Griekenland deel III

7 februari 2021 - Gythion, Griekenland

01-01-2021 t/m 07-02-2021

Na een week op Elea Beach is het tijd voor wat anders. Het is een mooie rustige plek in de natuur maar er gebeurt dan ook niet veel. De grootste afwisseling was het weer met veel regen, hagel, onweer, wind en ook zon. Winter in Griekenland blijkbaar...

We trekken een stukje verder naar het zuiden en bezoeken eerst het bijzondere Voidokilia strand. Een voor Waggel nogal krappe route maar gelukkig past het allemaal net. In een opening in de rotsachtige kust ligt het bijzondere halvemaanvormige strand verscholen in een baai. Pal daarachter is een ondiep meer met een flamingo kolonie. Vanaf de ruïne van het kasteel boven op de rotskust heb je het meest spectaculaire uitzicht. Echt geweldig!

01. Voidokilia by Nele

Nog wat zuidelijker overnachten we in de jachthaven van Pylos. Ook weer zo’n mooi Grieks plaatsje tegen een helling gebouwd en uitkijkend over een baai met helder blauw water. Het blijft jammer dat door Corona zo veel gesloten is. Ook hier is dus het kasteel gesloten en de terrassen uitgestorven. Gelukkig blijft het wel mogelijk om eten bij de restaurants af te halen. Kunnen we toch nog genieten van de Griekse keuken! In Methoni ligt een kasteel dat misschien wel groter is dan het plaatsje zelf. Aan de ene kant beschermd door de zee en aan de andere kant door een brede slotgracht. Erg imposant! We kunnen het alleen van buiten bewonderen en kunnen daardoor niet naar de toren die op het schiereiland achter het kasteel staat. Bij de plaats Finikounta staan we een week op het strand. Prima plek voor wat strandwandelingen, wat fietsen in de omgeving en om wat te luieren. In kleine etappes kruipen we verder langs de kust. Zo komen we ook in Messini terecht voor een aantal nachten. Voor we verder trekken bezoeken we nog de historische plaats, Oud Messini. Ook nu alleen weer wat foto’s door de hekken heen. Jammer want het amfitheater en de zuilen rijen zien er veelbelovend uit.

19. Oud Messini

In Kalamata gaan we op zoek naar een wasserette en komen uiteindelijk bij de jachthaven uit. Erg luxe hier met grote jachten van diverse nationaliteiten. We konden hier gebruik maken van de wasmachine en de droger. Kalamata is een flinke stad maar op de haven en de boulevard na, niet heel bijzonder. Vanuit Kalamata rijden we de groene bergen in. Een kronkelige weg met wat haarspeld bochten en steile klimmetjes. Een mooie route door verschillende kleine dorpjes. Bij het dorpje Kardamyli komen we weer bij de kust en parkeren een stukje buiten de plaats aan het witte kiezelstrand. Ook deze plaats ligt weer aan een oogverblindende baai. Er staat een okergeel gekleurde kerk aan een plein met daaromheen de horeca, winkels en woningen opgetrokken uit natuursteen. Een heel leuk en gezellig dorp! Als we na een paar dagen richting Neo Oitulio rijden komen we door een paar dorpjes van ruim voor het gemotoriseerde vervoer. Op enkele plekken raakte onze spiegels nog net de gebouwen niet!. Slechts centimeters over! Ook dit was een mooie route door een met olijfboomgaarden begroeid bergachtig gebied met regelmatig uitzichten op de besneeuwde bergtoppen. Neo Oitulio was slechts een stop voor één nacht. We hebben in de omgeving wat gewandeld en zijn de volgende dag weer verder gegaan. Via Gythio naar Valtaki Beach. Hier kunnen we ons wel eventjes vermaken. We staan aan het strand en vlakbij een scheepswrak. Volgende maand meer.....

1. Peter:
    7 februari 2021
    Ja , deze route hebben we ook gereden. Onze laatste plaats was Stoupa. Het vliegveld was in Kalamata. En we kwamen van Mistras ( vlak bij Sparta).
    Veel plezier in dit mooie gebied.
  2. Ellie:
    7 februari 2021
    Weer een mooi reisverslag en prachtige foto's nog veel plezier en blijf gezond liefs ellie xxx
  3. Lia krak:
    7 februari 2021
    Wat heerlijk om te lezen.
    Hier de verwarming flink hoog en sneeuwballen gooien, íets anders dus....
    Groetjes vanuit het witte, winterse moerkapelle.
    Veel plezier nog en geniet !!
  4. Anneke van Baars:
    7 februari 2021
    Bekend terrein voor ons. Een paar jaar als vakantiebestemming gehad.
    De Griekse winter is in ieder geval niet zo koud als hier momenteel. Blijf voorlopig nog maar daar.
  5. Marion en Mike:
    7 februari 2021
    Leuk om te lezen en mooie foto"s.
    Wij blijven jullie volgen.
  6. Udona Hofstetter:
    7 februari 2021
    Wat mooi om jullie zo te volgen leuke foto's. Hier in Nederland sneeuw veel sneeuw. Blijf gezond en heerlijk genieten van jullie reis. Gr Udona en Gert ☃️☃️❄❄
  7. Roelof Smink en Olga Hamer:
    7 februari 2021
    Een mooi verslag en het stimuleert mij weer om het schrijven ook weer op te pakken, we zullen het zien. En nog bedankt voor jullie hartelijk ontvangst. Olga en Roelof.
  8. Marieke Verzijlbergh:
    8 februari 2021
    Heerlijk leesvoer weer en fijne plaatjes! Leuk om even op de kaart mee te reizen en precies te zien waar jullie zijn. Veel plezier nog.
  9. Noëlla:
    8 februari 2021
    mooie foto's, leuk om op deze manier een beetje met jullie mee te rijden :-).
    hier inderdaad veel sneeuw (ook prachtig). heel veel plezier nog xxx
  10. Beenmagrietopreis:
    8 februari 2021
    mooi weer wat van jullie te lezen, rondom ons heen heerlijk wit winterweer.... heel anders als bij jullie. Misschien al mee gekregen .. de Groene is verkocht en we zijn druk met een nieuw project bezig... Ergens deze zomer , kunnen we de eerste proefrit maken, daar verheugen we ons op. Helemaal na de mooie foto's van Griekenland. Take care , Knuffel Bé en Magriet