Iran deel II

6 april 2019 - Tabriz, Iran

19-03-2019 t/m 06-04-2019

Isfahan is de volgende plaats op onze route door Iran. In het noorden van de stad willen we kamperen in het Fadak Park. Het is een dag voor Perzisch Nieuwjaar (Nowruz) en men is druk met de voorbereidingen voor het feest. Hierdoor weten ze niet goed wat ze met ons aan moeten. Uiteindelijk krijgen we een plekje toegewezen waar we de komende dagen kunnen staan. Geleidelijk loopt het terrein vol met lokale toeristen die hier ook komen kamperen. Vannacht om 01.26 uur is het jaar 1398 begonnen en dus zijn we in één nacht 621 jaar jonger geworden! Hier in Iran lijken wij de grote bezienswaardigheid. Constant moeten we met andere op de foto en worden we aangestaard. Best irritant net als die hoofddoek en wapperende bedekkende kleding. Maar ja het is niet anders. Over het algemeen zijn de mensen hier erg gastvrij en vriendelijk. Helaas zijn er heel weinig die Engels spreken. Zelfs niet bij de toeristeninformatie. Met een stadsbus, die voor de ingang van het park stopt, gaan we rechtstreeks naar het centrum. Hier bezoeken we het grote plein van de Imam met de omliggende moskeeën en paleizen. Maar vanwege de vakantietijd, is het hier ook afgeladen vol. Overal mensen. Overal lange rijen wachtenden voor de bezienswaardigheden. Zo ook als we de volgende dag een kathedraal in de Armeense wijk willen bezoeken. Een mooie, niet al te grote kerk, met veel fresco’s. Helaas tjokvol met mensen. We blijven er dus niet lang en lopen langs de rivier met zijn bijzondere bruggen terug naar het centrum.

07. Isfahan

Een paar dagen later rijden we via Kashan door naar Teheran. De laatste dagen is het veel gaan regenen en door heel Iran zijn flinke overstromingen. Vooral Shiraz is hierdoor hard getroffen. De stad is veranderd is een kolkende rivier die auto’s en huizen wegspoelt. We zien de schokkende beelden voorbijkomen. Ook in Teheran veel regen. Wij verblijven zuidelijk van de stad op het gigantische terrein bij het Khomeini mausoleum. Van hieruit kunnen we de stad per metro bekijken. We zijn o.a. naar de voormalige Amerikaanse ambassade en de Azadi toren geweest. Ook brengen we natuurlijk een bezoek aan het Khomeini mausoleum. Het is een glanzend heiligdom dat voorlopig nog niet afgebouwd lijkt te zijn.

17. Khomeini mausoleum Teheran

Na Teheran zijn we richting Tabriz vertrokken. Onderweg laten we voor 11 Euro de motorolie vervangen en proberen op diverse plaatsen onze dieseltanks weer vol te krijgen. Na 7 pogingen eindelijk 458 liter bij elkaar gesprokkeld. Met prijzen variërend van 0,02 tot 0,08 eurocent per liter klagen we niet! In Tabriz staan we in het El Goli park. De Nieuwjaars festiviteiten zijn aan de laatste dagen begonnen en dat betekend veel drukte in de parken. Vooral op Nature’s Day (Sizdah Be-dar). We zijn omringd door duizenden tentjes in alle kleuren van de regenboog. Het park is overvol maar het is een gezellige drukte. Wij dachten de metro naar de stad te nemen maar omdat het een feestdag is, rijdt deze niet. Toch hebben we het Azerbaijan museum en de blauwe moskee bezocht. Een gezin, waarvan de dochters Engels wilde oefenen, nam ons mee de stad in. Een erg leuke ontmoeting. Na Tabriz zijn we naar de plaats Maku gereden. De laatste stop voor de grens met Turkije waar we hopen op minder regen en hogere temperaturen.

Gereden route Iran, 3.554 kilometer

Iran_totaal

1. Yvonne:
    14 april 2019
    En weer een ervaring rijker..
    Wat fijn dat er nog zeer gast vrije mensen bestaan..
    Fijne veilige reis .. bijna Europa.!!