Spanje en Portugal

1 oktober 2012 - Lissabon, Portugal

27 september 2012 t/m 25 oktober 2012

Vanuit Capbreton (Frankrijk) is het maar een stukje naar Bilbao. Het hier gevestigde Guggenheim museum stond al geruime tijd op ons verlanglijstje om te bezoeken; en als je dan toch in de buurt bent….

Het gebouw zelf is erg spectaculair. De vorm en het materiaal waarmee het gebouw bekleed is lijkt het gebouw te laten leven in de zon. Een paar grote sculpturen staan buiten en trekken de aandacht van de bezoekers. Er staat o.a. een 4 meter hoge spin en een kat van 6 meter hoog opgebouwd uit bloeiende planten. In een vijver drijven zilveren bellen en op een terras liggen “gekleurde glazen tulpen”. Heel apart allemaal! In het gebouw zijn de vormen het meest kunstzinnige; de kunstcollectie in de zalen spreekt ons wat minder aan.

24. Bilbao

Bilbao zelf is ook een heerlijke stad om in rond te dolen met een mooi oud centrum langs de rivier. Het ritme van het leven in Spanje is alleen wel wat anders dan we gewend zijn. Zo is er natuurlijk de “siësta” en dus is alles gesloten tussen half twee en een uur of vijf. ’s Avonds eet men dan ook pas na 20 uur. Alles heeft een rustiger tempo, behalve het geratel van de mensen. Omdat we worden achtervolgt door minder goed weer, hebben we besloten het noorderlijke stuk van Spanje en Portugal over te slaan en maar meteen af te schuinen naar Lissabon.

Even voor Salamanca stoppen we om te tanken. Tijdens het tanken zien we onder de auto diesel druppelen en de dieselretourleiding is nat. Zo schiet tanken natuurlijk niet op! Als we de motor starten gaat het weer druppelen. Helaas zit er niks anders op dan wat gereedschap op te zoeken en de leiding in te korten. Aan het stuk slang wat we eraf haalden was niets te zien, maar de lekkage was wel verholpen! Hoeveel diesel we verloren hebben en hoe lang de lekkage er al was, is ons onduidelijk!

Omdat er een nieuw tolsysteem is in Portugal, dat inhoudt dat er op vrijwel alle snelwegen tol betaald moet worden, rijden we maar via B-wegen. Dit betekent door veel dorpjes met smalle wegen, veel vrachtverkeer en verrassend smalle viaducten. Ook de nodige trekkertjes en ander langzaam verkeer zoals druivenoogstmachines, piagio pickups en brommobielen zijn hier de normaalste zaak van de wereld. We maken niet veel kilometers op een dag, maar we zien enorm veel en genieten volop!

Verder komen we probleemloos aan in Lissabon waar we een paar dagen op de camping zullen staan. Even de luxe hebben van een wasmachine en toegang tot het draadloos internet , heerlijk! Gelukkig lijkt het ook alsof we het koude weer achter ons hebben gelaten.Van de koude mistige ochtenden hebben we in Lissabon geen last. Lissabon is een heerlijke stad en we nemen de tijd om ervan te genieten. Met een uitgebreid openbaar vervoer ticket kunnen we de hele stad verkennen. De volgende gaan we met de bus naar het centrum. Een stad vol historie, met brede straten, pleinen en parken. Overal terrasjes, eetgelegenheden en koffiebarretjes. De vele pleinen en brede lanen geven een gevoel van ruimte. De tram wringt zich door de smalle straten. Op sommige plaatsen is het zelfs zo smal dat de voetgangers opzij moeten springen! Geen meter is vlak en regelmatig is het erg steil. Probeer tramlijn 28 maar eens!

30. Lissabon31. Lissabon

Na Lissabon trekken we weer verder naar het zuiden. We rijden langs de kust en via de plaatsjes Lagoa de santo André en Carrapateira (waar we op beide plaatsen lekker een paar dagen van het zon, zee en strand genieten) komen we aan in de Algarve.

35. Carrapateira

We bezoeken Sagres in het uiterste zuid-westelijke puntje van Portugal. Hier staat een vuurtoren op een soort schiereiland/kaap. We blijven hier twee nachten en zien de vuurtoren slechts gehuld in de mist. Het fort op een andere kaap heeft geen last van de mist. Het fort zelf is niet echt mooi maar de omgeving maakt veel goed.

