UY; Atlántida t/m Fray Bentos

1 april 2023 - Atlántida, Uruguay, Uruguay

22-03-2023 t/m 31-03-2023

Direct nadat we de haven verlaten hebben, zijn we richting Atlántida gereden. Onderweg doen we wat boodschappen en komen in het donker aan bij La Chacra Hollandesa. Zoals de naam doet vermoeden een boerderij/camping van Nederlandse eigenaren. In het donker zetten we Waggel even snel ergens neer en gaan dan kennis maken met Jan en Marieke die hier al 15 jaar wonen. Na een drankje gaan we eerst zorgen dat we in Waggel kunnen slapen. Dus het reservewiel naar buiten gestuiterd, de tafel van het bed gehaald, het dakraam opengezet en het bed opgemaakt. De dag sluiten we af met een gezamenlijk drankje. De volgende morgen zien we pas wat een mooie en fijne plek het is. Daarna zijn we een aantal dagen druk met het reisklaar maken van de camper. De verstopte spullen krijgen hun vertrouwde plekje weer terug, het reservewiel moet weer achterop en de lichtbalk op de voorkant. Tussen de klussen door hebben we het gezellig met de langzaam groeiende groep reizigers. Van Jan horen we dat er paardenraces en rodeo wedstrijden een paar dorpen verderop georganiseerd zijn. Dat leek ons een leuk uitstapje voor de zondag. Ellen en Roy zagen dat ook wel zitten. Dus de hoeden opgezet en Jan heeft ons bij de festiviteiten gebracht. Het is een belevenis en een echt familie evenement. We zijn verrast dat vrijwel iedereen traditioneel gekleed is. Zelfs de dames dragen jurken die aan vervolgen tijden doen denken.

07. Atlantida

Na de paardenraces zijn we teruggegaan. De rodeo zou nog enkele uren op zich laten wachten en we wilden niet in het donker terug reizen. De volgende dag gaat onze reis dan echt van start. We rijden via Montevideo (om gas te tanken) richting Colonia del Sacramento. Een mooi historisch plaatsje met veel karaktervolle gebouwen, met kasseien bestrate wegen, parken, horeca en een haven. Omdat Uruguay nog duurder is dan Nederland, trekken we al snel naar het noorden. Onze laatste stop voor de grens is Fray Bentos. Hier overnachten we naast het museum van de industriële revolutie. Een indrukwekkende fabriek waar vanaf 1860 tot 1979 ontelbare runderen geslacht en ingeblikt werden. Vrijwel alles is bewaard gebleven maar verval dreigt. Een paar uur na het bezoek staan we in de rij voor de grensovergang naar Argentinië.

21. Fray Bentos