Griekenland

30 november 2020 - Patras, Griekenland

02-11-2020 t/m 30-11-2020

In deze onzekere tijden weten we één ding wel zeker: de winter zullen we niet in Nederland doorbrengen....

Maar waar kunnen we wel heen? Er zijn op de dag van vertrek slechts twee landen die corona-code “geel” hebben. De winter in Scandinavië doorbrengen vinden we geen optie dus Zweden valt. Griekenland blijft over. Alles veranderd zo snel dus we moeten de berichten van Buitenlande Zaken in de gaten blijven houden. De landen waar we onderweg naar Griekenland door moeten zijn in gedeeltelijk lockdown en hebben restricties. Maar doorreizen wordt nog toegestaan. In Duitsland zijn alle camperplaatsen gesloten en zijn toeristische overnachtingen aan banden gelegd. Doorrijden dus en slechts één overnachting in Gaggenau, voor het gesloten Unimog museum. Aan de grens met Zwitserland was men alleen maar geïnteresseerd in de betaling van de wegenbelasting. Totaal geen vragen of interesse wat we kwamen doen. Zo rijden we dus Zwitserland binnen. Voor de grens staan lange rijen met wachtende vrachtwagens. EU heeft toch wel wat voordelen... De snelwegen door Basel zijn niet erg breed en kronkelen als een bord spaghetti voor ons uit. De wegwijzers zijn erg duidelijk en als we Basel achter ons laten worden de wegen breder en opent het landschap zich. Het is hier lekker rustig en Waggel brult de bergen over alsof ze er niet zijn. Voor de Gotthard tunnel worden alle vrachtwagens verzamelend op een groot terrein om in konvooi door de tunnel te gaan. In eerste instantie moeten ook wij stoppen maar wat later sturen ze ons door en hebben we de tunnel helemaal voor onszelf. Direct na de tunnel stoppen we bij een verlaten skilift en houden het voor vandaag voor gezien. Morgen nog een klein stukje naar Italië.

03. Onderweg Zwitserland

De volgende dag is het nog 100km via Lugano om bij Como Italië binnen te rijden. Gisteravond nog even wat formulieren ingevuld en we zijn benieuwd wat ons aan de grens te wachten staat.  De regels zijn dat als je het land binnen 36 uur verlaat, je geen Covid test hoeft te overleggen. Bij de grens hoeven echter alleen vrachtwagens te stoppen voor de douane formaliteiten en wij rijden dus zonder stoppen Italië binnen. Via Milaan en Bologna rijden we naar de Adriatische kust waar we bij de plaats Cesano een mooie plek aan het strand vinden. Hier boeken we de boot naar Patras in Griekenland. Het loopt allemaal veel vlotter dan gedacht. De boot vertrekt de volgende dag om 14.30 uur vanuit Ancona. We moeten 3 uur van te voren op het haventerrein aanwezig zijn maar ook hier is het erg rustig en hebben we tijd genoeg.

05. Ferry Ancona Patras

Voor het oprijden van de ferry wordt onze temperatuur opgemeten en dat is alles. Eénmaal op de ferry verbazen we ons over het aantal vrachtwagens en passagiers. Het schip is voor minder dan een kwart gevuld en er lijkt meer personeel dan passagiers aan boord te zijn. We krijgen een nette hut toegewezen met eigen sanitair. De komende 23 uur kunnen we ons hier terugtrekken en even ontsnappen aan de mondkapjesplicht. Aan boord is niet veel te doen. We lopen wat rond, eten wat in het restaurant en waaien uit op het bovendek.  Bij het verlaten van de ferry moeten we een QR-code tonen die ons is toegestuurd. Deze bepaalt of we wel of niet op corona getest moeten worden. We ondergaan allebei een test en moeten een dag in quarantaine blijven. Als we niets horen is het goed. We zoeken onze weg door het extreem drukke centrum van Patras. Iets ten noorden van deze stad vinden we een mooie plek aan het strand met uitzicht op de brug naar het vasteland van Griekenland. Wat kan het leven mooi zijn!

09. Patras

Helaas maar van korte duur omdat we de volgende morgen vroeg een berichtje krijgen van Buitenlande Zaken. Griekenland is nu code “oranje” en het land is vanaf vandaag in volledige lockdown tot 30 november. Oeps, wat nu? Alle niet-essentiële verplaatsingen zijn verboden, winkels en alle horeca zijn gesloten, er is een avondklok en zonder geldige reden mag je niet op straat zijn. Na overleg besluiten we naar de dichtstbijzijnde camping te gaan die nog open is. We bellen ze eerst even en we zijn welkom. Onderweg zijn alle straten verlaten en wordt er door de politie gecontroleerd. Gelukkig kijken ze bij ons een andere kant op! Op de camping aangekomen spreken we een prijs af voor de komende 3 weken en installeren ons. Bij aankomst staan er nog wat andere gasten maar deze vertrekken helaas al snel. We hebben geen bericht van de test ontvangen dus we gaan ervan uit dat het goed is. We vermaken ons met wandelen en fietsen waarbij we iedere keer een formulier moeten invullen met de reden waarom we onderweg zijn, waar we naar toe gaan en tot hoe laat. De verveling slaat al snel toe. Zeker als we horen dat de lockdown wordt verlengd tot 7 december. We besluiten het risico te nemen en rijden met een bocht om de stad Patras heen. We rijden een stuk zuidelijker naar een camping voor het vervolg van de lockdown.....

1. Gert en Udona:
    13 december 2020
    Geduld word een schone zaak
  2. Marion en Mike:
    13 december 2020
    De coronabeperkingen worden strenger afgeschilderd dan ze in werkelijkheid zijn. Wij waren in Portugal en nu in Spanje en hebben als buitenlandse reizigers in campers/reiswagens nog niks gemerkt van verplaatsingsbeperkingen. Fijne voortzetting van jullie reis!!
  3. Anneke van Baars:
    14 december 2020
    Ach jee, dat is wel jammer. Volhouden hoor. Griekenland heeft zo veel moois te bieden.