Zuid Afrika met familie

1 maart 2016 - Krugerpark, Zuid-Afrika

15 februari 2016 t/m 7 maart 2016

Na een onrustige vlucht uit Düsseldorf komen we op tijd bij de gate voor de vlucht naar Johannesburg. De vlucht gaat voorspoedig en we komen op tijd aan in Johannesburg. Na wat gedronken te hebben bij Ronald gaan we slapen in zijn huis. We worden vroeg wakker en Yvonne ontmoet Nomsa en Andy voor het eerst. Ronald brengt deze kinderen naar school. Wat een schatjes…na een lekker ontbijt en een leuk reispakket van Adele maken we ons klaar voor vertrek.

001 familievakantie

002 familievakantie

003 familievakantie004 familievakantie

De rit richting Loskopdam gaat voorspoedig. Onderweg zien we veel golfplaten huisjes waar Bert maar niets van begrijpt. Ook de handel op straat verbaast hem en ons. We arriveren rond 15.00 uur en drinken eerst iets, waarna Sjors de barbecue aansteekt. Dit alles voor niets omdat het begint te regenen waardoor de barbecue werd geblust. Maar Waggel bied uitkomst en we eten binnen. Die ochtend wekken de vogels ons met hun prachtige geluid. Yvonne is er vroeg uit (hmmm….) en maakt een foto van de mooie zonsopkomst.

005 familievakantie006 familievakantie007 familievakantie008 familievakantie009 familievakantie

Tijdens de rit richting Graskop stoppen we onderweg bij een padstal om wat fruit te kopen. Voor we de camping op rijden gaan we eerst pannenkoeken eten. We komen dus wat later aan en moeten de tenten in het donker opzetten. De volgende ochtend gaan we kijken bij het zwembad wat aan de rand van een klif is gebouwd. Het uitzicht is enorm. Je zou hoogtevrees krijgen tijdens het zwemmen. Vandaag staan drie bezienswaardigheden op het programma. Een pelgrimsdorp (een oud mijndorp), God’s Window (mooi uitzicht) en Putholes (door water uitgesleten steen). In de speeltuin van de volgende camping, Blyde rivier, zijn apen. Op dit moment vinden we ze nog leuk maar dit zou snel veranderen…Tijdens het verkennen van de camping door Bert, Yvonne en Monique komen zij dezelfde groep apen tegen. Deze keer zijn ze niet bang en laten hun tanden zien en komen dreigend op het 3 tal af. Nadat Bert met zijn imposante figuur de apen weggejaagd heeft, zit de schrik goed in de benen. Kl.t. apen…..

010 familievakantie011 familievakantie012 familievakantie013 familievakantie

Zaterdag 20 februari rijden we het Krugerpark binnen met 46 graden. Net zoals wij zijn de dieren ook erg mak en laten zich niet zoveel zien. Als eerst spotten we een olifant vlakbij de ingang daarna volgen zebra’s, een aantal bokkies en vogels. Als we de campsite Satara bereiken staat daar een enorme olifant bij het hek. We zijn onder de indruk en vergeten een foto te maken. Op de camping besluiten we voor ons en Bert een huisje met airco te huren. Deze zijn in de vorm van oude Afrikaanse hutten (rondavels). Erg leuk en lekker geslapen.De volgende dag tijdens de rit naar Skukuza staat er verderop een wagen stil langs de kant van de weg. We stoppen en vragen wat ze gezien hebben. Er zou een luipaard in de struiken liggen maar laat zich al een tijdje niet meer zien. Na enig geduld ziet Yvonne plotseling iets bewegen en schreeuwt daar…daar…Langzaam komt hij tevoorschijn en steekt pal voor onze neus de weg over, loopt naar een boom en jumpt erin…. wat GAAF…. WAUWWW.

014 familievakantie015 familievakantie016 familievakantie017 familievakantie018 familievakantie

Na deze bijzondere ervaring spotten we nog wat dieren (giraffe, olifant, aapjes, buffels, hyena’s en een ijsvogel). Langs de weg spotten we een karkas van een buffel. De leeuwinnen (4) liggen uitgeput onder een boom vlakbij. In de middag nemen we deze dag door en beseffen hoeveel geluk  we hebben met het spotten van de dieren, de Big Five in één dag….. Om het geluk uit te breiden besluiten we een  avonddrive te doen met een safariwagen. We vertrekken om 17.00 uur en wachten wat komen gaat. We spotten een krokodil. Dan laat vlak naast de krokodil een nijlpaard zich zien. Maar voor de foto is gemaakt verdwijnt hij weer. Onze chauffeur rijdt eigenlijk de weg die wij die dag ook gereden hadden en we komen zodoende weer uit op de plaats waar de leeuwinnen de buffel hadden gevangen. Deze keer zijn ze niet moe en is er eentje bezig met het verschalken van de buffel. Iedereen in de auto is onder de indruk van dit aangezicht en als we het vlees van de buffel horen scheuren, wordt het nog stiller….slik.  Op de terugweg naar de campsite treffen we in een droge rivierbedding een groep olifanten aan vergezeld door 2 neushoorns. De olifanten graven een beetje in de grond om zo aan wat water te komen. De neushoorns wachten hun beurt af om in de gaten van de olifanten nog wat water te vinden. De tijd die wij in Kruger waren had het eigenlijk regenseizoen moeten zijn, maar dat is uitgebleven. Op maandag vertrekken we vroeg en het motregent en we treffen niet veel bijzondere dieren. Maar opeens ligt een hyena midden op de weg en is niet van plan om maar een cm opzij te gaan. Sjors draait zijn raampje omlaag en gaat foto’s maken. Yvonne en Ronny zitten naast hem en voelen zich niet op hun gemak. Met 1 sprong zou de hyena zo in de cabine kunnen springen. Achter de hyena zien we verscholen in de struiken een nest van 6 puppies.

