Griekenland deel V

13 juli 2021 - Kalambáka, Griekenland

02-03-2021 t/m 18-03-2021 en 29-06-2021 t/m 13-07-2021

Half maart laten we Waggel in Athene achter. We pauzeren onze reis voor familiebezoek en hopen snel gevaccineerd te worden tegen Covid-19. De laatste weken in Griekenland werd de lockdown steeds strenger en er kon helemaal niks meer. Zelfs een bezoek aan het centrum van Athene is niet mogelijk. Zodoende parkeren we Waggel nabij het vliegveld van Athene en gaan een tijdje naar Nederland. En zo hebben we een onderbreking van 18 maart tot 29 juni van onze reis. Beide volledig gevaccineerd keren we terug en nu kunnen we Athene gelukkig wel, bekijken. Vanaf de plek waar Waggel staat zijn we in drie kwartier met de metro in het centrum van de stad. Het is wel even omschakelen want het is hier al dagen boven de 40 graden. We hebben een metropas voor 5 dagen gekocht en ook entree tickets voor de 6 belangrijkste bezienswaardigheden. We nemen er dan ook de tijd voor. Ook voor Griekenland is het blijkbaar warm want er treedt een hitte protocol in werking als de temperaturen boven de 40 graden uit komen. De bezienswaardigheden sluiten dan onaangekondigd vanaf 12.00 uur. Na veel mooie dingen gezien te hebben, verlaten we op 5 juli de stad en vertrekken we in noordwestelijke richting.

09. Athene

Kalambaka is het vertrekpunt voor bezoeken aan het Meteora gebied dat bekend staat om zijn kloosters boven op de steile bergen. Net als in Athene is het duidelijke dat het toerisme nog niet op gang gekomen is. Ook hier is het betrekkelijk rustig. Slechts een enkele tourgroep, wat huurauto’s en een enkele buitenlandse camper. Er zijn voornamelijk Grieken onderweg. Het is een mooi gebied en de kloosters liggen op schilderachtige locaties. Een bezoek is meer dan de moeite waar. We rijden verder door een dun bevolkt, bergachtig gebied richting het noorden van Griekenland. We blijven een paar nachtjes in het vissersdorp Nea Agathoupoli. We vinden een mooi plekje aan een baai en hebben uitzicht op de pelikanen. De rij met uitnodigende terrasjes serveerden, gelukkig  voor ons, ook wat anders dan visgerechten. Al met al een lekkere plek waar het goed toeven was. Een stuk voorbij Thessaloniki vinden we een prima plek voor een paar ontspannen dagen aan het strand. Lekker van onder de luifel van het mooie uitzicht genieten voor we de grens met Turkije gaan oversteken.

Gereden route t/m Griekenland, 3.984 kilometer

griekenland_totaal

1. Marion en Mike:
    25 juli 2021
    Wij wensen jullie weer veel reisplezier Sjors en Monique.
  2. Sjors en Monique:
    Dank jullie wel
  3. Ellie:
    25 juli 2021
    Weer een mooi verslag en herl veel reisplezier liefs ellie.x
  4. Sjors en Monique:
    Dank je wel!
  5. Anneke van Baars:
    25 juli 2021
    O, vandaar dus. Ik miste jullie verhalen al. Verstandig om even terug te gaan naar Nederland. Ik verheug me op het vervolg van jullie reis. De vorige keer opperde dat we elkaar misschien kunnen treffen in september ergens in Griekenland. Dat gaat niet door. Wij blijven een jaartje in Nederland. Net een weekje terug uit Noord Holland. Volgende maand naar Friesland en in september naar Overijssel. Volgend jaar zien we wel weer verder. Ik wens jullie nog veel reisplezier in het mooie Griekenland. Kalo Taxidi. ( Goede reis).
  6. Sjors en Monique:
    27 juli 2021
    We zijn ondertussen alweer in Turkije. Veel plezier in NL!!
  7. Gert en Udona:
    26 juli 2021
    Geweldig om weer te lezen , wij zouden 14 juni afreizen naar Griekenland, maar tijdens de corona periode werd een belangrijke operatie voor Udona 3x uitgesteld, en je raad het al... 2 week voor ons vertrek bericht dat 7 juni de operatie plaats zal vinden. Alles is naar wens gegaan en goed herstel, we hebben er nog een reisje italie aan kunnen knopen..... dus Griekenland moet nog even wachten op ons bezoek. Wij wensen jullie weer fijne avonturen en een geweldige reis. Groetjes Gert en Udona
  8. Sjors en Monique:
    27 juli 2021
    Goed herstel en Griekenland lukt vast nog wel een keer. Geniet!!
  9. Dirk en Lieve - www.worldtravellers.be:
    29 juli 2021
    Jullie waren dus nog in Griekenland toen wij er ook aan kwamen maar toen waren jullie niet meer in Athene. Misschien hebben jullie gelezen dat onze FJ 15 maand in Israël stond waar we hem achterlieten omwille van de coronatoestanden. De bedoeling was om na Corona terug te vliegen en onze reis verder te zetten. Maar nog steeds worden toeristen geweerd in Israël en er stond ons dus niets anders op om hem te laten verschepen naar Griekenland. Nu rijden we op het gemak naar huis. Eens thuis stopt onze wereldreis van 13 jaar. Spijtig maar daar hebben we wat redenen voor. We hebben een schitterende tijd achter de rug. Jullie zijn een stukje jonger en kunnen nog jaren genieten. Vele groeten Dirk en Lieve
  10. Sjors en Monique:
    30 juli 2021
    Hallo Lieve en Dirk, we zijn inderdaad elkaar net misgelopen in zowel Athene als Meteora. Wij zijn ondertussen alweer in Turkije. Wij wensen jullie een goede en mooie terugreis. Geniet van alles en wie weet treffen we elkaar nog eens. Groetjes Sjors en Monique
  11. Adrie:
    30 juli 2021
    He buurtjes, wat leuk om jullie reisverhalen weer te lezen Heel veel reisplezier!! Wij zitten nu in N. Zweden en gaan richten poolcirkel, Jokkmokk. En via Noorwegen zakken we weer af. Geweldig mooi landschap!!
  12. Sjors en Monique:
    30 juli 2021
    Leuk dat jullie weer onderweg zijn!! Het is inderdaad prachtig daar!! Geniet ervan, dat doen wij ook!! Groetjes vanuit Turkije
  13. Hasan:
    3 augustus 2021
    Zeer fijne kennismaking te egirdir en gaan zeker jullie verdere reis volgen
  14. Sjors en Monique:
    3 augustus 2021
    Inderdaad gezellige en leuke ontmoeting!! Jullie ook fijne vakantie!!