Valse start Duitsland

8 juli 2020 - Groesbeek, Nederland

23-06-2020 t/m 04-07-2020

Door alle corona perikelen hebben ook wij onze reisplannen moeten aanpassen. Het zit er niet in dat we onze reis naar Mongolië dit jaar kunnen doen en dus is de route verlegd naar het noorden. We gaan proberen om via Duitsland, Polen en de Baltische Staten, Scandinavië te bereiken. Aangezien we nog niet in Berlijn zijn geweest is dit een mooi eerste doel. Maar voor we naar Berlijn gaan pakken we ook maar even Potsdam mee. Een historische plaats pal voor Berlijn met vele paleizen en andere bezienswaardigheden. Het was hier lekker fietsen door het centrum met de Hollandse wijk en door de paleistuinen van Sanssouci.

001. Sanssouci

In Berlijn zetten we Waggel op het parkeerterrein van de “Berlin  Messe”. Er is plek genoeg en niemand die je stoort. Van hieruit fiets je zo de stad in. En wat is hier veel gebeurt! Alleen al de recente geschiedenis met de nazi’s en de verdeling van de stad in oost en west. En dan de opleving daarna....Alles lijkt een plekje te krijgen zodat het niet vergeten wordt. Berlijn is met de fiets makkelijk te bezoeken. Overal zijn fietspaden aangelegd. Je fiets ergens parkeren is wat lastiger want het lijkt wel of de Duitsers ook het gemak van de fiets hebben ontdekt. We hebben veel bekende plekken bezocht, leuke mensen ontmoet en het weer zat ook mee. Helaas was een bezoekje aan een ziekenhuis ook noodzakelijk. De liesbreuk van Sjors was al enkele weken bekend maar een pijnlijke darmbeklemming moest daar toch even worden hersteld. Na een dagje rust in de rumoerige stad, zijn we de drukte zat en vertrekken naar een rustigere plek iets ten noorden van Berlijn. Helaas gaat het daar ook weer mis met de liesbreuk en na overleg met de arts, zijn we genoodzaakte onze reis af te breken. Twee dagen later zijn we terug in Nederland. De luxe Volvo en alle verbeteringen zijn ons goed bevallen. We hopen, over een paar weken na de operatie, een nieuwe poging te ondernemen om alsnog richting de Noordkaap te gaan.

1. Gerard Helderman:
    8 juli 2020
    Beste Sjors en Monique, Beterschap gewenst Sjors. En voor later een goede reis naar de Noordkaap (wij hebben deze 2x gezien via brug zweden, via Noorwegen terug. Prachtig). Wij zouden dit jaar ook naar de Baltische staten en Rusland. Wij hebben de reis verzet naar 2021. Groetjes Gerard en Tina Helderman
  2. Sjors en Monique:
    8 juli 2020
    Wij willen 2021 naar Mongolië. Het zou leuk zijn elkaar onderweg te treffen.
  3. Udona Hofstetter:
    Hoi wat een pech ja weer. Beterschap en hopelijk een goed herstel. Gr. Udona
  4. Sjors en Monique:
    Dank je wel!
  5. Lia krak:
    8 juli 2020
    Beterschap Sjors, hopelijk voel je je snel weer fit.
    En fijn dat ik op deze manier met jullie op reis kan dit jaar !! 😂
    Ik geniet vd verhalen.
  6. Sjors en Monique:
    8 juli 2020
    Leuk dat je ervan geniet. We hopen nog veel avonturen mee te maken...
  7. Ellie:
    8 juli 2020
    Beterschap met sjors .terug naar start jammer nu maar eerst goed opknappen en dan met frisse moed opnieuw starten groeten ellie
  8. Sjors en Monique:
    Komt goed. Dank je wel!!
  9. Gert en Udona:
    8 juli 2020
    Dat is zonde, maar gezondheid boven alles. Sterkte en beterschap en hopen op een snel herstel zodat jullie je avontuur voort kunnen zetten....
  10. Sjors en Monique:
    Dank je!!
  11. Sandra Helderman:
    8 juli 2020
    Hoi Sjors en Monique, wat jammer van de valse start, maar Berlijn is een mooie stad. Wij zijn daar een aantal jaren terug ook geweest o.a was daar toen de gay pride. Prachtige belevenis en schitterend weer heel veel te doen in de stad toen. en ook die mooie kastelen bezocht. en die indrukwekkende oorlogs herinneringen bekeken . Straks na het herstel weer met goede moed verder
  12. Sjors en Monique:
    Gaan we doen!!
  13. Anneke van Baars:
    9 juli 2020
    Ach dat is echt een tegenvaller. Beterschap en veel sterkte gewenst. Ik ga voor jullie duimen voor de tweede poging. Gelukkig maar dat jullie nog niet zo ver waren.
  14. Sjors en Monique:
    Dank je wel!!
  15. Dirk en Lieve - www.worldtravellers.be:
    9 juli 2020
    Beterschap en hopelijk kunnen jullie heel snel een nieuwe start maken. Mongolië is een prachtig land om er met Waggel door te rijden. Wij hebben daar de beste herinneringen aan. Wij wachten ook af wanneer we verder kunnen. De FJ staat op ons te wachten in Israël.
  16. Sjors en Monique:
    9 juli 2020
    Vanwege corona is inderdaad alles anders!! We hopen er maar het beste van.