019 familievakantie020 familievakantie021 familievakantie022 familievakantie023 familievakantie024 familievakantie025 familievakantie026 familievakantie027 familievakantie028 familievakantie029 familievakantie030 familievakantie

Na het verlaten van het Krugerpark rijden we Swaziland in. Camping Mlilwane is een camping binnen een park. Er leven hier geen roofdieren dus de dieren bewegen zich vrij over de camping. Je mag de dieren  niet voeren maar je ziet dat dit eerder wel gebeurd is. De dieren komen erg dichtbij.

031 familievakantie032 familievakantie

Na twee mooie dagen komen we na een lange rit, aan in St Lucia. Weer een camping middenin een park maar deze keer met meer waterdieren. Aan de rand van de camping liggen een groot aantal krokodillen en nijlpaarden. Maar ook flamingo’s, pelikanen en grote kraanvogels. We krijgen geen genoeg van deze dieren en gaan keer op keer een kijkje nemen. Onze tenten staan onder een boom. Deze boom bleek later de voedingsbodem voor een neushoornvogel en zijn kroost te zijn. Met een boottocht gaan we de delta van St. Lucia op. We spotten verschillende families nijlpaarden. Maar zeker zo bijzonder zijn de watervogels en de visarend.

033 familievakantie034 familievakantie035 familievakantie036 familievakantie037 familievakantie038 familievakantie039 familievakantie

Vanuit St. Lucia zijn we zondag op tijd vertrokken naar Ballito aan de kust net voor Durban. De camping Dolphin Resort is mooi. We maken een strandwandelingetje en laten onze voeten wassen in de Indische Oceaan. Toch kunnen we onze draai op deze camping niet vinden en we besluiten om de volgende dag naar Howick te gaan. Op maandag komen we aan in Howick. We stoppen bij de watervallen aldaar. Hier zou ook een campsite moeten zijn. Deze is er niet meer en we moeten op zoek naar een andere campsite. Deze is zo gevonden en ligt net buiten Howick. De camping ziet er prachtig uit en ligt aan een stuwmeer. We moeten om het meer heen voor de campsite en zijn hier helemaal alleen. Als we onze tenten willen opzetten zien we dat er wel heel veel vliegjes in het gras zitten en we proberen het aan de andere kant van Waggel. Hier lijkt het wat minder te zijn met de vliegen. Na een biertje beginnen we met de barbecue. We eten weer heerlijk maar toch komen de vliegjes weer tevoorschijn. We balen enorm en gaan vroeg (weggejaagd door de vliegjes) naar onze bedjes. Omdat we het licht hebben aangelaten in het toiletgebouw ziet het er nu zwart van de vliegen en kunnen hierdoor geen gebruik maken van deze voorziening. De volgende dag weten we geen raad om hier te vertrekken en breken onze tenten in recordtempo af. Ongewassen (behalve Bert) gaan we weer op pad. Volgende stop Capture Site Nelson Mandela. Vroeg in de ochtend komen we bij de weg waar Nelson Mandela gevangen is genomen. Hier staat een mooi en imposant kunstwerk van zijn portret.

040 familievakantie041 familievakantie042 familievakantie043 familievakantie

Dinsdag 1 maart rijden we de Drakensbergen in. Het weer is hier nogal onzeker, maar we gokken het erop. Eenmaal aangekomen in het dal waar de campsite is, kijken we onze ogen uit. Wat een prachtig plekkie. De foto’s spreken voor zich. In de avondschemering laat een mooi katachtig dier zich even aan ons zien. We krijgen van Monique en Sjors door dat dit een genet is en dat je deze maar zeldzaam spot. Helaas geen foto!! We verblijven hier zo’n 3 dagen met af en toe een enorme klap en bliksem van het onweer. We doen op donderdag een wandeling door de bergen waar een mooi uitzicht is op het Amfitheater. Dit is zo genoemd omdat het een mooie halfronde vorm heeft. Ook doen we nog voor de buien een kleine wandeling naar de cascades (allerlei waterloopjes langs grote keien de berg naar beneden).

044 familievakantie045 familievakantie046 familievakantie047 familievakantie048 familievakantie049 familievakantie050 familievakantie

Vanuit de Drakensbergen zijn we beland in een plaatsje vlakbij Heidelberg. Een camping in de vrije natuur. Het was vroeger waarschijnlijk een boerenbedrijf met enorm veel grond. Nu lopen er een aantal soorten dieren  die we met een platte kar hebben kunnen bezichtigen. Hartebeesten, zebra’s, elanden en nog veel meer waar we de namen van vergeten zijn. We verblijven hier 2 dagen waarna we op zondag terug naar Pretoria rijden. Hier zullen we weer bij Ronald overnachten.

051 familievakantie

052 familievakantie