Litouwen

30 september 2020 - Vilnius, Litouwen

27-09-2020 t/m 30-09-2020

Halverwege de kust van Litouwen brengen we een kort bezoek aan de plaats Klaipeda. Een havenplaats met een gezellige boulevard langs het oude stuk van de haven. Er liggen diverse historische schepen waaronder een driemaster. In de stad zelf zijn we al snel uitgekeken en vertrekken richting Siauliai. Een plaats die door veel toeristen en bedevaartgangers bezocht wordt. 10 kilometer ten noorden van de stad ligt de Heuvel van de Kruizen. De heuvel zelf is niet indrukwekkend maar de hoeveelheid kruizen die hier zijn geplaatst, zeker wel. Er staan vele tienduizenden kruizen variërend van 10 centimeter tot meer dan 4 meter hoog. We hebben het wat later op de middag bezocht en hadden het idee om het de volgende ochtend nogmaals te bekijken. Helaas regent het dan. Dus geen tweede bezoek aan de kruizen maar we gaan door naar Kaunas.

07. Siauliai

Ook nu overnachten we enkele kilometers buiten de stad en gaan we op de fiets een kijkje nemen. Ook in dit mooie gerestaureerde, gezellige centrum vind je een kasteel, talloze kerken en prachtige gebouwen. Als laatste bezoeken we de hoofdstad van Litouwen. In Vilnius parkeren we op enkele honderden meters van het kasteel aan de rand van het oude centrum. Dit keer dus niet op de fiets de stad verkend, maar te voet. De stad is tegen een heuvel gebouwd. Erg mooi maar ook vermoeiend lopen! We lopen van de grote kathedraal met zijn enorme kloktoren de kasteelstraat uit, de helling op naar de oude “stadspoort van het avondlicht”. We zigzaggen weer terug naar beneden langs tientallen kerken van diverse stromingen en bouwstijlen.

17. Vilnius

Via Trakai met zijn mooie kasteel op een eiland in een meer, verlaten we alweer de Baltische Staten. Terugkijkend op afgelopen tijd hebben we in de Baltische Staten vooral steden bezocht. Een groot verschil met de natuur en rust van Scandinavië, maar ook zeer zeker de moeite van het bezoeken waard!