Juni 2012; Vertrekdatum is bepaald

15 juni 2012 - Zoetermeer, Nederland

Er is een hoop gebeurt de laatste tijd….de vertrekdatum is bepaald en komt dichterbij....

Na de testrit is gebleken dat het meenemen van onze drie katten naar Afrika toch geen optie is. Via de raskattenvereniging zijn we in contact gekomen met een echtpaar in de Bollensstreek. Bij deze geweldige mensen hebben onze drie harige vriendjes een nieuw en liefdevol thuis gekregen. De Familie Kat (toepasselijker kan het niet), Mc,  Rick en Pink kunnen het erg goed vinden samen. Zelfs de schuwe Mc kruipt uit zijn schulp. Beter hadden ze (en hierdoor ook wij) het niet kunnen treffen!

Omdat de katten nu een goed onderkomen hebben zijn we ons huis klaar gaan maken voor de  verkoop. De laatste dag van december was het zover dat ons huis op Funda te koop stond. En soms gaan dingen erg snel…. Begin mei is het verlopig koopcontract door beide partijen ondertekend.

De definitive overdrachtsdatum is op 27 augustus en dat is dus ook de dag van ons vertrek. We zullen via ons huisje in Winterberg door Luxemburg naar Zuid Frankrijk rijden. Door de Pyreneeen naar Spanje en via  Portugal naar het zuiden afzakken om weer via Spanje de straat van Gibraltar over te steken naar Marokko. Hier vandaan zullen we via de westkant naar Zuid Afrika proberen te rijden. Vanaf Zuid Afrika is het idee om via de oostkant weer noordelijk te rijden. Een echte vaste planning hebben we niet. We blijven natuurlijk afhankelijk van de situatie in de verschillende landen. Veiligheid staat voorop en hier passen we onze route op aan. Ook moeten we rekening houden met het regenseizoen per land. In dit seizoen worden sommige wegen totaal onbegaanbaar.

Ons huis begint leger en rommeliger te worden. Er ontstaan lege plekken waar eerst een kast, een bed , een lamp, speakers of een stereo stonden. Deze spullen zijn ondertussen verkocht en andere spullen verdwijnen in verhuisdozen (voor in de opslag), naar de gemeentewerf of naar de kringloop winkel.

We hebben nu dozen voor de opslag en dozen voor in de camper omdat deze niet meer bij ons huis gestald kan worden.(Altijd natuurlijk meer dan verwacht.)

Ondertussen zijn we ook al flink geplaagd door een aantal vaccinaties. Een aantal hadden we al gehad vanwege eerdere reizen, maar er waren toch ook weer nieuwe. We hebben de volgende vaccinaties gehaald of aangevuld:

• DTP
  • Buiktyfus
  • Rabiës
  • Hepatitis A en B
  • Meningokokken
  • Cholerastempels en
  • Gele koorts

We zullen een gigantische voorraad malariatabletten meenemen voor onderweg.

Ook aan de papierwinkel is al erg veel tijd besteed. We hebben voorbereidingen getroffen voor de aanvraag van Carnet de passage. Dit grensdocument is een international douanedocument. Het is bestemd voor het verkrijgen van een tijdelijke vrije invoer van motorvoertuigen in bepaalde landen. Het is een garantie voor de overheid van een land dat een motorvoertuig weer uitgevoerd wordt binnen de geldingsheidsduur. Bij iedere grensovergang moet dit document worden in- en uitgestempeld. Vervelende bijkomstigheid is dat deze alleen nog uitgegeven wordt door de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, de ADAC. We gaan dit document in Marokko pas aanvragen.

Ook hebben we ons ondertussen (per vertrekdatum) uit laten schrijven bij de gemeente. Hier hebben we ook onze nieuwe (zaken)paspoorten aangevraagd. Verder is er al veel geregeld met betrekking tot de ziektekostenverzekering voor onderweg. De verzekering voor de auto zal in Marokko eindigen. De landen hierna zijn niet meer gedekt door een Nederlandse verzekering. We zullen hiervoor onderweg een verzekering (per land) moeten afsluiten. Ook zijn de niet meer noodzakelijke abonnementen en lidmaatschappen al opgezegd. We zijn al een heel eind op weg met het regelen van de bankzaken voor onderweg. Helaas kunnen een aantal zaken pas op het laatste moment geregeld worden. We zien het wel en laten het maar op ons afkomen…. De laatste dagen zullen toch wel hectisch zijn!

Erg ingrijpende veranderingen aan de auto zijn er niet te melden. De grootste verandering zijn de nieuwe wielen en banden. We hebben 5 aluminium deelbare velgen gekocht met 6 Michelin XZL 395/85/20 banden. Een reservewiel met band en een losse band hebben we op de achterkant gemonteerd. We hebben nog een paar kleine klusjes voor onderweg bewaard die niet echt noodzakelijk zijn.

De komende tijd zal in het teken staan van het leeg ruimen van het huis, het ophalen van de laatste reserve delen en het verkopen van onze personenauto en de andere spullen. Natuurlijk moet de auto ook nog ingepakt worden!

Verder zullen we de nodige tijd besteden aan het (altijd lastige en emotionele)  gedag zeggen van familie, collega’s en vrienden.