Zambia

12 december 2022 - Lusaka, Zambia

02-11-2022 t/m 12-12-2022

Met Waggel zijn we in 2015 en 2017 al eerder door Zambia getrokken. Dit keer wilden we wat langer blijven en andere gebieden bezoeken. Daarvoor is onze Ford wat meer geschikt, dachten we.....

Nadat we in Johannesburg onze auto hebben opgehaald, bezoeken we vrienden en bekenden voor we naar het noorden trekken. En zo zijn de eerste 2 weken al voorbij voor we de nieuwe grensbrug bij Kazungula, oprijden. De beruchte grensovergang van Botswana naar Zambia via gammele, roestige pontons en onduidelijke schimmige kantoortjes, is omgetoverd tot een moderne grensovergang met een overzichtelijk kantoorpand waar beide landen vertegenwoordigd zijn. Na de grens gaan we richting het westen. 130 km verderop ligt Sesheke waar we willen overnachten. Al snel maken we kennis met de beroerde Zambiaanse wegen. Sommige stukken zijn best goed maar lang niet alles! Ook op dit stuk is 90 km zo slecht dat we er 5,5 uur over doen. We mogen blij zijn dat het droog is. De camping die we op het oog hadden bestond niet meer en na een zoektocht boeken we maar een kamer in een eenvoudige lodge. Na Sesheke volgen we de Zambezi rivier naar het noorden tot aan Mongu. We komen langs talloze eenvoudige, maar nette dorpjes met voornamelijk uit leem of uit riet gebouwde huisjes. Veel Afrikaanser krijg je het niet! Vanuit Mongu loopt een weg recht naar het oosten tot aan Lusaka met halverwege het Kafue NP. De weg snijdt dwars door het park en met geluk zie je nog wat wild. We overnachten naast de Kafue rivier en horen ’s nachts de leeuwen en nijlpaarden roepen. Na twee nachtjes Lusaka vullen we onze voorraden weer aan en vertrekken richting het noordoostelijke deel van Zambia. Eerst naar Kasanka NP. Eens per jaar vindt hier de grootste zoogdieren migratie ter wereld plaats. Altijd van half november tot half december. Het gaat hier om 8 miljoen fruit vleermuizen die vlak voor zonsondergang uit het bos opstijgen om zich tot op 90 km in de omgeving, te goed te doen aan de waterbessen die nu rijp zijn. ’s Morgens vroeg verzamelen ze zich dan weer in hetzelfde bos. Om bij het uitzichtpunt te komen glibberen we over de modderige paden door het park, die ook deels onder water staan. Het laatste stukje moet te voet worden afgelegd door kniehoog water. Maar toch vonden we het de moeite waard. Iedere avond om precies 17.50 uur stijgt een indrukwekkende wolk op uit het bos. De lucht kleurt bijna zwart. Een eindeloze stroom van vleermuizen die de lucht blijft vullen tot het donker is.

20. Kasanka NP

De dag erop beginnen we aan de waterval-route. Het eerste stuk volgt de grens met de Democratische Republiek Congo en daar bekijken we de Mumbuluma en Lumangwe watervallen. Als we onze route naar Mporokoso willen vervolgen wordt de weg steeds slechter. Na een aantal hachelijke momenten in de modder, besluiten we om te draaien. We hebben geen zin om dagen in de modder vast te zitten op een nauwelijks gebruikt pad. Met een flinke omweg bereiken we toch nog Kasama, waar ook de Chisimba watervallen te vinden zijn. Erg onder de indruk van de watervallen van Zambia zijn we niet. De hoge entreeprijs van USD 35 per waterval vinden wij het zeker niet waard. De route brengt ons ook langs de Kapishya hotsprings. Lekker een paar uurtjes dobberen in warm bronwater. Even lekker bijkomen!  Bij de plaats Chafilwa komen we op de Great North. Dit is de weg van Lusaka naar Tanzania en deze is vol vrachtverkeer. Het is niet veel meer dan een B-weg maar dan vol gaten en spoorvorming alsof er een rails ligt. We volgen de weg tot we even voor Kapiri Mposhi weer naar het noorden gaan. Dit keer richting de Copperbelt. Onze laatste bezienswaardigheid ligt in dit gebied. We passeren de nodige kopermijnen en een stuk voorbij Chingola vinden we Chimfunshi. Dit is een chimpansee weeshuis. Ze vangen chimpansees uit heel Afrika op die slachtoffer zijn geworden van de illegale handel in baby chimpansees. Tijdens ons bezoek hadden ze er 147 te verzorgen. Terug naar de natuur is geen optie meer voor ze. Het was aandoenlijk en we zijn blij dit goede initiatief bezocht te hebben.

40. Chimfunshi

Vermoeid na een pittige tocht van 4.600 km verlaten we Zambia bij de brug waar we ook zijn binnen gekomen.

1. Anneke van Baars:
    27 december 2022
    Heerlijk dat jullie weer onderweg zijn. Ook ik kijk er weer naar uit. Ik wens jullie een fijne vakantie. ;-)
  2. Adrie:
    27 december 2022
    Weer een mooi verhaal met prachtige foto's. En voor 2023 de allerbeste wensen met veel mooie reisavonturen.
  3. Rikkert:
    1 januari 2023
    Leuk om weer te lezen over jullie avonturen. Ik kijk uit naar het volgende avontuur!
  4. Noëlla:
    2 januari 2023
    inderdaad erg leuk om jullie verhalen weer te lezen en de foto's te bewonderen :-).
    De allerbeste wensen voor een goed en gezond 2023!!
  5. Ellie:
    2 januari 2023
    Zo weer helemaal bij met de verslagen lezen was weer mooi
    Tot de volgende maar weer
    De feestdagen zijn al weer voorbij dus afwachten wat het nieuwe jaar brengt
    In iedergeval de beste wensen en goede gezondheid dat is het voornaamste liefs ellie xxx 💕💕