Iran deel I

18 maart 2019 - Shiraz, Iran

25-02-2019 t/m 19-03-2019

Met nog twee andere “toeristen” auto’s rijden we het haventerrein af. Vanaf nu geldt hoofddoekplicht voor Monique. Gezamenlijk regelen we nieuwe simkaarten en gaan daarna bij een gezellig restaurant wat eten. Als overnachtingsplek hebben we een park aan de rand van de stad Bandar Abbas uitgekozen. Direct worden we geconfronteerd met het “bijzondere” weggebruik van de automobilisten hier. Alle zintuigen staan op scherp. Een driebaansweg weg wordt door 6 rijen auto’s gebruikt. Ogen, oren en spiegels tekort!

09. Verkeer

Als we bij het park aankomen blijken er tot onze verbazing nog twee overlandtrucks te staan! En zo staat Waggel tussen twee Mercedessen, een Steyr en een Magirus. Allemaal uit Duitsland! Vanaf deze plek gaat ieder een andere kant op. Marion en Heinrich gaan transit richting hun huis in Zuid Duitsland, Albi en Ilse gaan richting Shiraz en Ronald, Torsten en Christian gaan met de ferry naar Sharjah in de Emiraten. Wij volgen de kustweg zodat we nog niet het koude, bergachtige binnenland in hoeven. De mooie kust wordt regelmatig verstoord door de enorme olie-industrie. Aan het milieu wordt hier nog niet veel aandacht besteed. Als we vanaf Borazjan landinwaarts richting Shiraz rijden wordt ons duidelijk dat de winter nog niet achter de rug is. Op 2000 meter hoogte rijden we tussen de witte besneeuwde bergwanden.

08. Sneeuw

In Shiraz is het fris maar gelukkig schijnt de zon. Voor minder dan 1,00 Euro laten we ons door een taxi in het centrum afzetten. Alles is hier heel goedkoop en zeker wanneer je geld wisselt via de “officiële” zwarte markt kantoren. Hier krijg je minimaal 3 keer zoveel als bij een bank! Je bent hier al snel miljonair want 1 miljoen Rial is omgerekend 6,60 Euro! Via een gezellige bazaar met talloze winkeltjes komen we op een plein met cafeetjes, een hamam, een moskee en er is zelfs live muziek. In dit gedeelte van de stad is veel te zien en te beleven. Na een dag of vier verlaten we Shiraz en bezoeken we de, 60 km verderop gelegen, ruïnes van Persepolis en Nasq-e-Rostam. Persepolis was de hoofdstad van het Perzische rijk. Er staan wat kolommen en poorten met erg mooi beeldhouwwerk en reliëfs. Het geeft de indruk dat het een prachtige stad geweest moet zijn.

28. Persepolis

In het 4 km verderop gelegen Nasq-e-Rostam bezoeken we de in rotsen uitgehakte begraafplaats voor de koningen. Ook deze zijn groots en fraai versierd met beeldhouwwerk. Van hieruit zijn we in enkele dagen richting Kerman gereden. Hier staan we een paar dagen op het parkeerterrein van hotel Akhavan. Wederom een bekende overlandersplek want hier ontmoeten we nog drie andere overland-stellen. Gezellig dus! Ook in Kerman bezoeken we het oude centrum met ook hier weer een gezellige bazaar, theehuizen, moskeeën enz. De volgende grotere plaats op onze route is Yazd. Hier overnachten we bij een stadspark van waaruit we te voet naar het centrum kunnen. Hier niet alleen bezienswaardigheden want de vrieskou heeft onze start accu’s het laatste zetje gegeven en deze moeten dus worden vervangen. Ook ons visum hebben we hier met een maand verlengd. Na deze noodzakelijke dingen natuurlijk ook nog de nodige bezienswaardigheden bezocht zoals een heiligdom, de Jame moskee en een ommuurde tuin met windtoren.

1. Petra Helderman:
    27 maart 2019
    Prachtig, zeg! Wat een belevenis.
    Ik hoorde deze week over het wateroverlast. Was dat ook in Iran?
  2. Marja:
    28 maart 2019
    Wow, wat een fantastische reis, zit ik hier met mijn gebroken heupje in een herstelhotel ( ook niet slecht) en geniet van jullie reisverslag. Ik vind het heel leuk dat ik op deze manier van jullie belevenissen kan meegenieten. Dus reis er nog maar een tijdje lustig op los.
    Mijn lieve groeten aan jullie "wereldburgers"