrika deel V

20 oktober 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

6 september 2014 t/m 26 oktober 2014

Alweer 6 weken voorbij! Tijd voor een update dus… Ons dagboek nalezend over de afgelopen tijd hebben we toch weer het een en ander meegemaakt. In onze herinneringen was het vooral het slechte weer wat door ons hoofd spookte! Niet helemaal terecht dus….In Port Elizabeth geven  Pete en Rose, die al hun hele leven in de stad wonen, ons een privérondleiding. Zij hebben de stad in de jaren zien veranderen en laten ons de mooie plekjes zien. De camping van Port Elizabeth ligt wat zuidelijk van de stad. Direct aan het strand waar talloze kleurrijke schelpen te vinden zijn. Op de fiets verkennen we de groene duinachtige omgeving. We nemen een kijkje bij de vuurtoren en vermaken ons bij het uitgaanscentrum “De Boardwalk”. Tijdens de rit door de bergen is één van onze tankbanden kapot gegaan. Hier in Port Elizabeth hebben we een nieuwe laten maken.  Ook de kabels van het handtas en de motorstop hebben we hier vervangen. Kapot waren ze nog niet maar wel al bijna doorgesleten. Toch handig dat Pete en Rose hier zo goed de weg weten! Na een afscheidsbraai vertrekken we richting het iets verderop gelegen, Jeffrey’s Bay. Dit blijkt een plaats met veel grote huizen die uitkijken over de baai. Ook hier ligt de camping direct aan het strand en vrijwel in het centrum. De baai is mooi, met schelpen overladen en erg populair bij surfers. In de stad zijn veel winkels te vinden met vooral surfkleding- en spullen. Iets voorbij Jeffrey’s Bay begint de “Tuinenroute”. Het blijkt een groen gebied te zijn met heuvels en bergen die men hier “koppies” noemt. Bij de Stormsrivierkloof was het tijd voor een pauze. Hier is een groot parkeerterrein met informatiecentrum en restaurants aangelegd. Een looppad brengt je naar de kloof en naar de brug die over de kloof is aangelegd. Zo kan je mooi de schoonheid van dit stuk natuur bewonderen.  De kloof is smal en kronkelig. De Storms rivier ligt diep onder ons en is in deze tijd van het jaar maar een klein stroompje. Een paar kilometer verderop bezoeken we de “Big Tree” oftewel “Grote Boom”. Een geelhoutboom van 36 meter hoog. Misschien niet de imposantste boom die we ooit gezien hebben, maar deze langzaam groeiende boom is wel al vele honderden jaren oud. Het idee was om bij de monding van de Storms rivier op een camping te gaan overnachten, maar de hoge prijzen en matige voorzieningen, deden ons anders besluiten. Wel hebben we de Storms riviermonding bezocht. Vanaf een parkeerplaats lopen houten vlonders, wandelpaden en trappen langs dichtbegroeide hellingen.  Talloze aronskelken staan in bloei en “klipdassies”  staan de toeristen nieuwsgierig aan te kijken. Na deze wandeling kom je bij twee hangbruggen die over de monding van de rivier gebouwd zijn. Vanaf deze wiebelige voetgangersbruggen heb je een erg mooi uitzicht.

