Botswana deel III en Zambia deel II

1 april 2017 - Victoria Falls, Zambia

13-03-2017 t/m 02-04-2017

Op 12 maart om 15.15 uur komen we aan bij de grenspost Kopfontein. Met het verlaten van Zuid Afrika begint voor ons gevoel de reis, via Oost Afrika, richting het Midden Oosten.Twintig kilometer in Botswana stoppen we voor de nacht in het plaatsje Modipane. Een guest-lodge met camping is onze eerste overnachtingsplaats. De lodge lijkt nog niet helemaal klaar en een grote boom belemmerd ons de toegang tot de camping. Dus we slapen op de parkeerplaats. De volgende dag reizen we naar Palapye om daar de nacht door te brengen in het Itumela Camp. Men is daar de bar aan het opknappen en het is er erg rommelig. Eigenlijk viel het verblijf ronduit tegen terwijl de prijs met zo’n 40% verhoogd is sinds ons vorige verblijf. De volgende dag vervolgen we onze weg over de A1 richting Francistown. De wegen in Botswana zijn vooral saai. Veel rechte kilometers door een vrijwel onveranderd landschap. Een stukje voorbij Francistown overnachten we bij Woodlands Stopover. Hier zijn we nog niet eerder geweest. Een mooi complex met zwembad en goede sanitaire voorzieningen. Via Nata rijden we verder noordelijk. Het valt op dat de weg tussen Francistown en Nata in een nogal slechte toestand is. Het is één grote gatenkaas. De laatste twee reisdagen door Botswana wordt het leuker. Groepen giraffen steken de weg over en zo af en toe zien we olifanten scharrelen. Kudu’s, zebra’s en zwijntjes laten zich ook zien. Tien kilometer voor Kasane ligt de grensplaats Kazangula. Met kleine pontons wordt van hieruit het grensverkeer naar zowel Zambia als Zimbabwe de Chobe rivier overgezet. Kilometers voor deze plaats staan vrachtauto’s in een lange rij te wachten op hun beurt. Over een paar dagen willen wij ook hier de grens over naar Zambia. Dat zal tijd gaan kosten! Maar eerst een paar dagen ontspannen op de camping van Chobe Safari Lodge.

Chobe Safari Lodge

De barman verteld ons over de vele regen die de laatste maanden is gevallen. Zoveel zelfs dat de weg tussen Francistown en Nata blank kwam te staan en onbegaanbaar was. Op zondag 19 maart zijn we na een paar fijne dagen, vertrokken uit Kasane. We vullen nog even de dieseltanks voor Euro 0,66 per liter en rijden richting Kazangula. We worden langs de lange rij vrachtwagens gedirigeerd en staan al snel op de kade voor de overtocht. Hier staan de fixers (mannen die je voor geld helpen met de immigratie- en douane formaliteiten) massaal te wuiven en te gebaren. Monique regelt zelf de formaliteiten in een record tempo en even later wordt ons een ponton toegewezen. Het bootje duikt vervaarlijk naar voren als we erop rijden. Achter ons komt doodleuk nog een 7-assige vrachtauto het ponton op. Terwijl we de rivier oversteken lopen we naar de stuurman om te betalen. Het water stroomt over onze voeten! Maar niet te veel over nadenken en even later zijn we gelukkig aan de andere kant. De formaliteiten aan de Zambia-kant verlopen wat rommelig en het is onduidelijk, maar ook hier komt het weer goed. Dan rijden we door naar Livingstone om daar een paar dagen te blijven. We verblijven hier op de campsite van de Maramba Lodge. Een fijn plekje aan de Zambezi rivier en op slechts enkele kilometers van de beroemde Victoria watervallen. De dag na aankomst in Livingstone bezoeken we deze. De watervallen zijn vanuit Zimbabwe en Zambia te bewonderen. Dit keer zien we dus van de Zambia kant, aan het einde van het regenseizoen en dit keer dus in zijn volle glorie. Wat een enorm verschil met het smalle stroompje van de vorige keer! Door de mist en het opspattende water komen we drijfnat terug bij Waggel. Gelukkig is het flink warm en zijn we snel weer droog.

