Zuid Afrika deel XII

1 maart 2017 - Polokwane, Zuid-Afrika

16-11-2016 t/m 12-03-2017

Op ons gemak rijden we in zes dagen van het uiterste noorden naar de zuidelijkste poort van het Krugerpark. Meer tijd hadden we helaas niet omdat er een afspraak met de orthopedisch chirurg in het ziekenhuis van Nelspruit gepland staat. De volgende periode zullen we dus in en rond Nelspruit doorbrengen. We regelen een huurauto waarmee we makkelijker in de stad, uit de voeten kunnen. Na diverse onderzoeken besluit de chirurg nogmaals Monique d’r linkerknie te opereren. Dit gaat op de verjaardag van Sinterklaas gebeuren. Dus moet er van alles geregeld worden met o.a. onze ziektekostenverzekering die niet van plan is om mee te werken. Meer dan de helft wordt dus ook niet vergoed en ook van onze reisverzekering hoeven we niks te verwachten. Gelukkig verliep de operatie voorspoedig en kon Monique ’s avonds alweer naar Waggel terug. Ze heeft een brace om haar been die de knie in vrijwel gestrekte positie houdt. Deze brace moet ze voorlopig 5 weken omhouden en wordt na enkele weken versteld zodat de beweeglijkheid langzaam wat toeneemt. De revalidatie kost tijd en de zwelling en pijn nemen slechts heel langzaam af. Om zoveel mogelijk rust te nemen en tijd om te herstellen, blijven we twee hele maanden op de camping in Nelspruit. Gelukkig is het Krugerpark niet ver weg en zijn we er met de huurauto snel om wat dagbezoekjes af te leggen. Ook krijgen we bezoek van andere reizigers zoals Edy en Brigitte (www.waypoints.ch) en Peter en Gabi (www.pegasus-unterwegs.ch) uit Zwitserland en Kars en Simone (www.vrijwilligdoorafrika.nl) en Bert en Vera (www.keyznking.nl) uit Nederland. Ook ontmoeten we, de nu in Zuid Afrika wonende, Michel en Cora waarmee we een gezellige tijd hebben. Maar na twee maanden Nelspruit zijn we toch blij dat we van de chirurg “groen licht” krijgen om de Oostkant van Afrika omhoog te gaan rijden. De zwelling en de pijn in de knie zijn minder maar zeker niet weg. Volgens de dokter kan dit nog wel even duren en zo af en toe weer opspelen. We hopen er het beste maar van! De dag voor we Nelspruit verlaten arriveren Peter en Sigi (www.lowlandcruisers.com) op de camping. Samen met hun gaan we een aantal dagen naar het Krugerpark om daar Sigi’s 50e verjaardag te vieren. Het is een zeer gezellige tijd geweest met de culinaire verwennerijen van Peter en als hoogtepunt de verjaardag van Sigi met ballonnen, slingers en lekker eten en drinken. Als verjaardagskado en voorlopige afsluiting voor ons van het Krugerpark, een privé gamedrive waar we de Big 5 van dichtbij meemaken. Mooier kan niet! De volgende dag moeten we helaas afscheid nemen van elkaar. Peter en Sigi gaan richting Durban waar hun auto op de boot naar België gaat. Wij rijden via Polokwane en De Voetpadkloof weer naar Pretoria. Hier hebben we een “vakantie-camper” gekocht waar we jaarlijks een paar maanden mee door Zuidelijk Afrika zullen gaan rijden. Ook treffen we de nodige voorbereidingen voor de Oost Afrikaroute waar we half maart met Waggel aan hopen te beginnen!

23. vakantie camper

24. vakantie camper

Gereden route Zuid-Afrika, 2014, 2015, 2015, 2016 en 2017 (27.173 kilometer)

Zuid-Afrika_route