CL; Porvenir t/m NP Torres del Paine

10 januari 2024 - Torres del Paine, Chili

01-01-2024 t/m 10-01-2024

Op Nieuwjaarsdag rijden we van Rio Grande in Argentinië naar Porvenir in Chili. Hier nemen we de ferry om Vuurland te verlaten en op het vaste land van Chili verder te reizen. De overtocht van 2,5 uur over de straat van Magallanes vertrekt om 19.00 uur. Gelukkig werkt het weer mee. Er is weinig wind en ook de zon laat zich zo af en toe zelfs zien. Onderweg zien we nog wat dolfijnen springen wat elke passagier enthousiast maakt.

06. Porvenir

De ferry zet ons af in Punta Arenas en dan is het even zoeken naar een rustig plekje voor de nacht. Die vinden we wat noordelijk van de stad, aan zee. Uitgerust zijn we de volgende morgen naar de stad teruggereden. We hebben boodschappen nodig, Chileens geld en we moeten internet zien te regelen. We parkeren Waggel op een parkeerterrein aan de boulevard van de stad. Van hieruit kunnen we te voet het centrum bezoeken. Het centrum bestaat uit brede straten en een groot centraal plein waar de mooie klassieke panden omheen staan. Een bezoek zeker waard! De parkeerplaats aan de boulevard bleek ’s nacht alles, behalve rustig. Een goede reden dus om de volgende dag weer te vertrekken. We rijden de Ruta 9 af tot het einde. Hier staat een bord dat de meest zuidelijke weg, op het Chileense vasteland, hier eindigt. Jammer alleen dat er, door geparkeerde auto’s, geen mogelijkheid is om te draaien. Even tobben dus. Echt het gevoel dat je in een verlaten gebied bent, heb je hier ook niet. Tot vrijwel het eind van de weg staan er huizen, zijn er campings en overal mensen. Maar de uitzichten zijn wel erg mooi. Als we weer richting het noorden rijden komen we langs wat scheepswerven en ook langs wat wrakken van klassieke stalen zeilschepen. Erg zonde natuurlijk dat deze hier zo liggen! We passeren Punta Arenas en rijden in één keer door naar Puerto Natales. Onze verwachtingen zijn niet zo hoog. Tijdens onze reis 16 jaar geleden vonden we dit het meest deprimerende dorp ter wereld. Nu is het een kleine stad dat drijft op toerisme. Misschien speelt het weer een rol want nu in het zonnetje valt het eigenlijk best wel mee! 80 km noordelijk ligt het NP Torres del Paine. Het meest bekende natuurpark van Chili. Het is ook echt schitterend en een echt wandelparadijs. Zowel meerdaagse tochten als korte wandelingen zijn door het hele park te vinden. We maken een wandeling langs Lago Grey naar een uitzichtpunt van de Grey Glacier. Er drijven een aantal ijsbergen. Eén ervan ligt vlak langs de kant en is prachtig blauw van kleur en flink van formaat. Wat noordelijk in het park liggen nog een aantal meren. Met de zon erop is het gletsjerwater zo mooi blauw!

28. Lago Grey, Torres del Paine

We rijden door het park van zuid en noord tussen de blauwe meren en de besneeuwde bergen door. We hebben een aantal wandelingen moeten overslaan omdat deze gesloten waren vanwege de wind. De paden worden afgesloten als de wind snelheden bereikt van meer dan 80 km/uur. Jammer maar er is nog genoeg moois te zien! Lago Nordenskjold met daarachter het Cordillera Paine gebergte is prachtig maar de echte toeristentrekker zijn de 4 Torres (torens) del Paine. De torens tot wel 2500 meter hoog, geven het park zijn naam. Dit keer bekijken we ze van een afstand vanuit verschillende uitzichtpunten in het park. Na 5 dagen verlaten we het park en rijden ook Chili weer uit. Tot in Argentinië!

1. Anne-Marie:
    29 januari 2024
    Wat is Torres toch prachtig!
  2. Yvonne:
    Mega indrukwekkende foto!
    Gelukkig zijn die niet weg te waaien!!😅👍🏽
  3. Bert en Ine:
    30 januari 2024
    Wat een mppie foto’s weer.
  4. Bert en Ine:
    30 januari 2024
    SORRY!!! foutje. (Mooie )
  5. Monique:
    30 januari 2024
    Room with a view, zo genieten als je je wagen zo kunt parkeren en een prachtig uitzicht hebt. Groet vanuit Vietnam, je oud-Relan collega uit Pijnacker
  6. Sjors en Monique:
    31 januari 2024
    Hoi Monique ik zou je graag een mail sturen maar ben je mailadres kwijt. Zou je deze aan mij willen sturen? ([email protected])
  7. Gert en Udona:
    30 januari 2024
    Weer een mooi verhaal en wat een prachtige foto's van een heel mooi gebied zo te zien

Jouw reactie