Oman deel II

10 februari 2019 - Nizwa, Oman

25-01-2019 t/m 14-02-2019

Nu de temperaturen ruim 20 graden lager zijn dan van de zomer, is het prettig weer terug te zijn in Oman. Dit keer doen we een kort rondje alleen in het noorden. Bij Al Ain komen we via de Emiraten Oman binnen en rijden door het droge binnenland naar Ibri. Op het plein naast de souk parkeren we voor het kasteel. Weliswaar midden in de stad, maar rustig. In de souk zitten voornamelijk veel juweliers. De volgende morgen bezoeken we het kasteel. Hierna rijden we via Nizwa (om een nieuwe voorraad dadels in te slaan) naar het kasteel van Jabreen. We hebben dit kasteel van de zomer al bezocht en maken nu slechts gebruik van de parkeerplaats als overnachtingsplek. Onderweg naar Wadi Bani Khalid treffen we Saleh, onze vriend van de Dubai Riders. Hij begeleidt een groep motorrijders uit Italië die een ronde door Oman maken. Het was een korte maar hartelijke ontmoeting. Wadi Bani Khalid blijkt een paradijselijke oase in een lang, smal dal. Aan het einde van het dal zijn palmen plantages en een meertje in een parkachtige omgeving. We hebben het ’s middags bij aankomst bezocht en besloten dit de volgende morgen nogmaals te doen. We hadden toen de hele plek voor ons alleen.

04. Wadi Bani Khalid

Bij de plaats Sur komen we weer bij de kust terug. Deze volgen we terug richting Muscat. Onderweg stoppen we nog bij Wadi Shab om daar een wandeling door de kloof met zijn palmen te maken. Het is wat klimmen en klauteren om bij de zwemvijvers te komen. De plek is erg toeristisch en er staan vele huurauto’s en touringcars. Maar gelukkig viel de drukte heel er mee en was het er prachtig. In de plaats Al Amerat wordt jaarlijks het Muscat festival georganiseerd en omdat we er toch langskomen willen we dit meemaken. We parkeren op het enorme parkeerterrein en wachten tot de poorten opengaan. Dat zou om 16.00 uur zijn, maar de poorten blijven dicht. We zoeken op internet en ontdekken dat precies vandaag het festival niet doorgaat vanwege slechte weersvoorspellingen. We hebben hier niks van gemerkt maar besluiten toch maar een dag te wachten en alvast de aanvraag voor ons Iran visum voor te bereiden. De volgende dag gaan de poorten wel open. In tegenstelling tot gisteren hangen er nu dreigende wolken boven ons. Het festival was erg leuk. Het is een mix van kermisattracties, dans-optredens en demonstraties van de traditionele Omaanse cultuur en levenswijze. We hebben ons er goed vermaakt. In Old Muscat bezoeken we de oudste souk van het land. Een wirwar van smalle winkelstraatjes. De winkels, klein en groot, allemaal propvol en erg kleurrijk. Het was er wat druk omdat een cruiseschip zijn passagiers hier ook afgeleverd had. Zo’n souk is altijd levendig, kleurrijk en de moeite van een bezoek waard. Bij de ambassade van Iran in Muscat krijgen we ons visum binnen een uur. Wel werd elke stempel en visum in ons paspoort met veel aandacht bekeken. Vooral ons Saudi-Arabië visum wekte interesse, maar gaf gelukkig geen problemen. Hierna doorgereden naar een hoogtepunt van de stad Muscat: de Sultan Qaboos Grand Moskee. Een enorm imposant complex waarvan de foto’s voor zich spreken.

27. Sultan Qaboos Grand Moskee Muscat

Na Muscat zijn we, in verschillende etappes, via de kust, weer richting de Emiraten gereden.

Gereden route Oman, 6.186 kilometer

Oman_route

1. Petra Helderman:
    25 februari 2019
    Wat een bijzondere omgeving!
    Doe voorzichtig!