Nederland en weer naar Togo

1 augustus 2013 - Lomé, Togo

24 juni 2013 t/m 10 augustus 2013

Vanuit Lomé ziijn we voor vijf weken terug naar Nederland gevlogen. Het was onze belofte elk jaar even terug te komen en juli leek ons een prima maand daarvoor. Bij Chez Alice konden we Waggel veilig achterlaten en haar chauffeur bracht ons naar het vliegveld. We vliegen met Royal Air Maroc via Casablanca naar Schiphol. Van (meer dan) 35 graden naar 16 graden valt even tegen! De weken in Nederland logeren we bij familie in zowel het oosten als het westen. We brengen ook nog een weekje door in Winterberg. We ontmoeten vrienden, kennissen en ex-collega’s en regelen een visum voor Kameroen. Het visum voor Angola is een ander verhaal. Ook bij ons is dit een lijdensweg. Drie maal naar Rotterdam, een enorme stapel papierwerk, uitnodigsbrieven, reisschema’s, bankgaranties, vingerafdrukken, digitale handtekeningen en vertalingen in het Portugees resulteren uiteindelijk in een toezegging dat ons visum in Matadi (DRC Congo) klaarligt. Geen bewijs of dossiernummer, helemaal niets. We weten dat het visum onderweg ook niet of nauwelijks te verkrijgen is, dus we gokken het er maar op. Vijf heerlijke weken in Nederland zijn snel voorbij en op 30 juli zijn we teruggevlogen naar Lomé.

Waggel wacht

Op het vliegveld een taxi geregeld en ’s ochtends om 04.30 uur staan we alweer naast onze auto. Snel even het bed opmaken en nog een paar uur slapen (dit komt er nooit van in een vliegtuig). Waggel staat er prima bij. Het stinkt alleen wat naar de insecticiden die we uit voorzorg voor vertrek hadden gespoten. De dagen vullen we met het schoonmaken van de auto en deze klaar te maken voor de volgende etappe richting het zuiden. Ons visum voor Benin gaat pas 10 augustus in en dus hebben we nog ruim de tijd. Ook regelen we het visum voor Gabon en voor het visum van DRC Congo moeten we zelfs inwoner van Togo worden! Dit is blijkbaar voorwaarde voor het verstrekken van een visum. Dit is snel geregeld bij het politie/immigratie bureau. Hierna hebben we alleen het visum voor de Republiek Congo nog nodig. Deze proberen we in Abuja, Nigeria te bemachtigen. De overige dagen doen we inkopen om de voorraden weer op pijl te brengen en geven Waggel nog een servicebeurt. Doorsmeren, nieuwe olie en filters en we hopen dat we er weer voor een tijdje tegen kunnen!

Gereden route Togo, 5 t/m 24 juni en 31 juli t/m 10 augustus 2013 (558 kilometer)

Togo_route