Noorwegen

31 augustus 2020 - Noordkaap, Noorwegen

11-08-2020 t/m 31-08-2020

We varen ’s morgens vroeg via het Vestfjord richting Oslo. Vanaf dek 9, hoog boven het water, hebben we een fantastisch uitzicht. Wat een mooi begin van ons bezoek aan Noorwegen!. Bij het verlaten van het haventerrein merken we niets van corona-controles en we rijden zo Noorwegen in. Ook in Oslo lijkt corona niet aanwezig. We doorkruisen de stad met het openbaar vervoer en bezoeken het centrum, de parken en enkele musea. Hierna begint de reis langs de fjorden richting de Noordkaap. Al snel worden de wegen smal en kronkelig en zakt het tempo flink. Door het binnenland rijden we eerst richting het zuiden langs vele meren om in de buurt van Stavanger bij de fjorden aan de westkust te komen. Talloze tunnels en ferry’s verbinden de Noorse wegen. Ten noorden van Stavanger rijden we een 8km lange tunnel in die onder een fjord doorgaat. In de tunnel gaat één van de koplampen kapot en dus stoppen we na de tunnel op een parkeerplaats om het lampje te wisselen. Helaas bleek dit slechts het kleinste probleem! De onderkant van de auto druipt van de olie. Er zit niks anders op dan hulp in te roepen. Via onze dealer, Nebim in Weert, wordt een lokale dealer ingeseind en na een korte inspectie door een mobiele werkplaats, moet Waggel worden afgesleept. Het bleek dat de steile klim in de tunnel te veel was voor de turbo. Na een uitgebreide inspectie van de motor en het monteren van een nieuwe turbo kan de reis weer voortgezet worden.

08. Stavanger14. Boyadalen

Noorwegen heeft veel moois te bieden. De natuur is prachtig met de diepe fjorden, de meren, de bossen en de gletsjers. Het is wel tijdrovend om hier afstanden af te leggen maar het uitzicht maakt veel goed! Tot na het Trondheim fjord volgen we de kust om daarna wat meer landinwaarts verder noordelijk te rijden. Ten noorden van de plaats Mo I Rana stoppen we op de poolcirkel. Het ligt op bijna 700 meter hoogte en het is hier erg koud. Er groeien wat lage struiken en mossen. Op de heuvels om ons heen ligt sneeuw. Na de lunch zijn we dan ook snel weer doorgegaan. Een paar dagen later genieten we van een totaal ander landschap als we de eilanden van de Lofoten bezoeken. Hoge rotspunten rijzen uit het turkoois gekleurde zeewater. Lange bruggen en tunnels verbinden de eilanden met elkaar. En zoals eigenlijk onze hele reis tot nu toe, hebben we er mooi weer bij. Veel zon maar ook af en toe een bui. Vanaf de Lofoten is het nog bijna 1000km tot aan de Noordkaap. Ondanks dat het richting eind augustus gaat, verrast het ons dat het zolang licht blijft en we ook weer zo vroeg gewekt worden door de zon. ’s Nachts wordt het ook niet echt donker. Naarmate we noordelijker komen worden de bossen steeds minder en uiteindelijk verdwijnen ze. We komen de eerste rendieren tegen en zien een poolvos de weg over schieten. Op zaterdag 29 augustus komen we aan bij de Noordkaap. Een grote klif die uitsteekt in de zee. Er ligt een flinke parkeerplaats en er staan wat gedenktekens. Natuurlijk ontbreken een museum en een restaurant niet. 6 jaar geleden stonden we op de Zuidkaap in Zuid-Afrika en nu dus op de Noordkaap. Weer een mijlpaal bereikt!!

30. Noordkaap

We blijven een nachtje op de Noordkaap staan voordat we de volgende dag alleen nog maar terug naar het zuiden kunnen. Op naar Finland....