Victoria watervallen

Victoria watervallen 1

Na de lunch rijden we de plaats Livingstone in en bij een verzekeringskantoor, waar we eerder zijn geweest, regelen we een Comesa verzekering voor heel Oost Afrika die een jaar geldig is. Zo rijden we eindelijk weer eens verzekerd rond! De volgende dagen rijden we naar Lusaka. De vorige keer was de politie nogal aanwezig en soms lastig. Dit keer zien we ze zo af en toe maar ze laten ons met rust. Nieuw is dat er tolpoorten worden gebouwd. Onder het mom van geld ophalen voor onderhoud aan de weg. Omdat wij al bij de grens wegenbelasting hebben betaald is het laten zien van het document voldoende om ons door te laten. Wat het meeste tijd kostte dit keer; een weegbrug voor Lusaka. Borden geven aan dat voor vrachtwagens boven 6 Ton het verplicht is om gewogen te worden. Uren wachten we in de rij en dan krijgen we te horen krijgen dat het voor ons niet nodig is om gewogen te worden. Maar doe je dit niet en heb je geen stempel op je document dan wacht je bij een politiecontrole een boete van 2000 US Dollar. Na Lusaka, waar we nog even inkopen konden doen, zijn we op weg gegaan richting Chipata. De planning was om hier twee dagen over te doen. Helaas liep dit wat anders. Een vrachtwagen voor ons was het ravijn ingereden en takelwerkzaamheden blokkeerde de weg voor de nodige uren. Als eenmaal de klus geklaard is en de weg wordt vrijgegeven ontstaan er de gewoonlijke Afrikaanse taferelen. Auto’s en vrachtwagens beginnen elkaar in te halen. Tegenliggers of niet, men gaat ervoor. Enkele overbelaste vrachtauto’s komen niet meer van hun plek op de steile helling en de chaos is compleet!

weg blokkade

oorzaak wegblokkade

Een dag later dan verwacht komen we dan toch aan bij Dean’s Hillview Lodge in Chipata. Via de tweede ingang kunnen we, met wat heen en weer steken, op de parkeerplaats voor het restaurant komen. Vanuit Chipata zijn we de volgende dag doorgereden naar het Wildlife Camp aan de rand van het South Luangwa NP. Tot onze verrassing was de enige andere kampeerder een knalgele Toyota Landcruiser met Nederlands kenteken. Het blijkt Björn (www.cruisecanary.com) te zijn die onderweg is van Nederland naar Kaapstad. Vandaag heeft hij bezoek gekregen van Heroen die hem twee weken gezelschap houdt. Op dit plekje direct aan de rivieroever is het goed uit te houden. De rivier staat behoorlijk vol water (dit in tegenstelling tot vorige keren). Helaas dit keer geen olifanten of leeuwen in het kamp. De derde dag van ons verblijf komt er een grote, grijze MAN camper de camping op rijden. Het zijn Renato en Gloria (www.nimbusontheroad.com) uit het Italiaanse deel van Zwitserland. Met dit vriendelijke en bescheiden stel wisselen we informatie uit en praten over onze gereden en nog te rijden routes. Met ons verblijf in South Luangwa NP eindigt ook onze tijd in Zambia. Via Chipata vertrekken we naar de grens met Malawi om onze weg naar het noorden te vervolgen.

South Luangwa NP

Gereden route Botswana, 18 t/m 29 juni 2014, 6 t/m 15 juli 2014, 22 t/m 30 mei 2015 en 12 t/m 19 maart 2017

(3.790 kilometer)

Botswana_route

Gereden route Zambia, 16 augustus t/m 15 september 2015 en 19 maart t/m 2 april 2017

(3.846 kilometer)

Zambia_route_totaal