Via Sagres trekken we oostelijk via Salema (een klein strandje tussen twee bergwanden) en Portimão. In Portimão staan we bij de jachthaven. Blijkbaar is deze plaats erg in trek bij overwinteraars. We staan hier met zeker 50 campers en waarschijnlijk is er nog ruimte voor 100 meer! De pensionadas vermaken zich prima hier. We zijn het gesprek van de dag en we krijgen talloze “goedbedoelde” adviezen voor in Afrika. Portimão heeft langs het lange strand een boulevard met veel restaurants. Erg toeristisch allemaal, maar wel weer eens wat anders! Met de fiets bekijken we de stad en de verder noordelijk liggende in de zee uitlopende rotsformaties.

40. Portimao

De wind en de zee hebben deze rotsen hele aparte vormen gegeven! Via de Praia de Marinha waar nog meer rotsformaties in zee liggen rijden we door naar Silves wat meer landinwaarts ligt.

41. Silves

Hier bezoeken we het oude “stadscentrum” en zijn kasteel (waarvan alleen de muren nog staan). Langs de droge rivierbedding branden ze riet. De rook trekt door de stad precies over de plaats waar we staan. Het slaat gewoon op je adem en de hele auto stinkt naar rook. Bah!

De volgende dag rijden we via Pera door naar Castro Marim. In Pera is een zandsculpturenfestival. Het thema voor dit jaar is idolen. Indrukwekkend wat je zoal met zand kunt bouwen. Bekende mensen zoals Elvis, Ghandi, Marilyn Monroe en Freddie Mercury zijn allemaal uitgebeeld. De meeste lijken sprekend!

43. Castro Marin

Dan trekken we weer verder. Het laatste stuk in Portugal gaat wat sneller dan gepland. We overnachten op een nette parkeerplaats in het plaatsje Castro Marim. Dit ligt aan de grens met Spanje.

De volgende dag steken we de grens over en rijden door naar Sevilla. Met nog een kleine 20 kilometer te gaan horen en voelen we een tik. De conclusie was al snel door Sjors gemaakt: V-snaar gebroken. Hoe lang deze er al om zit weten we niet dus dom van ons om deze niet eerder al te vervangen. Hoe dan ook er zit niks anders op dan deze nu te vervangen. Natuurlijk sta je altijd standaard op de verkeerde plek. Anderhalf uur later kunnen we weer onderweg. Via een grote bouwmarkt (waar we nog 2 extra zonnepanelen aanschaffen) rijden we door naar Sevilla. Vlak bij de stad is een camperplaats aan de haven. Hier willen we iets langer blijven. Als we de volgende dag opstaan is het zwaarbewolkt en waait het erg hard. Niet echt lekker weer om de stad te bezoeken. Dus zolang het niet regent gaat Sjors proberen de zonnepanelen te monteren. Tijdens de eerste maand zijn we erachter gekomen dat onze koelkast toch wat meer stroom verbruikt als tijdens de testrit. Om wat overcapaciteit te hebben leek het ons verstandig om toch nog 2 extra panelen aan te schaffen. We hebben nu in totaal 500 Watt op het dak liggen…als dat niet genoeg is! Gelukkig kan de klus geklaard worden voordat het gaat regenen. ’s Avonds nog even alles aangesloten en afgewerkt. Nu moet de zon zijn werk gaan doen!

De volgende dag is het weer een stuk beter en bezoeken we de stad. De grote kathedraal, de paleizen en de parken verwijzen ook hier naar een rijk verleden. ’s Middags is het erg gezellig bij de vele tappasbarretjes met hun overvolle terrassen.

45. Sevilla

Via Archidona rijden we door naar Granada. Hier staat ook nog iets wat al heel lang op ons verlanglijstje staat; het paleis Alhambra. Een Moors-Spaans bouwwerk. Een kasteel, paleis en tuinen met Moorse invloeden. De gedetailleerde bewerking van de steen deed ons denken aan de paleizen in India. Jammer alleen dat het zo druk was. Overal mensen. Het maakt het moeilijk er goed van te genieten. Er schijnt maar een beperkt aantal bezoekers per dag toegelaten te worden maar naar ons idee waren ze vandaag deze regel even vergeten!

49 Benajarafe50. Benajarafe

Na dit bezoek zijn we doorgereden naar de Costa del Sol (tingelingeling…). We blijven hier twee nachten in het plaatsje Benajarafe. We doen hier niet al te veel.

De volgende stop is de laatste in Europa. We gaan via Algeciras naar Tanger in Marokko. In Algeciras staan we op de, bij camperaars bekende, parkeerplaats bij de Lidl. Hier vullen we onze voorraden weer aan voordat we de oversteek gaan maken. Ook kopen we hier de tickets voor de boot. Morgen om 10.00 uur is het zover…..Marokko here we come!

Gereden route in Europa, 27 augustus 2012 t/m 25 oktober 2012 (5.020 kilometer)

europa