AR; Ushuaia t/m Rio Grande

31 december 2023 - Ushuaia, Argentinië

20-12-2023 t/m 31-12-2023

Ushuaia, de zuidelijkste stad ter wereld, heeft een sterke aantrekkingskracht op reizigers. Het is momenteel hoogseizoen en druk met toeristen. Toch vinden we nergens uitbundige kerstdecoraties. De parkeerplaatsen langs de havens en in het centrum staan bomvol. Dus rijden we aan de andere kant de stad weer uit om op een grote camping een rustig plekje te vinden. De camping ligt naast het historische treinstation waarvandaan een stoomtrein richting het “Fin del mundo (einde van de wereld)” rijdt. Bussen met treinreizigers rijden af en aan. Drie stoomlocomotieven trekken om de beurt de klassieke wagons door de dennenbossen naar het park Tierra del Fuego. Het is voor ons een mooi schouwspel. De camping ligt aan een smalle rivier en is omgeven door besneeuwde bergen. Een mooie plek dus om de Kerst te vieren met andere reizigers die deze dagen hier zullen verzamelen. In het Nationaal Park Tierra del Fuego, begint ook de Ruta 3, die na 3078 km, weer eindigt in Buenos Aires. Ook is hier het meest zuidelijke postkantoor van Argentinië te vinden.  Een extra reden om dit mooie park met zijn meren, baaien en bergen een bezoek te brengen. Als we een dagje de stad Ushuaia in gaan, laten we Waggel op de camping staan en nemen we een taxi. In de stad bezoeken we wat reisbureaus. Een last-minute cruise naar Antarctica zouden we graag willen maar we grijpen net naast een interessante aanbieding. Het mag niet zo zijn, pech dus! Als de Kerstdagen naderen wordt het steeds voller op de camping. Van een paar campers op onze aankomst dag tot ruim 40 stuks op eerste Kerstdag! Naast Waggel, die tijdens deze dagen als windbreker fungeert, groeit de cirkel met stoelen. De kerstman komt voorbij, er brandt een vuur en er is bratwurst en glühwein. Bier en andere dranken vloeien rijkelijk. Het was een bijzondere en gezellige Kerst.

12. Ushuaia

Op 2e kerstdag begint ’s middags al de uittocht en ook wij vinden het welletjes na een week Ushuaia. Voor we langzaam richting het noorden gaan willen we nog even een bezoek brengen aan het oostelijke stuk van het Beagle Kanaal, een rit van ruim 100 km. Het weer is prachtig maar niet zonder donkere wolken aan de horizon. De rit tussen de bergen en door de bossen is erg mooi en als we de bossen achter ons laten, zien we al snel de zee voor ons. De route verder naar het oosten, langs het Beagle Kanaal, gaat over diverse smalle bruggetjes die er niet allemaal even betrouwbaar uitzien. Aan de diepe sporen te zien, lijkt de weg op diverse plekken voor uitdagingen te zorgen als het regent. ’s Avonds staan we bij een klein water waar we een aantal bevers zien zwemmen. Aan de andere kant zien we de cruiseschepen door het Kanaal gaan. ’s Morgens worden we door de zon gewekt maar die blijkt tussen de zware, donkere wolken door te schijnen. Tijd dus om te vertrekken. We rijden nog even naar Puerto Almanza, hier leeft men van het vangen van koningskrabben. We rijden langs wat fuiken en zien open vissersbootjes voor anker liggen. Je kunt hier bij een aantal restaurants de vers gevangen krab eten, maar deze is niet aan ons besteed! Lang blijven we hier niet. Harde wind, natte sneeuw en regen maken de beslissing makkelijk om richting Tolhuin te rijden. Hier vinden we een plekje bij het toeristenbureau. We staan rustig en vlak bij het centrum. Het is maar net boven het vriespunt en ’s avonds zien we de eerste sneeuw al vallen. Het is toch zomer? Terwijl we in de verte de bergen steeds witter zien worden, geven we de was af en gaan lekker lunchen bij bakkerij La Union. Hierna rijden we door naar Rio Grande. We doen boodschappen, tanken en parkeren in de stad aan de boulevard. Ook bezoeken we een monument ter nagedachtenis aan de omgekomen militairen tijdens de Falkland oorlog. Omdat de nacht in de stad erg onrustig was, besluiten we Oud en Nieuw wat buiten de stad, aan het strand, door te brengen. Morgen richting Chili!!

1. Ton Vogelzang:
    31 december 2023
    Mooie en herkenbare verhalen. Prettig uiteinde en een mooi en reislustig 2024.
  2. Anne-Marie:
    31 december 2023
    Jammer van Antarctica. Kom je gewoon nog een keer terug.
    Fijne jaarwisseling en een fantastisch nieuw reisjaar!
  3. Yvonne:
    1 januari 2024
    Weer mooi geschreven
    Veel plezier in Chili 🇨🇱!
    Yx
  4. Akkie:
    3 januari 2024
    Jammer van Antartica....
  5. Rikkert:
    23 januari 2024
    Leuk om jullie avonturen weer te lezen. Prachtige foto’s!