Naam:
120
Foto’s:
3550

Over mij

Wij zijn Sjors en Monique en we zijn besmet met het reisvirus. Sinds we elkaar kennen reizen we.

Zo waren we in 1994 in Cuba, in 1995 in Vietnam, in Bangkok en op Arbua, in 1996 ging onze huwelijksreis naar Hawaï en west-Amerika, in 1997 bezochten we Curacao en Egypte, in 1998 gingen we naar Sri Lanka, in 1999 naar Maleisië, in 2000 bezochten we Isla Margarita en Oost-Amerika, in 2001 gingen we naar Costa Rica en in 2002 reisen we door Thailand.

In 2003 reisen we voor 4 maanden met het openbaar vervoer van Zoetermeer naar Bali, via onder andere Polen, (Wit)Rusland, China, Vietnam, Cambodja, Thailand, Maleisië, Singapore en Indonesië om vervolgens naar Australië en Nieuw-Zeeland te gaan. In 2005 bezochten we India en in 2006 gingen we naar Canada.

In 2007/2008 reisden we in 6 maanden overland (met openbaar vervoer) van Mexico naar Vuurland via onder andere Mexico, Guatemala, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Colombia, Ecuador en de Galapagos Eilanden, Peru, Bolivia, Chili, Paaseiland en Argentinië. Na deze laatste reis hadden we het idee dat onze rugzak wat te klein was geworden en zijn we op zoek gegaan naar wat groters. In eerste instantie dachten we aan een Landcruiser of een Unimog om hiermee door Afrika te trekken. Na gedegen onderzoek en veel vergelijkingsmateriaal bekeken te hebben, kwamen we erachter dat het allemaal nog wat "groter" moest. Een eigen douche en WC zou toch ook wel prettig zijn. De keuze voor een DAF (door ons Waggel genoemd) was toen snel gemaakt. Deze auto hebben we omgebouwd tot camper en hem "Afrika-proof" gemaakt.

Vanaf nu kunnen jullie de avonturen "Waggel" en onze verdere reizen op deze blog volgen!

P1010106

Dit is het uiteindelijke resultaat geworden:

P1030728

Upgrade na 3,5 jaar Afrika:

Waggel 1.1

Update na 7 jaar Afrika en Midden-Oosten:

Van DAF => Volvo

004

Waarom op reis?

Deze vraag wordt ons vaak gesteld en er zijn inderdaad een heleboel redenen te bedenken waarom we thuis zouden kunnen blijven: een regelmatig leven met een vaste baan en woonplaats, altijd famillie en vrienden om ons heen, gezondsheidszorg binnen handbereik, een kast vol kleren, een auto voor de deur, elke week sporten en nog veel veel meer. Maar toch willen we alweer gaan. Waarom eigenlijk?

Om de vrijheid van elke dag te kunnen gaan en staan waar we willen, om zonder agende te leven, alleen aan de dag van vandaag te denken. Om (met alle respect voor het mooie Nederland) prachtige landschappen te bewonderen vanaf hoge bergtoppen, kilometers ver kunnen kijken zonder dat er een huis in de weg staat en bijzondere diersoorten te kunnen zien. Om midden in een andere cultuur te staan en een nieuwe taal te leren. We gaan op reis omdat we weten hoe het ons leven verrijkt en onze blik verbreedt. Zien hoe in een ander land anders wordt geleefd (niet beter of slechter, maar anders) doet ons meer respect hebben voor de ideeën en meningen van onze medemens. Door de armoede die we zien, beseffen we nog mee hoe groot onze rijkdom is en hoe dankbaar we mogen zijn dat wij in Nederland zijn geboren. Want doordat we hier zijn geboren, is dit allemaal mogelijk!

Over mijn reis

Tijd:

Tel geen dagen maar zorg dat de dagen tellen.

Niets droogt sneller op dan een zee van tijd.

Later begint nu.

Leven:

De kunst van het leven is: thuis te zijn alsof men op reis is.

Begin nu alvast te leven zoals je dat in de toekomst graag zou willen doen.

Het leven, je zou het je moeten kunnen herinneren als een buitenlandse reis.

Reizen:

Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond.

Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.

Geld maakt niet gelukkig: dromen realiseren wel.

Bezochte landen

Ik heb 103 landen (41%) bezocht:

Andorra, Angola, Antarctica, Argentinië, Armenië, Aruba, Australië, België, Benin, Bolivia, Botswana, Brazilië, Bulgarije, Cambodja, Canada, Caribisch Nederland, Chili, China, Colombia, Congo-Brazzaville, Congo-Kinshasa, Costa Rica, Cuba, Curaçao, Denemarken, Dominicaanse Republiek, Duitsland, Ecuador, Egypte, Estland, Ethiopië, Finland, Frankrijk, Gabon, Gambia, Georgië, Ghana, Griekenland, Guatemala, Guinee, Honduras, Hongarije, India, Indonesië, Iran, Italië, Ivoorkust, Kameroen, Kenia, Laos, Lesotho, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malawi, Maleisië, Marokko, Mauritanië, Mexico, Mozambique, Namibië, Nederland, Nederlandse Antillen, Nicaragua, Nieuw-Zeeland, Nigeria, Noorwegen, Oeganda, Oman, Oostenrijk, Panama, Peru, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Rwanda, Saoedi-Arabië, Senegal, Servië, Singapore, Sint Maarten, Slowakije, Soedan, Spanje, Sri Lanka, Swaziland, Tanzania, Thailand, Togo, Tsjechië, Turkije, Uruguay, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigde Staten, Vietnam, Westelijke Sahara, Wit-Rusland, Zambia, Zimbabwe, Zuid-Afrika, Zwitserland.