AR; Trevelin t/m NP Lanin

4 maart 2024 - San Martin De Los Andes, Argentinië

10-02-2024 t/m 04-03-2024

Onderweg vanaf de grens zien we rookwolken hangen in de dalen. Volgens de berichten op internet zijn de bosbranden in het NP Los Alerces niet meer onder controle. We worden toch wat ongerust. Vlak voor de plaats Trevelin boeken we een camping voor een paar dagen. De camping is een onderdeel van een wijnboerderij. Een rondleiding met wijnproeverij kan dan natuurlijk niet ontbreken. Ze hebben ook een winkel met lekker vlees, kaas, natuurproducten en ook de wijnen en souvenirs ontbreken niet. Omdat het park Los Alerces hier niet ver vandaan ligt, vragen we naar de bosbranden maar men kan ons geen antwoord geven. We besluiten om er maar gewoon heen te rijden. Eerst nog even boodschappen doen en tanken in Trevelin en dan naar het park. Als we bij de ingang aankomen worden we doorgestuurd. Er staat een bord dat er “in de publiek toegankelijke gedeeltes geen branden heersen”. We rijden dwars door het park en zien slechts op één plek wat rook van een berghelling opstijgen. Geen brandweer of blusvliegtuigen te zien. De berichtgeving in de media hierover deed het toch duidelijk veel ernstiger overkomen. Het park zelf bestaat uit meren en beboste bergen. Erg mooi en ook de weg die langs het meer Tutalauquen loopt, is nieuw met aangelegde picknickplaatsen en stranden. Verderop gaat de weg over in gravel en rijden we door een groene tunnel met weinig vrij zicht op de omgeving. We volgen een rivier waaraan vele campings, bars en restaurants zitten. Na het park komen we bij de plaats Villa Lago Rivadavia. Deze plaats passeren we en rijden door het dorp Cholila waar we op een veldje overnachten. Een paar kilometer verder naar het noorden komen we langs de schuilplaats van de beruchte Butch Cassidy. Een overvaller uit de wildwest tijd. De houten gebouwtjes staan er van een afstand nog net zo bij als 16 jaar geleden. We zien dit keer niet gestopt en rijden door naar El Bolson. Ook hier installeren we ons op een camping. Het was een wat frustrerende zoektocht naar een camping waar we op konden komen. We waren of te hoog, of te zwaar of de camping was alleen geschikt voor tenten. Gelukkig zat een paar kilometer noordelijk van het centrum een ruime en erg nette camping die niet overvol was. Met een taxi zijn we in enkele minuten in het gezellige centrum. Vier dagen in de week is hier, naast het park, een markt met 200 kleine kraampjes. Er wordt van alles verkocht van keramiek tot breiwerk en van eten tot ijzerwerk. Best leuk om te bezoeken en langs de kraampjes te slenteren! We genieten van warme wafels, lekkere ijsjes en gaan heerlijk uit eten in één van de vele restaurants.

13. El Bolson

De volgende stop langs de Ruta 40 is San Carlos de Bariloche. Misschien wel de meest toeristische stad in Argentinië. Mooi gelegen aan een meer maar vooral bekend vanwege de chocolade.  We zijn er midden in de vakantieperiode. Het is dan ook file lopen door de hoofdstraat. Gezellig, maar wel wat te druk voor ons! Toch moeten we nog een aantal keren in de stad zijn want we zijn op zoek naar vervanging voor een gebroken M20 bout. Uiteindelijk blijkt dat de enige ijzerwinkel die dit zou moeten hebben, de komende 3 weken gesloten is vanwege vakantie. Op hoop van zegen zijn we maar doorgereden. Via Villa de la Angostura komen we in San Martin de los Andes. Beide plaatsjes liggen prachtig aan een meer en tussen de bergen. Het zijn gezellige plaatsjes en natuurlijk toeristisch. In San Martin de los Andes is veel ruimte voor campers en caravans, op een vlak terrein naast het meer en in het centrum. Alles op loopafstand. Ideaal voor ons! Hier vinden we wonder boven wonder, de gezochte bout en kan Sjors de gebroken bout gaan vervangen. Een klusje van een paar dagen waarbij zelfs de (nog volle) rechterdieseltank er vanaf moest. Maar gelukkig is het gelukt en zit de opbouw weer goed vast aan het chassis. We hebben het wel naar onze zin hier en uiteindelijk zijn we er zelfs 10 dagen gebleven! Mede ook door de vele andere reizigers die op deze plek wat tijd doorbrengen. Op sommige avonden stonden er meer dan 45 campers op het terrein. Heel gezellig maar toch moeten we weer verder. We blijven zigzaggen tussen 2 landen en nu rijden we via het NP Lanin weer richting Chili.

27. San Martin de los Andes

1. Marion:
    20 maart 2024
    Weer een fijn reisverslag. Groetjes Mike en Marion
  2. Anneke van Baars:
    20 maart 2024
    Het blijft heerlijk om Jullie verhalen te lezen en te genieten van de vele mooie foto's.
  3. Gert en Udona:
    27 maart 2024
    Geweldig verhaal weer van een mooi avontuur

Jouw reactie