Denemarken

10 augustus 2020 - Frederikshavn, Denemarken

01-08-2020 t/m 10-08-2020

Na de valse start in Duitsland, is Sjors geopereerd. De liesbreuk is hersteld en alles lijkt weer goed. Omdat we nu een aantal weken later pas onderweg gaan, denken we dat het verstandiger is om eerst naar de Noordkaap te gaan en daarna de Baltische Staten te bezoeken. Maar reizen in corona-tijd is raar en onzeker. De reisadviezen lijken per dag en per land constant te veranderen. Het is dan ook afwachten of we Denemarken wel in komen. Voor de grens staat een flinke rij auto’s die stapvoets de grenscontrole passeert. Een groot aantal wordt naar een parkeerterrein met grote witte tenten gestuurd. Verplichte corona test? Wij worden doorgewuifd en zijn Denemarken binnen zonder een woord te wisselen! 130 kilometer na de grens komen we bij de plaats Ribe. De fietsen worden uit de auto gehaald en we gaan de stad met de fiets verkennen. Een mooi historisch centrum met een oud plein en een grote kerk. Er zijn diverse terrassen, cafés, restaurants en winkels. Erg gezellig. Van corona is hier weinig te merken. Geen afstand houden, geen mondkapjes. Hoezo een streng beleid? Na Ribe zijn we naar Esbjerg gereden. Hier zitten 4 grote stenen mannen uit te kijken over de zee. Ondanks de harde, frisse wind zijn de beelden echte toeristentrekkers. Het is er druk.

05. Esbjerg

De dagen er na volgen we de westkust naar het noorden over een natuurlijke dijk van duinen. Het is hier prachtig en heerlijk rustig. Via Holstebro rijden we naar Viborg en dan door naar Ahus. Het idee was om een paar dagen in Ahus te blijven en de stad te bezoeken maar, mede door de milieuzones en andere beperkingen voor vrachtwagens, vinden we geen geschikte plek om te overnachten. Dan maar verder naar het noorden. Aan de noordkust blijven we een paar dagen in een natuurgebied bij de plaats Tversted. Hier wandelen en fietsen we door de bossen en gaan naar het strand. Onze laatste route door Denemarken gaat via Skagen na-ar Frederikshaven. In deze havenplaats nemen we de nachtferry naar Oslo. Nu maar weer afwachten of Noorwegen ons binnenlaat....

1. Gert en Udona:
    6 september 2020
    Mooi dat jullie weer verder op reis kunnen, op naar nieuwe herinneringen en een mooi avontuur
  2. Marieke Verzijlbergh:
    Oooooh jaloers! Fijn dat jullie weer op pad kunnen. Prachtig die vier beelden, mooie plaatjes.
  3. Anneke van Baars:
    6 september 2020
    Wat fijn dat jullie nu weer onderweg zijn. Ik kijk uit naar jullie verhalen en foto's. Ik wens jullie een mooie reis veel plezier maar vooral blijf gezond.
  4. Beenmagrietopreis:
    7 september 2020
    Heerlijk weer opweg! Heel veel plezier...op weg naar mooie verhalen
  5. Albert den Brasem:
    Fijn dat het beter gaat met Sjors, veel reis plezier en hopen dat jullie niet teveel last hebben van de corona regels
  6. Ton Vogelzang:
    10 september 2020
    Fijn dat jullie weer kunnen reizen. Op naar nieuwe avonturen.