Oeganda

15 juli 2017 - Kampala, Oeganda

01-07-2017 t/m 24-07-2017

Het verlaten van Rwanda voelde aan als het ontsnappen aan de overweldigende mensen massa’s! Het verschil in drukte is direkt over de grens al merkbaar….In Kisoro, dat op zo’n 10 km na de grens ligt, halen we wat boodschappen bij een door Pakistanen gerund buurtsupertje. Het piepkleine winkeltje heeft vrijwel alles wat we op dat moment nodig hebben. Een stukje verderop kunnen we overnachten bij het Virunga hotel dat ook wat campingplaatsen heeft. Met een medewerker van het hotel lopen we naar een container, omgebouwd tot Airtel winkel, en regelen binnen enkele minuten supersnel internet. Oeganda geeft ons vanaf de eerste dag al een prettig gevoel. ’s Avonds gaan we een hapje eten in het restaurant op de hoek van de straat. Het heet de Coffee Pot en heeft lekker en aangenaam geprijsd eten. Vanuit Kisoro rijden we naar Lake Bunyonyi. Tot aan Kabele ligt er een nieuwe asfaltweg door de bergen. Het is dus weer klimmen voor Waggel en een stuk gaat door een beschermd bosgebied. Het is een mooie route. Vlak voor Kabale draaien we een grondweg op die naar het meer loopt. De weg is in prima staat, maar wat smal. Het loopt over steile berghellingen en flinke stukken moeten we in de eerste versnelling rijden. Gelukkig is het droog en komen we geen tegenliggers tegen. We kamperen bij het Bunyonyi Overland Resort. Lekker even een paar daagjes bijkomen. We staan vlak aan het mooie, door bergen omgeven, meer. Zo af en toe komt er een visser met zijn kano langs, er spelen otters in het water en vele soorten kleurrijke vogels komen over. Niet slecht dus! We lopen naar de lokale markt voor wat groenten en fruit en bij een stalletje kopen we een rolex. Dit is geen horloge maar een opgerolde tortilla met een omelet erin, gevuld met sla en tomaat. Heerlijk!

Lake Bunyonyi

Na een paar dagen vervolgen we onze weg naar het noorden. In Kabele halen we nog even een miljoen uit de geldautomaat en kopen bij een supermarkt wat yoghurt, kaas en melk. Dan is het tijd om naar Bwindi NP te rijden. Dit park is beroemd om zijn berggorilla’s. Het moet erg mooi zijn deze dieren te zien, maar wij hebben er geen $600 per persoon voor over om een uurtje bij ze door te brengen. We rijden dwars door het park en overnachten in Buhoma dat aan de westkant van het park ligt. Wederom een prachtige route door de beboste bergen over een prima gravelweg. Buhoma staat volledig in het teken van de trektochten naar de gorilla’s. De camping waar we uiteindelijk terecht komen heeft ook zo’n toepasselijke naam: Gorilla’s Nest. Na een nachtje zijn we doorgereden naar het Queen Elisabeth NP. Net als in Bwindi NP kan je hier transit doorheen rijden. Met wat geluk heb je bijzondere ontmoetingen. Zo zagen we in Bwindi verschillende soorten apen en in het Queen Elisabeth park zagen we al snel de voor onze nieuwe kobs en topi’s. Kobs lijken sterk op impala’s en topi’s op hartebeesten. We zien ook flinke kuddes buffels. Aan de rand van het park genieten we van de omgeving en de rust bij het @the River Camp. Op Monique d’r verjaardag rijden we de evenaar over en zijn terug op het noordelijk halfrond. Het was een bijzondere dag met een lunch tussen de olifanten, waterbokken, nijlpaarden en buffels. We overnachten aan het kanaal dat Lake Edward met Lake George verbindt. Via Fort Portal rijden we naar Kibale Forest waar we overnachten op een camping met schitterende uitzichten over de theeplantages. Hierna zijn we onderweg gegaan naar de hoofdstad, Kampala. Helaas was het te ver om in één dag te rijden en hierdoor waren we genoodzaakt de nacht door te brengen op een rumoerige vrachtwagen parkeerplaats. In Kampala zijn we ook een paar nachten gebleven. Het verkeer in de stad staat voornamelijk stil en het is weer eens één grote chaos. We verblijven bij Red Chilli Backpackers. Een mooie plek in het rustige deel van de stad. Lekkere pizza’s, koud bier en een groot zwembad. Na Kampala rijden we door naar Jinja. Hier blijven we een paar nachten bij The Haven dat enkele kilometers ten noorden van Jinja ligt. Een heerlijke plek aan de Nijl met uitzicht op stroomversnellingen en kleine watervalletjes in een groene oase. Misschien wel de mooiste overnachtingsplek van heel onze Afrika reis!

Evenaar

Jinja

Als afronding van de route door Oeganda brengen we nog een bezoek aan de Sipi watervallen in Mount Elgon NP. Vanuit het Moses kamp hebben we er mooi uitzicht op en kijken we uit over een brede vallei. Een wandeling naar de waterval zit er door de knie problemen van Monique niet in, maar het uitzicht vanaf de camping maakt veel goed. Ondanks waarschuwingen van Ton en Anneke over de slechte weg aan de noordkant van het Elgon gebergte, besluiten we toch voor deze route te gaan. En dat was zeker niet erg slim van ons! Vanuit Sipi is het nog 92 kilometer naar de grens met Kenia waarvan 80 kilometer onverhard. De weg is niet breed en loopt door de bergen. Hoe verder we komen, hoe slechter de weg wordt. En dan gaat het regenen en komt de modder….. Overal staan vrachtwagens vast in de blubber en ook wij glijden regelmatig alle kanten op. Halverwege de route kunnen we niet meer verder. Voor ons staan weer de nodige vrachtauto’s vast in de modder. We zijn genoodzaakt in een dorp, midden op de weg, de nacht door te brengen. We zijn de bezienswaardigheid van het jaar, lijkt wel. Die nacht regent het vrijwel de hele tijd. Daar knapt de weg natuurlijk niet van op. Om 10.30 uur de volgende dag lijkt de zon de weg wat droger gemaakt te hebben en wagen we het erop. Een paar honderd meter verderop staan we alweer stil. In de volgende 3 uur leggen we welgeteld 3 kilometer af! Gelukkig heeft Waggel 4x4 waardoor wij meer controle hebben dan de andere vrachtwagens. Zeker de auto’s zonder lading. Deze zijn volledig oncontroleerbaar en glijden en schuiven alle kanten op. Helemaal opgelucht zijn we als we uiteindelijk de andere kant van de berg bereiken, waar de weg droog is. Nog altijd erg hobbelig en smal maar het ergste leed lijkt geleden en we zijn er zonder schade afgekomen. Het was erg spannend allemaal. Om 15.00 uur komen we, doodmoe, aan bij de grenspost van Oeganda in de plaats Suam. We laten ons uitstempelen en vragen of we de nacht bij het grenskantoor mogen doorbrengen. Gelukkig vinden ze het geen probleem! Morgen naar Kenia!

25. Mount Elgon

26. Mount Elgon