Polen en Duitsland

26 juli 2022 - Groesbeek, Nederland

14-07-2022 t/m 26-07-2022

Vanuit Roemenië zijn we in één dag door Hongarije en Slowakije naar Polen gereden. We zijn onderweg naar Nederland en willen nog wat bijzondere plaatsen bezoeken. Als eerste op ons lijstje staat Krakau. Ook weer een stad met een mooi historisch centrum. Vanuit het zuiden bereiken we de stad. Bij een groot winkelgebied zetten we Waggel op een parkeerplaats en nemen de tram naar het centrum. Ons bezoek aan Krakau is wat ongelukkig getimed. Het is weekend, zomervakantie en prachtig weer. Met andere woorden, het is erg druk. Het centrum is inderdaad erg mooi en fraai gerestaureerd. We bezoeken natuurlijk het grote plein met daarop het mooie marktgebouw. We zwerven wat door de straten eromheen en lopen dan via het kasteel naar de overkant van de rivier. In de wijk Podgorze heeft het verhaal van Schindler zich afgespeeld. De fabriek en villa staan er nog steeds. De fabriek is te bezichtigen maar de villa is een bouwval. Toch leuk om gezien te hebben. We hebben besloten om niet in Krakau te overnachten en zijn naar de plaats Oswiecim gereden. Vlak naast een park overnachten we hier op een heerlijke, rustige plek. Hemelsbreed op slechts 500 meter van het concentratiekamp Auschwitz. Dit bezoeken we na het weekend maar ook hier is het nog altijd erg druk. We zijn er naartoe gefietst en zijn, gedurende ons 4 uur durende bezoek, erg onder de indruk geraakt. De omvang van de concentratiekampen, de enorme hoeveelheden slachtoffers en ook het uitgebreide netwerk van de vernietigingsorganisatie is schokkend. Zowel Auschwitz als Birkenau zijn de tastbare bewijzen van de ongekende, gewetenloze moordpartij op meer dan een miljoen Joden en andere “ongewenste” uit alle hoeken van een door nazi’s bezet Europa. Dit wilden we al heel lang bezoeken en raden het iedereen aan. Onderweg richting het westen stoppen we bij de stad Wroclaw. Het was wat lastig een overnachtingsplek te vinden en we belanden uiteindelijk weer op een parkeerplaats van een winkelcentrum. Van hieruit kunnen we met de bus de stad in. De stad blijkt een erg mooi centrum te hebben en lang niet zo druk als Krakau. Een oud statig centrum met een bijzonder mooi stadhuis. Rondom het plein vele kleurrijke en hoge panden. Natuurlijk ontbreken de kerken ook niet. De stad is ook bekend door zijn kabouters, die je her en der tegenkomt. Ze zijn van koper en allemaal anders. Je moet er wel naar zoeken, maar het is een leuke bezigheid hier in de stad. Naast het centrum stroomt de Oder met daarin het kathedraal eiland. Via wat bruggetjes bereik je dit, wat rustigere deel, van de stad.

13. Wroclaw

Na Wroclaw is het nog een kleine 200 kilometer tot de grens met Duitsland. Mooi verdeeld dus! Voor de grens weer uren verkwist met tol ergernissen en dan zijn we in Duitsland. Even nog een weekendje genieten van het mooie Dresden. Een mooie stad die nog mooier wordt als alle aanslag van de bruinkoolcentrales van de prachtige gebouwen is verwijderd. Ook hier wordt volop genoten van het mooie, zomerse weer. ’s Avonds was het gezellig bij een openlucht schlager-concert met veel meezingend en dansend publiek. Overal in het centrum zitten de terrassen bomvol. Heel gezellig! Na dit weekend is het nog 700 kilometers dwars door Duitsland voor we Waggel voor voorlopig parkeren. De volgende reis staat al op de planning!

Gereden route 2020-2022 t/m Armenië en terug, 17.405 kilometer

32. route totaal

1. Adrie:
    29 juli 2022
    Zoals alle andere verhalen weer een prachtig reisverslag met hele mooie foto's.
    En als buurman zie ik nu hoe jullie Waggel weer opknappen voor de volgende reis.
  2. Noëlla:
    29 juli 2022
    hoi, prachtig verhaal en foto's weer :-). wij waren sowieso al van plan om naar Polen te gaan maar nu weten we het helemaal zeker!! fijn dat jullie binnenkort weer in Nederland zijn dan spreken we snel af:-)
  3. Gert en Udona:
    29 juli 2022
    Prachtig weer, benieuwd naar het vervolg van jullie avontuur
  4. Ton Vogelzang:
    29 juli 2022
    Welkom thuis na jullie avontuurlijke reis. Mijn reis naar Griekenland begint 15 augustus en ik kom medio oktober weer thuis.
  5. Marieke Verzijlbergh:
    29 juli 2022
    Mooie reis! Indrukwekkende foto's en weer zo'n fijn overzichtskaartje! Hoop jullie snel te zien!
  6. Anneke van Baars:
    30 juli 2022
    Ik heb echt weer genoten van alle verhalen en foto's en zie uit naar jullie volgende reis.