Klipdassie.JPGTsitsikamma%20NP.JPG

Na een nacht in het plaatsje Storms rivier rijden we verder door het Tsitsikamma NP waar de Tuinenroute onder valt. Het valt ons op dat in grote delen van dit park aan bosbouw wordt gedaan. Toch wat vreemd vinden wij! Vlak voor de plaats Plettenberg blijven we enkele dagen hangen op een mooie camping. Het is weer eens nodig de was te doen en de boel aan kant te maken. Ondertussen informeren we waar we onze gastank kunnen laten vullen. Dit kan nog wel eens een hele uitdaging worden! Er rijden in Zuid Afrika geen auto’s op aardgas rond. De zoektocht naar een lpg- vulstation begint… Op de campsite van Wilderness NP komt schuin achter ons een Nederlandse landcruiser-camper te staan. Het blijken Margriet en Jan te zijn (www.deeindervoorbij.nl) . Zij hebben de oostkust naar beneden gereden. We hebben elkaars auto’s uitgebreid bewonderd en verwachten elkaar, hier in Zuid Afrika, elders wat uitgebreider te ontmoeten. We volgen de kust tot aan George en gaan dan richting Oudtshoorn. Direct zijn daar de bergen weer. Het lijkt wel de kleine versie van de Alpen; scherpe bergtoppen, groen tot op de top en erg mooi. Na de klim door deze bergen komen we op een glooiende hoogvlakte. De mooie brede bergweg verlaten we en we komen op een smalle. Hobbelige weg terecht die ons naar Oudtshoorn brengt. Op deze hoogvlakte bevinden zich veel struisvogelboerderijen en enkele van deze bedrijven geven rondleidingen met interactie met deze dieren. Zo kan je o.a. ze uit je hand laten eten, op ze rijden en op hun eieren staan. Puur amusement dus! Vaak is er ook een winkel bij met struisvogel gerelateerde producten en /of een restaurant waar je struisvogelbiefstuk kunt proeven. Iets voorbij Oudtshoorn liggen Cango grotten. Ook dit is een enorme toeristentrekker. De parkeerplaats staat al aardig vol en wij mogen doorrijden tot de parkeerplaats voor de bussen, vrijwel vooraan. We doen een rondleiding van een uur door 6 aaneengeschakelde grotten. In de grotten bevinden zich enorme druipsteen formaties die mooi met spotlichten wordt uitgelicht. We zien maar een klein deel van de uitgestrekte grotten want het grootste deel is niet open voor het publiek. Via de plaatsen Ladysmith en Warmwaterberg rijden we naar Swellendam om daar het Bontebok NP te bezoeken. Bontebok NP is een klein park en bied bescherming aan de gelijknamige dieren. De bontebok lijkt sterk op de blesbok maar is wat witter van kleur en glanst meer. Een leuk park, vooral ook door het in bloei staan van talloze felgekleurde, wilde bloemen. De volgende stop is het meest zuidelijke punt van Zuid Afrika, Cape L’Agulhas. Het waait er stevig en het is hier gewoonweg koud te noemen. Op dit punt komen de Indische en de Atlantische Oceaan bij elkaar. Het leven in de warme Indische oceaan (ongeveer 19 graden) en de koude Atlantische oceaan (ongeveer 9 graden), verschilt sterk. Zo is er veel meer plankton in de Atlantische oceaan wat de walvissen aantrekt. De schelpen in de Indische oceaan zijn daarentegen veel groter en kleurrijker. Hierna rijden we weer wat verder naar het westen, richting Hermanus. In de baai bij deze plaats komen jaarlijks tussen juni en november/december, walvissen hun jongen baren. Ze komen dan tot vlak aan de kust met hun jongen. In deze ondiepe baai warmt de zon het water lekker op en er is plaats in overvloed. De kans dat je ze hier kan zien is dus erg groot. Als wij parkeren op een parkeerplaats aan de baai, duikt er ineens snuivend en blazend een moeder met jong, vlak naast ons op. Regelmatig zien we de fonteintjes en ruggen van de walvissen in de verte. Aan het eind van de ochtend wordt het weer slechter en laten de walvissen zich helaas niet meer zien. De enige camping in de buurt is in de plaats Onrus. Hier ontdekken we dat onze boiler lekt. Dat is balen. Het watergedeelte heeft op zeker 10 plekken kleine scheurtjes. Laten lassen heeft dan ook totaal geen zin. Er zit niets anders op dan de warmwatervoorziening los te koppelen. Op internet hebben we het adres van Webasto in Kaapstad gevonden. Dit is de fabrikant van de boiler. Hopelijk kunnen ze ons hier verder helpen.  Voorlopig dus geen warm water en/of kachel in Waggel! Via Kogel Bay, waar we met uitzicht over een baai met daarachter de bergen van het Kaap de Goede Hoop schiereiland, een nachtje schuddend op een discodreun doorbrengen, rijden we naar Stellenbosch.  Na een paar dagen vertrekken we richting Kaapstad. We gaan bij Webasto langs en zoeken contact met Victron; de fabrikant van onze accu’s. We hebben het idee dat onze accu’s nu al slecht beginnen te worden. Eenmaal in Kaapstad moet ook ons tijdelijk importdocument (carnet de passage) worden vernieuwd. Genoeg te doen dus! Bij Webasto bleek al snel dat men zo’n boiler/kachel combinatie nog nooit had gezien. We laten hun het onderdeel en het lekken zien en vragen of ze ons verder kunnen helpen. Na overleg en diverse telefoontjes blijkt dat de enige oplossing is het aanschaffen van een overjarig model dat al enige tijd in een depot in Johannesburg ligt. Weliswaar met korting maar helemaal blij zijn we niet. Een apparaat van 2500 Euro in 2 jaar afschrijven geeft geen goed gevoel. Vooral niet omdat we de oorzaak van de lekkage niet kennen en dus ook niet weten hoe het te voorkomen is. Helaas kunnen we niet anders dan op het aanbod ingaan en de boiler/kachel uit Johannesburg over te laten komen.  Ook bij Webasto Nederland worden we afgescheept. Men staat duidelijk niet achter hun (dure) producten! Victron Zuid Afrika brengt ons in contact met Multi Marine. Dit elektrotechnisch bedrijf meet onze installatie door en test onze accu’s. Hun voorlopige conclusie luidt dat onze accu’s te snel zijn verouderd/versleten. Na ruim 2 jaar kunnen we nog slechts 30% van de capaciteit van de accu benutten. Er wordt een rapport gemaakt en we worden weer terugverwezen naar Victron Zuid Afrika. Wordt vervolgd dus! Bij Multi Marine vertelde men ons dat de komende week schoolvakantie is en dus zullen veel bedrijven op halve kracht draaien, veel campings vol staan en het zal druk zijn in het centrum van Kaapstad. Goed om te weten! We besluiten om naar Melkbosstrand te rijden en daar een paar dagen op de camping te gaan staan. Sinds enkele dagen is het weer omgeslagen en lijkt het eindelijk zomer te worden. Voor we Melkbosstrand in rijden krijgen we het eindelijk voor elkaar om onze lpg-tank gevuld te krijgen. Een distributiecentrum van Easigas, met hulpvaardige en bekwame medewerkers, heeft onze tank volgepompt. Ze moesten hun installatie hiervoor aanpassen, maar het is gelukt en dat na talloze pogingen op diverse plaatsen! In Melkbosstrand is het gezellig en gelukkig is de camping niet volgeboekt. We fietsen wat in de omgeving en wandelen over het strand. Na 4 dagen gaan we weer verder met het plan een rondje over het Kaaps schiereiland te maken. Bij Boulders Beach (Simon’s town) bezoeken we een pinguïnkolonie, we maken foto’s bij het bord van Kaap de Goede Hoop en beklimmen de rotspunt bij Cape Point.

