Zuid Frankrijk

23 september 2012 - Castellane, Frankrijk

15 september 2012 t/m 27 september 2012

In Castellane zijn we twee nachten gebleven. We staan hier op een parkeerplaats waar zowel campers als personenauto’s mogen parkeren. Campers moeten betalen en personenauto’s mogen vrij staan. Verschil moet er zijn! We bekijken het centrum dat vol zit met kleine boetiekjes en cafeetjes. Op het centrale plein zijn veel restaurants met terrassjes. Het stadje ligt in de uitlopers van de Kloof van Verdon en direct naast de stad is een 150 meter hoge klif met hierbovenop een kleine kapel. Het is een steil pad en een pittige klim naar boven.

13. Castellane

Na Castellane gaan we richting de Middelandse Zee kust. Maar blijkbaar mogen we nog niet weg uit Castellane. De slagboom reageert niet op onze camper. Blijkbaar staan we te hoog boven de grond voor de detectiepunten. We proberen direkt achter een andere auto onder de slagboom door te gaan, maar helaas…. de slagboom landt op onze bumper. Gelukkig is de slagboom niet in zijn vergrendeling gevallen waardoor Monique ‘m omhoog kan duwen en dan kunnen we er dus snel weer uit.

Na een overnachting op een parkeerplaats van een Hyper U (grote supermarkt) bij het plaatsje St Maximin La St Baume rijden we de volgende dag het strand van Piemanson op. Dit is een strand van een paar kilometer lang waar je onbeperkt en gratis (tot 1 oktober) met de camper mag staan. Het strand ligt ten westen van Marseille in een natuurgebied met op de achtergrond wat zware industrie. We zoeken een rustig plekje en klappen de stoeltjes uit. In het zonnetje, met een bakje koffie; wat wil je nog meer! Verderop is een groep jongeren muziek aan het maken en ’s avonds wordt er een vuurtje gemaakt. Ieder doet hier zijn eigen ding en laat de ander met rust. Al vroeg in de avond wordt het klam en mistig en gaan we vroeg naar binnen. De volgende dag is het erg mistig en dus een mooi moment om wat onderhoud aan de auto te doen. In de middag zwemmen we wat in zee en warmen we ons weer op in de zon. Het water is wat kouder dan verwacht. Na een paar mooie dagen slaat het weer om en staat de auto te schudden van de wind. De volgende dag is er een uittocht van campers. Het weer zal de komende tijd niet verbeteren. Dus trekken wij ook weer verder.

We rijden wat naar het zuiden om ook hier weer aan het strand te kunnen staan. De plaats heet Narbonne plage. De camperplaats is netjes en er zijn gezellige mensen, maar ook hier worden we achtervolgt door het herfstachtige weer. Maar weer verder dus. We hebben gehoord dat het aan de Atlantische kust wat beter weer is, dus gaan we dat proberen. Onderweg naar Capbreton stoppen we nog in Carcassone en Gimont. In Carcassonne bezoeken we de oude vestingsstad.

16. Carcassone

In Gimont hebben we ook nog twee nachten doorgebracht op een camperplaats aan een visvijver. Het was hier erg rustig en alleen de laatste nacht gaat het weer regenen. Het lijkt ons wel te achtervolgen.

19. Gimont

Ondertussen aangekomen in Capbreton waar de zon schijnt. Onderweg hebben we erg veel regen en wind gehad. Het waait hier wel maar de hoge duin tussen de oceaan en de camperplaats maakt het wat aangenamer. Hier blijven we een paar dagen voor we richting Spanje zullen gaan.

20. Capbreton