Turkije deel 1

31 juli 2021 - Finike, Turkije

13-07-2021 t/m 31-07-2021

Na een probleemloze grensovergang zonder enige controle op corona, rijden we over de brede Turkse wegen richting Istanbul. Het is erg warm en we besluiten om nog voor we de miljoenenstad bereiken, een overnachting te doen. Niet op een mooi strandje maar dit keer op een parkeerplaats van een tankstation. De volgende morgen willen we het e.e.a. geregeld hebben voor we Istanbul in gaan. Eerst tanken we voor 0,68 per liter, dan regelt Monique een simkaart met internettegoed en pinnen we wat Turkse lira’s. Als laatste moeten we op zoek naar een abonnement voor de tolwegen. Dit is hier verplicht voor auto’s zwaarder dan 3,5 ton. Ondanks wat taalbarrières lukt dit allemaal. We rijden we met een HGS tolsticker op de voorruit, via de drukke tolwegen met een grote boog om het centrum, de stad binnen. Via een grote brug over de Bosporus bereiken we het Aziatische deel van de stad. Hier zoeken we onze weg via een wirwar aan straatjes en vinden een mooie plek in een park aan de zee van Marmaris. Tegen een kleine parkeervergoeding kunnen we hier de komende dagen kamperen. Er staan ook veel Turkse camperaars en kampeerders. Op enkele honderden meters ligt een station met een treinverbinding naar het centrum van Istanbul. Het kan niet beter. Een kleinigheid echter is dat net de islamitische offerfeesten zijn begonnen, wat betekend dat de komende 9 dagen alle bedrijven dicht zijn en er veel mensen vertier zoeken in de parken. We blijven 5 dagen in de stad en niet zonder reden. Er is veel te beleven en we bezoeken o.a. de Aya Sophia, de blauwe Moskee (helaas zowel van binnen als van buiten in de steigers), en als hoogtepunt het Topkapi paleis.

10. Istanbul

08. Istanbul

Vanuit Istanbul trekken we naar het zuiden en doen als eerste de plaats Bergama aan. Hier staan restanten van een grote kathedraal en de Akropolis van Pergamon. Met een gondel wordt je naar boven gebracht. Je wordt onderaan de restanten van een vestingmuur afgezet en daarna is het over vlonders en trappen verder naar boven lopen. Best een inspanning met meer dan 35 graden en zonder schaduw. Maar eenmaal boven aangekomen zie je de resten van een Grieks-Romeinse tempel in wit marmer, fundaties van diverse gebouwen , een groot amfitheater en kasteeltorens. Van boven heb je een mooi uitzicht over de stad en over het, tussen de bergen liggende, stuwmeer. De volgende dag rijden we richting Selcuk waar we het strand gaan opzoeken. Iedereen lijkt op zoek naar verkoeling en dus is het erg druk langs de kust. We vinden een plekje en vermaken ons de volgende dagen met o.a. de tientallen auto’s die zich vast rijden op het strand. De eigenaar van een oude tractor doet goede zaken! Voor we Selcuk verlaten bezoeken we eerst nog Efeze. Ook dit is een grote Grieks-Romeinse ruïne stad. We zijn er vroeg en dus ook ruim voor de toergroepen die in touringcars arriveren. Er staat hier nog redelijk wat overeind en er is ook een en ander gerenoveerd. Zo ook de indrukwekkende bibliotheek en het grote amfitheater. Als we de hele stad tot bovenaan zijn doorgelopen in redelijke rust, arriveren er tientallen schreeuwende toergroepen. Goeie timing dus! Tijd om naar Pamukkale te vertrekken. Ook in deze, zeer toeristische plaats, is op de berg een Grieks-Romeinse nederzetting te vinden. Het was een kuuroord. Van de berg stroomt een zeer kalkrijke bron langs de helling naar het dal. Deze helling is daardoor wit gekleurd. Bovenop de berg zijn ook hier weer diverse poorten, badhuizen en een indrukwekkend amfitheater. Maar de toeristen die hier komen, komen vooral voor de witte berghelling met de daarop aangelegde kalkwater baden. Tijdens de zonsopkomst wordt het uitzicht nog mooier door tientallen luchtballonnen die vlak over Waggel vliegen. Er lijkt geen einde te komen aan de geweldige bezienswaardigheden van dit land!

29. Pamukkale

Als we verder in het zuiden bij Fethiye aankomen kunnen we daar de eerste uit de rotsen gehakte, graftombes, bekijken. We staan hier aan een mooie baai met een grote jachthaven en een lange rij met strandpaviljoens aan de boulevard. We blijven de zuidelijke kust nog een tijdje volgen en komen dan uit in Demre. Een geweldig mooie rit langs een grillige kust. Aan de noordkant van Demre ligt Myra. Ook weer zo’n historische plaats met een groep uit de rotsen gehakte grot tombes en een groot amfitheater. In het centrum van Demre ligt de tombe van Sint Nicolaas en zijn kathedraal. De man is ruim 1600 jaar geleden overleden maar spreekt nog altijd tot de verbeelding door zijn vrijgevigheid. De man van ons sinterklaasfeest. Via weer een schitterende kustweg rijden we door naar Finike. Ondanks dat het hier erg mooi is besluiten we toch niet langer te blijven. De temperaturen stijgen en komen regelmatig tot boven de 45 graden. De hittegolf lijkt nog minimaal een week te duren. Er zijn, op meerdere plekken, bosbranden uitgebroken en we zien de rookpluimen in de verte. Ook zien we erg veel brandweerauto’s rijden. Tijd voor ons dus om de bergen op te gaan zoeken....

1. Peter:
    Hoi Monique en Sjors
    Door het verhaal wordt je meegezogen in de avonturen! Schitterend!
    Komende zondag eens vragen aan mijn nichtje want volgens mij woont zij in Fetiye.
    En zo te lezen een mooie omgeving!
    Nog veel plezier!
    Peter
  2. Sjors en Monique:
    5 augustus 2021
    Hoi, nichtje ook werkzaam in kassenbouw?
  3. Peter:
    5 augustus 2021
    Nee, zijn inmiddels met pensioen
    Hadden nog wel een B&B
  4. Gert en Udona:
    5 augustus 2021
    Prachtig weer om te lezen
  5. Sjors en Monique:
    Bedankt!
  6. Ellie:
    5 augustus 2021
    Weer genoten van jullie reisverslag en de fotos groetjes ellie
  7. Sjors en Monique:
    Bedankt!
  8. Manon:
    5 augustus 2021
    Wat een hoop mooie stops! Enjoy!
  9. Sjors en Monique:
    Doen we... bedankt!
  10. Anneke van Baars:
    7 augustus 2021
    Geweldige foto's en een mooi verhaal weer. Fijne tijd in Turkije.
  11. Sjors en Monique:
    Dank je wel!
  12. Yvonne:
    7 augustus 2021
    Altijd fijn en prettig om te lezen!
    Knuf zusje yxx
  13. Sjors en Monique:
    Thanks!!
  14. Nele en Rikkert:
    9 augustus 2021
    Wow, wat een prachtig avontuur weer! Door jullie verhalen zien ook wij steeds nieuwe stukjes van de wereld :) Geniet van het vervolg!