Vertrokken!

27 augustus 2012 - Zoetermeer, Nederland

27 augustus 2012 t/m 15 september 2012

Het updaten van de site heeft enige tijd op zich laten wachten. Voor ons vertrek was duidelijk dat onze website gehackt was en we hebben hier al vele uren aan besteed om het op te lossen. Onderweg bleek dat het wederom gebeurt was maar zonder internet is deze klus toch moeilijk te klaren. Gelukkig kon Jacques het op afstand voor ons regelen en is alles nu weer “veilig”! Jacques, nogmaals bedankt hiervoor!

De laatste weken voor vertrek waren best pittig. Het huis moest leeg, de auto ingeruimd, nog werken en dan afscheid nemen van vrienden, collega’s en familie. Op 27 augustus zijn we, ’s morgens na de overdracht van ons huis, uit Zoetermeer vertrokken.  Na onderweg nog een paar keer afscheid genomen te hebben zijn we in Bad Kreuznach aangekomen voor het Willy’s Treffen. Een nieuwe locatie dit keer en dus wat lastiger te vinden. Natuurlijk reden we ook weer verkeerd! Het Willy’s Treffen was een gezellig weekend met het weerzien van vele bekenden en het uitwisselen van tips voor straks onderweg.

03. Willy's Treffen

Na het leuke weekend zijn we uitgezwaaid door Sjaan en vertrokken naar Trier. Hier waren we al eens eerder geweest maar het blijft een mooie stad. We hebben hier 2 nachten op de camperplaats gestaan en met de fiets de stad verder verkend.

P1030898-2P1030893-2

Via Luxemburg, om te tanken natuurlijk, zijn we verder zuidelijk Frankrijk ingereden. We hebben overnacht in Charmes, een plaatsje aan de Moesel. De plaats zelf doet wat verlopen aan maar de camperplaats maakte alles goed! Plek voor ruim 100 campers, pal aan de Moesel met stroom en water.

De volgende stop is Bourg en Bresse, zo’n 300 kilometer verder zuidelijk, net voor Lyon. Hier staan we achter een mooie kerk van wit natuursteen in gotische stijl. Het klooster ernaast was te bezoeken en het ontbrak er niet aan belangstelling! Ook zoals altijd trekt onze auto veel bekijks! Hier hebben we 2 nachten gestaan voordat we doorgingen naar Hauterives.

IMG_1130-2

In Hauterives staat het Palais Idéal gebouwd door de Facteur Cheval. Een postbode die rond de vorige eeuwwisseling heeft geleefd. Hij heeft het paleis in zijn eentje gebouwd en hier 33 jaar aan gewerkt. Het is gebouwd met gevonden stenen uit de buurt, vele zakken cement en kalk.  Het paleis is niet groot maar zit vol met verrassende sculpturen en details.

IMG_1142-2IMG_1156-2

De volgende stop is via het plaatsje Peipin, Saint Croix de Verdon. Hier hebben we op een camperplaats met uitzicht op het meer overnacht. Een werkelijk schitterende plek met mooie uitzichten! Maar omdat we de kloof (Gorges du Verdon) willen bezoeken zijn we de volgende dag alweer verder gegaan naar het plaatsje Moustiers Ste Marie. Deze dag hebben we nog geen 20 kilometer gereden, maar met stijgingspercentages van 15 en 16% en diverse haarspeldbochten, was dit wel voldoende!

IMG_1185-2

Moustiers Ste Marie is een tegen de rotsen gebouwd dorpje op zo’n 700 meter hoogte. Een leuk, toeristisch dorpje met daarboven, tussen twee bergtoppen in, een kappel met een goudkleurige ster erboven. Hier werden we verrast door het weer. De wind begon ineens toe te nemen, het begon te regenen en de temperatuur zakte ’s nachts tot 6 graden. Dit was niet helemaal wat we in Zuid Frankrijk zouden verwachten omdat het de laatste dagen constant bovende 25 graden is geweest!

IMG_1195-2

De volgende dag werden we tijdens het ontbijt gevraagd om hulp. Een Nederlandse camper was naast de weg gezakt en kon niet meer op eigen kracht uit zijn benarde positie komen. Ze hadden ons zien staan en kwamen dus vragen de camper weer op het pad te slepen. Tijd voor actie en voor het eerste optreden van het DAF-rescueteam! Na een goed uur was deze klus ook weer geklaard en toen meteen maar weer doorgereden. Door de Gorges du Verdon naar het plaatsje Castellane. De weg was kronkelig, niet erg breed, er was veel verkeer, er waren smalle en lage tunneltjes…… maar  het uitzicht maakte alles goed!

14. Castellane