Armenië

5 oktober 2021 - Yerevan, Armenië

25-09-2021 t/m 07-10-2021

Armenië is het laatste land van deze etappe. We kunnen niet verder naar het oosten doordat de buurlanden Azerbeidzjan en Iran nog gesloten zijn vanwege Covid. Gelukkig krijgen we eenvoudig een tijdelijk importdocument voor Waggel met de geldigheid van 1 jaar. Hij zal dus gaan overwinteren in dit land. Maar voor het zover is willen we toch wat gaan bekijken. En zo rijden we via de Bavra grenspost, die op een wat desolate hoogvlakte ligt, naar de plaats Gyumri. Op een parkeerplaats van een park aan de rand van de stad vinden we een prima plek voor een paar daagjes. We staan naast een vijver met uitzicht op het beeld van de “Moeder van Armenië”. Honderd meter verderop ligt een grimmig uitziend rond zwart fort dat nu blijkbaar in gebruik is als theater. Het centrum is op loopafstand. Dit blijkt een stuk eigentijdser te zijn dan de dorpjes die we onderweg gepasseerd zijn. Toch valt ook in deze stad nog veel op te knappen. Rond het centrale plein is het meeste al gedaan en vind je mooi gerenoveerde kerken en overheidsgebouwen. Eromheen liggen gezellige winkelstraten met terrasjes. Zelfs op zondag is alles open behalve de telecombedrijven. Dit zorgt ervoor dat we een extra dag niet bereikbaar zijn. Verder naar het zuiden bezoeken we een kathedraalruïne op de begraafplaats van Talin. Nog wat zuidelijker nemen we een kijkje bij het fort van Dashtadem. Dit fort wordt erg mooi opgeknapt en de renovatiewerkzaamheden zijn dan ook in volle gang.

10. Dashtadem

Zo rijden we met een grote boog richting de hoofdstad Yerevan. Onderweg hoef je je echt niet te vervelen want er is genoeg te zien zoals de vele gedateerde Russische vervoersmiddelen, de eenvoudige dorpjes en de talloze religieuze gebouwen. Armenië is rijkelijk voorzien van kerken, kathedralen en kloosters. De restanten van de Zvartnots kathedraal zijn mede vanwege zijn locatie, een bezoek waard. Delen van de ingestorte kathedraal zijn weer opgebouwd en steken mooi af, tegen de op de horizon liggende besneeuwde Ararat berg. Het is dan nog een klein stukje door tot Yerevan waar we als eerste een bezoek brengen aan het indrukwekkende genocide museum. Hier wordt de volkerenmoord op 1,5 miljoen Armenen herdacht. Natuurlijk nemen we ook een kijkje in de stad. Met minibusjes en de trolleybus laten we ons naar de diverse hoogtepunten van de stad brengen. De stad is hectisch en het verkeer intens. Het grote verschil tussen Yerevan en alles daarbuiten is vooral in de betere wijken erg groot. Dure opvallende auto’s, merkkleding en grote huizen moeten de indruk wekken dat je het beter hebt dan een ander. We blijven niet lang in de stad hangen. 30 kilometer oostelijk van de stad in de groene bergen, bezoeken we de Garni tempel. Een Grieks-Romeinse tempel die uitziet over een mooi dal. De mooi gerestaureerde tempel is voor ons een laatste stop voor we in Goght deze etappe beëindigen. Nog een paar dagen uitrusten op de schitterende camping 3G’s van de gastvrije Sandra en Marty, Waggel prepareren voor zijn winterslaap en dan via Nederland naar Zuid=Afrika.

1. Yvonne:
    5 oktober 2021
    Weer een mooi verhaal over een land waar ik totaal niets van af wist!
    Tot gauw
    Tot ziens
    Xx
  2. Bert en Ine:
    5 oktober 2021
    Als ik al die landen voorbij zie komen,
    is het in Nederland toch een beetje saai. 🙁
  3. Noëlla:
    5 oktober 2021
    wat een mooie verhalen en foto's weer :-) is echt genieten, leuk dat jullie weer even terugkomen in Nederland, hopelijk zien we elkaar nog even :-) xx
  4. Gert en Udona:
    5 oktober 2021
    Prachtig verhaal, alvast een fijne overwintering in Zuid-Afrika
  5. A.M. Krak:
    6 oktober 2021
    Wat een prachtig land ,ik heb Armeense buren ,en een paar jaar geleden kregen vrienden van mij 2 armeense kinderen in huis om aan te sterken . Ze hadden vooral veel honger en ze vonden het geweldig om te leren fietsen . Met nieuwe schoenen ,kleding en speelgoed gingen ze na 2 weken weer naar huis in Armenië.Toen we vroegen wat zullen jullie het meest missen van Nederland ,was het antwoord : eten!
  6. Ellie:
    7 oktober 2021
    Heb weer genoten van jullie verslag op naar het volgende groetjes ellie xx
  7. Anneke van Baars:
    12 oktober 2021
    Wat een mooi en bijzonder land is dat. Ik wist er niet zo veel van. Jammer dat jullie (voorlopig) niet verder kunnen vanwege covid. Ik lees dat jullie terug gaan naar Z. Afrika, maar zonder waggel. Ook daar veel plezier en ik kijk er naar uit wanneer jullie deze reis kunnen voortzetten. Fijne winter.
  8. Ton Vogelzang:
    22 oktober 2021
    Hoi Monique en Sjors, jullie verhalen met een lichte jalousie gelezen. Zijn jullie al in ZA? Als je in NL terugkomt wil je dan contact met ons opnemen. We hebben nog wegenkaarten en reisboeken van het gebied dat jullie met Waggel willen bereizen. Veel plezier in ZA. Groeten Ton en Anneke/Noord-Scharwoude