Cape%20point.JPGKaap%20de%20Goede%20Hoop.JPG

Via Kommetjie en Muizenberg zijn we een week later weer bij Webasto om de bestelde boiler/kachel op te halen. We bouwen hem zelf in en nemen alle bruikbare onderdelen van de oude boiler ook mee. Gelukkig weer warm water in Waggel! We gaan terug naar Muizenberg en hier  besluiten we wat aan onze matglazen ramen te doen. Door het krassen van de talloze takken langs de smalle Afrikaanse wegen en paden was het bijna onmogelijk om nog naar buiten te kijken. Een tip van een andere reiziger was om met autopolish de ramen te poetsen. Slechter kunnen ze niet worden; dus aan de slag! Het bleek een prima tip en na de nodige uren poetsen hebben we meer licht binnen en weer zicht naar buiten! De volgende uitdaging is het vernieuwen van ons carnet de passage bij de douane van Kaapstad. Een nieuw document is ons al toegestuurd maar nu nog laten stempelen. Over dit stempelen doen zich onder reizigers, verschillende verhalen de ronde. Er zijn reizigers die hiervoor naar van Kaapstad naar Windhoek (retour zo’n 3000 kilometer) of zelfs naar de grens van Namibië rijden (zo’n 4500 kilometer).Het idee is simpel; de oude stempelt men uit bij de douane en de nieuwe (weer geldig voor een jaar) wordt ingevuld en ook gestempeld. Bij de douane aangekomen probeert men ons ook terug te sturen naar de grens. Na ons aangeleerde Afrikaanse toneelspel, geeft men aan dat het eventueel ook kan met een toestemmingsbrief.  Deze brief moet via de website van de AA (de Zuid Afrikaanse ANWB) aangevraagd worden. Deze organisatie vraagt dan aan de douane (waar we dus waren) of ze zo’n brief mogen afgeven. Kan het nog vager???? Maar ok, al na een dag, ongekend snel voor Afrika, hebben we de brief in ons bezit. Nog diezelfde dag zijn we weer naar de douane gegaan en worden de papieren zonder problemen gestempeld! Nu wordt het zo langzamerhand toch weer eens tijd om wat leuks te ondernemen…. Op zondagochtend vertrekken we richting Kaapstad centrum. Op een parkeerplaats 200 meter van het bekende V&A Waterfront parkeren we Waggel. Hier gaan we de komende dagen blijven. Voor 10 Rand (0,70 Euro) staan we hier voor 24 uur inclusief bewaking. Goedkoper kan toch niet! We genieten 3 dagen van de restaurantjes, barretjes, we winkelen wat en krossen de stad rond met de rode hop on hop off bus. We bekijken o.a. het district six museum, het Kasteel de Goede Hoop, de Kirstenbosch botanische tuinen en de wijnboerderij Groot Constantia.  Een geweldige stad met een ontspannen atmosfeer!De dag dat we V&A verlaten om richting Stellenbosch te gaan, bezoeken we de begraafplaats Maitland. Een oom van Sjors ligt daar al sinds 1949 begraven en aangezien er nog nooit iemand van de familie op bezoek geweest is, is de familie nieuwsgierig of het graf er na 65 jaar nog altijd is. De laatste weken hebben we nogal verontrustende verhalen over de begraafplaats gehoord. Zo zouden daklozen er de boel onveilig maken en zou er een krottenwijk zijn verrezen.  Maar eenmaal aangekomen bij poort 1 zien we een bewaakte parkeerplaats. Er is een begrafenis aan te gang en het ziet er zeker niet slecht uit. We worden naar een kantoor verwezen. Een vriendelijke beheerder vertelt ons dat de negatieve verhalen klopte, maar dat de dakloze zijn verjaagt en de krotten zijn gesloopt. Er is nu 24 uur per dag bewaking en zelfs de politie rijdt regelmatig rond. De man vraagt waar we moeten zijn op het 4 kilometer lange terrein. We hebben geen idee maar hebben een naam en datum. Oude handgeschreven boeken komen tevoorschijn en na wat zoeken krijgen we een grafnummer. Het blijkt vlakbij te zijn. Het graf is er nog en de staat valt niet tegen…..

Kaapstad%20VA.JPGMaitland%20begraafplaats.JPG

Foto’s

Jouw reactie