Georgië

25 september 2021 - Tbilisi, Georgië

05-09-2021 t/m 25-09-2021

De eerste plaats die we in Georgië aandoen is Batumi. Een badplaats aan de Zwarte Zee op 20 km van de Turkse grens. Het blijkt een stad met een visie naar de toekomst. Volop worden ultramoderne gebouwen uit de grond gestampt. Klassieke oude gebouwen worden gerenoveerd en de vervallen Sovjet flatgebouwen steken nu schril af tussen het nieuwe en gerenoveerde onroerend goed. Er zijn mooie parken en er is een 7km lange wandelboulevard waar voor iedereen amusement te vinden is. Overal kleurrijke en om aandacht schreeuwende ledverlichting. Een uit hout opgetrokken theater van begin vorige eeuw wordt gerestaureerd. Het wordt echt mooi. Een paar honderd meter verderop is de muziekfontein. Elke avond vanaf 20.00 uur is er muziek en een show met de fonteinen. Je kan je makkelijk een paar dagen vermaken in deze stad. De stad heeft ons positief verrast en we zijn dan ook langer gebleven dan verwacht. Na Batumi zijn we de Zwarte Zee kust verder noordelijk gereden. Bij de plaats Grigoleti vinden we een ruim strand achter een dennenbos. Her en der staan wat auto’s van mensen die aan het picknicken zijn. Er wordt ook gezwommen ondanks het toch wel koude water. Jammer voor ons dat de jeugd deze plek gebruikt om ’s avonds samen te komen. Een avond vol harde muziek, geschreeuw en “sportieve” vervoersmiddelen. Als dit geluid verstomd is beginnen de vele zwerfhonden hun territorium te verdedigen. We blijven er dus geen twee nachten. We verlaten de kust en gaan verder naar het oosten. Het wordt steeds bergachtiger en we rijden door een groen dal. De weg is veel beter dan we verwacht hadden. We arriveren dan ook vroeger dan verwacht in de plaats Tskaltubo en parkeren in het park naast een badhuizen complex uit de Sovjet periode. We informeren naar de mogelijkheden hier maar we besluiten dat het niet aan ons besteed is. Dus wandelen we lekker door het groene park waar meerdere badhuizen staan. Na weer een nacht met weinig slaap door blaffende zwerfhonden vertrekken we om via Kutaisi verder naar het oosten te gaan. Zo komen we ook langs Ubisa waar we een klein klooster bezoeken. Ook stoppen we in Gori. Dit is de geboorteplaats van Jozef Stalin en dus is er een Stalin museum. Geheel in Sovjet stijl gebouwd. Natuurlijk hebben we dit bezocht. Het is duidelijk een wat eenzijdig beeld dat tentoongesteld wordt. 15km buiten Gori bevindt zich Uplistsikhe. Een oude grotwoningen stad die al bewoond werd sinds 300 voor Christus. Ook hier zijn diverse kerkachtige ruimtes uitgehakt in de rotsen. Ook zijn er in reliëf versierde, gebogen plafonds, kolommen en nissen. Indrukwekkend dat men zoiets kan maken met het primitieve gereedschap van destijds!

09. Batumi

De belangrijkste weg in Georgië loopt van de Zwarte Zee kust naar de hoofdstad Tblisi. Deze weg wordt compleet herbouwd met vele tunnels en viaducten. De weg loopt grotendeels door het dal van de Kvirila- en de Kura rivier.  De Chinese bouwonderneming gaat rigoureus te werk zonder oog voor milieu of natuur. De kwaliteit van de wegen zijn niet veel anders dan we eerder in Afrika ervaren hebben. Maar nu zijn de wegen nog nieuw en vallen de scheuren en gaten nog mee. We kunnen dus vlot doorrijden en zo bereiken we Tblisi vanuit de noordkant van de stad. We parkeren Waggel voor de eerste dagen bij de landbouw universiteit van waar we makkelijk met bus en metro de stad kunnen verkennen. Ook Tblisi is een verrassend leuke stad. Het ligt ingeklemd tussen een berghelling en een meer. Ook hier is een mix van mooie historische gebouwen, Sovjet creaties, ultramoderne- en zwaar vervallen wijken. Er hangt een ontspannen prettige sfeer in de stad. Vanuit een groot park gaat een kabelbaan naar een vervallen kasteel. Hierboven heb je een mooi uitzicht op de stad. Hier staat ook een meters hoog beeld van een vrouwenfiguur die “Moeder van Georgië” wordt genoemd. Via een wandelpad kun je terug naar de stad afdalen. Je komt dan eerst langs een herbouwde kerk en vervolgens in een wijk met oude zwavel badhuizen. Ook in het centrum is veel moois te zien. Langs de brede wegen staan vele mooie gebouwen maar ook parken met fonteinen en beelden. Ook de oude bloemenmarkt is het bekijken waard. In het Rike park langs de Mtkvari rivier is het nieuwe ultramoderne muziektheater en expositiegebouw neergezet. Een U-vormige buisconstructie tussen het groen.

33. Tblisi

Ook het Tblisi meer is een bezoek waard. Het is hier heerlijk kamperen ver weg van de drukte van de stad. We hebben hier met een aantal andere reizigers een spontaan mini overland treffen gehad! Het was erg gezellig met Wolfgang, Thorsten en Sonja, Petra en Martin en Paola en Igel. Vanaf het meer was het onze bedoeling om in twee dagen richting de Bavra grens met Armenië te rijden. Ook Thorsten en Sonja en Petra en Martin rijden een stuk van deze route. Helaas kreeg Petra op dit bergachtige gedeelte, problemen met haar motor. Gelukkig kunnen we dit met een dagje sleutelen oplossen en kon iedereen zijn geplande route weer vervolgen. Vanaf Tblisi naar het zuiden gaat de rit door een ruig stukje natuur met flinke stijgingen en dalingen, haarspeldbochten en korte draaien. Eenmaal bij het Tsalka meer heb je de hoogvlakte bereikt. Hier is het glooiender. De heuvels zijn groen maar bomen kom je niet meer tegen. Omdat we ondertussen op ruim 2.100 meter zitten is het hier ook een stuk kouder. Gelukkig is het na een regenachtige dag weer heerlijk zonnig. Een mooie dag om de grens met Armenië over te steken.

Gereden route Georgië, 746 kilometer

Georgië totaal

1. Yvonne:
    29 september 2021
    En weer super mooi om te lezen
    En jullie weer een ervaring rijker
    Yx
  2. Ellie:
    1 oktober 2021
    Was weer fijn om te lezen
    Goede reis verder liefs ellie x
  3. Bert en Ine:
    3 oktober 2021
    Mooi om te lezen, en dan weer die prachtige foto’s.
    Bert en Ine 😘