Letland

27 september 2020 - Riga, Letland

22-09-2020 t/m 27-09-2020

Bij de grensplaats Valga wordt het vrachtverkeer met een ruime boog om de stad heen gestuurd. Het is ons al snel duidelijk dat dit in alle wat grotere plaatsen zo is. Zo staan we dan onze eerste nacht in Letland op een mooi plekje aan de rivier een paar kilometer buiten de plaats Cesis. Naar het centrum is het slechts 4 kilometer maar wel steil omhoog. In het centrum is een kasteelruïne, een mooie witte kerk en rondom het centrale plein met terrassen staan sfeervol gerestaureerde huizen. Met het lekkere zonnige weer kunnen wij het hier best uithouden!

01. Cesis

We doorkruisen Letland van noordoost naar zuidwest en halverwege komen we dan in Riga, de hoofdstad, uit. Vergeleken met Tallinn, de hoofdstad van Estland, is dit een veel grotere stad met een veel groter historisch centrum. Ook hier konden we met Waggel niet in de buurt van het centrum komen. Dus maar achter de Bentley-dealer geparkeerd voor een paar dagen! Van hieruit is het centrum snel met de fiets te bereiken. Het is te groot om het in één dag gezien te hebben. Het is een wirwar van smalle straatjes die pleintjes met elkaar verbinden. De kinderkopjes-bestrating maakt het fietsen minder prettig maar het hoort gewoon bij de totaal beleving. Op de weg terug vanuit het centrum fietsen we nog even naar de grote markt van Riga. Deze markt is ondergebracht in grote hallen waarin in het verleden Zeppelins werden gebouwd. Je waant je echt terug in de tijd!

07. Riga17. Riga

Aan de zuidwest kust zetten we Waggel neer bij de ruïnes van een stel bunkers in de duinen. Net ten noorden van de plaats Liepaja. In deze plaats, in de wijk Karosta, heeft in het verleden een Russische militaire basis gezeten. Sinds de Russen uit de Baltische Staten zijn teruggetrokken staan de lelijke flatgebouwen er verwaarloost en grotendeels leeg weg te rotten. Het is een treurige, kansloze wijk maar met een mooie Russisch Orthodoxe kerk. Wat een contrast! Na het bezoek aan deze stad trekken wij ons ook terug uit Letland....

1. Yvonne:
    1 oktober 2020
    Alweer één hele mooie belevenis voor jullie. Heel ánders dan dieren spotten maar zeker ook een prettige levens " reis. !! Yx
  2. Marja:
    2 oktober 2020
    Goed te lezen en te zien dat jullie zo genieten! Lieve groeten.
  3. Gert en Udona:
    3 oktober 2020
    Geweldig weer, de Baltische staten staan ook op onze reislijst...
  4. Sjors en Monique:
    3 oktober 2020
    Gewoon doen. Is echt de moeite waard!!
  5. Gert en Udona:
    3 oktober 2020
    Gaan we zeker doen, zal dit jaar niet meer worden gezien de reisplannen. Kunnen jullie vrij gaan en staan gezien de situatie op dit moment?
  6. Sjors en Monique:
    3 oktober 2020
    Weinig hinder gehad onderweg. Soms mondkapje nodig. Grenzen weinig tot geen controles.
  7. Ton Vogelzang:
    6 oktober 2020
    Hoi Sjors en Monique, we genieten van jullie reisverslagen en de foto's. Voor ons is het een hele tijd geleden dat we op bezoek waren in de Baltische staten. We hebben er goede herinneringen aan. Geniet van het laatste deel van de reis.