Togo

20 juni 2013 - Lomé, Togo

5 juni 2013 t/m 24 juni 2013

Een smal land aan de golf van Guinea. Eén hoofdweg loopt vanuit Burkina Faso in de lengte van het land naar de hoofdstad Lomé. Een paar pistes lopen vanuit deze weg naar de dorpjes. Langs de grens met Ghana liggen de bergen en ook aan de Togo kant zijn er watervallen te bezoeken…

Een stuk voorbij de plaats Sotouboua vinden we een plek voor een bushcamp. Een pad loopt tussen wat amandelbomen door naar een veldje. Hier staan we mooi uit het zicht en het is er rustig. Een plek voor de nacht vinden is hier niet zo eenvoudig. Overal dorpjes of dichte begroeiing. Na een rustige nacht rijden we verder naar het zuiden. Bij Atakpamé doen we wat inkopen en slaan af richting het westen. Van hieruit zijn twee watervallen te bezoeken. We kiezen de waterval bij Kpalimé die wat zuidelijker ligt. De weg is 100 kilometer lang en is erg slecht. Na een uur zijn we nog geen 20 kilometer verder. We zijn de slechte wegen voor nu even zat en draaien om. Zo veel moeite voor een waterval hoeft nou ook weer niet. Op zo’n weg sloop je jezelf en de auto geniet er ook niet van. Dus dan maar direct richting Lomé. Bij de plaats Notsé overnachten we, een stuk van de weg vandaan. Naast de auto is een vijver en ’s morgens komt er een man tussen de struiken vandaan die volledig verrast is om ons te zien. Wij trouwens ook! De man blijkt op een boerderij in de buurt te werken en kwam water halen. Hij heeft een emmer met sinaasappels bij zich en schenkt deze aan ons. Weigeren helpt niet en even later liggen er ruim 20 sinaasappels op ons bordes. Wat een aardige man! Het is nu nog 80 kilometer tot de plaats Agbodafro. Deze plaats ligt een stukje voorbij Lomé aan het Lac Togo. Lac Togo is een visrijk zoutmeer en bij Auberge du Lac parkeren we de auto onder de palmen. Hiervandaan willen we Togoville bezoeken een de overkant van het meer. We maken een afspraak met een bootsman om ons de volgende dag daarheen te peddelen. Togoville is volgens de verhalen de geboorteplaats van Togo en staat bekend als voodoo-dorp. Met een pirogue, voorzien van een paar takken als mast en wat rijstzakken als zeil, gaan we onderweg. De oversteek duurt drie kwartier. Met een lange stok duwt de bootsman ons voort. Het zeil lijkt mee tegen dan mee te werken, maar het idee is goed! Overal op het meer zijn grote fuiken uitgezet. Bij de aanlegplaats aangekomen staat er al een gids te wachten en na de gebruikelijke onderhandelingen over de prijs, maken we een ronde door het dorp. We bezoeken diverse voodoo-beelden en het gedeelte van het dorp waar de meeste voodoo-ceremonies gehouden worden. Het dorp zelf is wat vervallen en vervuild maar met wat uitleg van de gids toch weer een leuke ervaring.

07. naar Togoville09. Voodoo

Na een paar dagen verkassen we naar onze eindbestemming voor dit deel van de reis. We staan nu bij Chez Alice in Lomé. We regelen hier alvast de visums voor Nigeria en Benin. Nigeria was een drama. Met de woorden “ga het visum maar in je eigen land halen” probeerde ze ons af te schepen. Ze behandelen sinds mei van dit jaar alleen visums voor ingezetenen van Togo. Uiteindelijk praten we met de ambassadeur en na ongeveer 20 seconden worden we weer weggestuurd. We regelen een uitnodigingsbrief via iemand die in Nigeria woont en hebben nog enkele gesprekken met de consul. Na 4 bezoeken en een opgevoerd toneelstuk krijgen we uiteindelijk het visum. Waarom is dit toch zo moeilijk? We beseffen ons ook dat het lastigste te verkrijgen visum nog moet komen; namelijk Angola! Benin echter was eenvoudig. Aanvraagformulier invullen en de volgende dag ophalen. Ondertussen verblijven we bij Alice waar we ook de auto laten staan. Alice is een legende onder de West-Afrikareizigers. Afgelopen april 80 jaar geworden en ze runt de camping nog steeds met veel energie. Helaas voor haar hebben de problemen in Mali haar klanten weggejaagd. Het is veel te stil voor haar…..

AliceChez Alice

Voor diegene die het nog niet wisten….Maandag 24 juni vliegen we naar Nederland voor 5 weken. Tot begin augustus zullen er geen nieuwe updates zijn!