Finland

17 september 2020 - Helsinki, Finland

31-08-2020 t/m 17-09-2020

Als we aan de noordgrens van Finland arriveren, staat er een blokkade voor de slagboom. Als we vertellen onderweg te zijn naar Helsinki om daar de boot te pakken, is die zo verdwenen en rijden we Finland binnen. Het is al snel duidelijk dat het leven in Finland een stuk relaxter is. Weinig verkeer op de brede wegen en aan bossen en meren geen gebrek. Heerlijk. In de plaats Inari doen we wat boodschappen. De prijzen zijn hier een stuk vriendelijker dan in Noorwegen. Van andere reizigers hebben we vernomen dat al een paar avonden het Noorderlicht te zien is. Nog wel wat zwak omdat het ’s nachts nog altijd niet helemaal donker wordt. Dus zoeken we een plekje met uitzicht richting het noorden. We kijken uit over een meer. Na een avond kou kleumen zien we ineens groene strepen, naast de poolster, oplichten. Het duurt slechts 6 minuten maar wat een onverwachte belevenis om hier het Noorderlicht te mogen meemaken!

04. Inari

05. Inari

Bij Rovaniemi zijn we terug op de poolcirkel. Na een aantal heldere maar frisse dagen gaat ook de temperatuur weer omhoog. Met een graad of 20 op bezoek bij de Kerstman! Best grappig toch? In zijn dorp is alles permanent in kerstsfeer. Versierde kerstbomen, gekleurde lichtjes en natuurlijk ontbreekt de kerstmuziek ook niet.

08. Rovaniemi

Zo’n 200 kilometer naar het oosten, langs de Russische grens ligt onze volgende stop:  Oulanka National Park. We hoopten hier vanuit een schuilhut een poging te doen om beren te zien. Helaas zijn de schuilhutten sinds begin augustus gesloten omdat er vanaf half augustus op beren gejaagd mag worden. En dat in een Nationaal Park.... dat wilden we eigenlijk niet horen/weten! Toch hebben we een paar mooie wandelingen gemaakt en van de natuur genoten. De knie van Monique heeft het prima gehouden. We volgen de Russische grens naar het zuiden via een route met de naam Via Karelia. Het is een dunbevolkt gebied en we gaan door bossen en langs talloze meren. Zo komen we uit bij het Hossa Nationaal Park. Het was maar goed dat we in de plaats Kuusamo allebei nieuwe wandelschoenen hebben gekocht want ook hier zijn we weer de bossen ingegaan. Echt genieten van de dennengeur, de mooie omgeving in herfstkleuren en de stilte. Hier in Finland zijn op veel plaatsen schuilhutten gebouwd. Ze zijn meestal voorzien van een vuurplaats met grillrooster, banken en tafels en er is vaak ook een toilet en een gevulde opslagplaats voor brandhout met een bijl. De Finnen zijn echt liefhebbers van het buitenleven en er wordt dus door iedereen gretig gebruik van gemaakt. Ook deze nacht staan we bij zo’n hut en maken een vuurtje om ’s avonds warm te blijven. Het Patvinsuo Nationaal Park heeft een meer open, moerasachtig landschap. Hier wandel je over smalle planken het park door. ’s Avonds hebben we vanuit een uitkijktoren op beren zitten wachten. Helaas tevergeefs maar de wandeling was het zeker waard!

30. Patvinsuo NP

Zo gaan we steeds zuidelijker. Via Joensuu en Savonlinna komen we bij het voor ons laatste Finse Nationale Park, Repovesi. Dit park ligt in het merengebied en ook hier is het schitterend om te wandelen. Onze wandelroute rond het meer gaat via hangbruggen, steile trappen, modderige heuvels en over rotsblokken naar een handbediend pontje, om zo weer terug bij Waggel te komen. Voor we naar Helsinki rijden stoppen we nog voor een kort bezoek aan de plaats Porvoo. Hier bestaat het sfeervolle centrum uit typisch Finse kleurrijke, houten huizen. Als afsluiter is Helsinki aan de beurt. We bezoeken het centrum met de fiets. Helaas is het vandaag bewolkt en zijn er overal renovatiewerkzaamheden aan gebouwen en wegen. Toch was er genoeg moois te zien in deze stad! Van hieruit nemen de boot naar Tallinn in Estland en vervolgen we onze route door de Baltische Staten.

1. Pier:
    Geweldige fotos👍👍
    Mooie trip
  2. Anneke van Baars:
    Wat een
    Belevenis dat noorderlicht. Dat staat ook nog op ons lijstje. Groeten vanuit de Pelopponesus in Griekenland. Fijne reis verder.
    Anneke van Baars
  3. Marieke Verzijlbergh:
    17 september 2020
    Wow het noorderlicht, supergaaf! En wat een mooie natuur, ik ben stikjaloers!!! 😄
    Fijn dat het goed gaat met je knie Monique. En ook fijn dat jullie zo de grenzen over komen. Ben benieuwd wat jullie van de Baltische Staten vinden.
  4. Sandra Helderman:
    17 september 2020
    mooie foto`s, en het noorderlicht staat bij ons nog op het verlanglijstje
  5. Marion:
    17 september 2020
    Klinkt als een ongerept en origineel land dat Finland!
  6. Manon:
    24 september 2020
    Het Noorderlicht ❤️ Gaaf zeg! Ik geniet van de foto’s!