AR; Termas de Reyes t/m Mazza

4 juni 2023 - Humahuaca, Argentinië

21-05-2023 t/m 04-06-2023

Waggel start weer als een nieuwe en dat is een hele opluchting! Wat voelt het fijn om weer onderweg te zijn. We gaan op weg richting het noorden. Helaas is het niet toegestaan om met vrachtwagens het eerste stuk van Ruta 9 vanuit Salta naar het noorden, te rijden. Het moet een erg mooie route zijn. We maken dus een verplicht ommetje en via Ruta 34 komen we in San Salvador de Jujuy alsnog op Ruta 9 terecht. We zijn dan al bijna op de plek waar we met Anne-Marie en Ad hebben afgesproken. Een thermaal bad in een mooie bergachtige omgeving. Een erg fijne eerste stop. Heerlijk de stof en vuiligheid van de stad eraf weken in het warme bronwater. Dat is heerlijk ontspannend! Anne-Marie en Ad hebben we voor het eerst ontmoet in Salta. Vanaf die tijd hebben we regelmatig contact. We gaan gezamenlijk lunchen in een hotel dat wat hoger op de berg ligt. Erg lekker en gezellig! Onze volgende stop is Purmamarca. En zo stijgen we steeds verder. Van Salta op 1200 meter, Termas de Reyes op 1800 meter en Purmamarca op 2300 meter. Purmamarca is een schilderachtig stadje dat prachtig ingeklemd ligt tussen de bergen. Wel erg toeristisch, maar daardoor ook gezellig en kleurrijk. Er is een 3 km lange wandeling door de omgeving uitgezet, die erg de moeite waard is. We vervolgen onze weg richting Salinas Grandes. De weg gaat over een pas van 4170 meter. Een prachtige route die Waggel moeiteloos aflegt. De Salinas Grandes is een grote zoutvlakte. Hier wordt volop zout gewonnen maar het is ook erg populair bij de dagjes mensen. We hadden ons bezoek wat ongelukkig gepland. Het is een feestdag en het ziet er zwart van de mensen, op de normaal oogverblindend witte vlakte. We zijn dan ook niet lang gebleven. Dat komt een andere keer nog wel. We nemen een gravelweg richting het noorden. De route is goed te rijden maar niet heel bijzonder. Uiteindelijk komen we vlak voor Abra Pampa weer het asfalt op. We vinden bij Duna Huancar een prima overnachtingsplek. Dit is een bijzondere plek. Tegen een bergwand is een zandduin ontstaan waar je kunt “zandboarden”. Hier is een royale picknick/kampeerplaats. Prima voor ons!

17. Duna Huancar

Van hier af zakken we verder terug naar het zuiden om een paar dagen in Humahuaca door te brengen. We nemen een kijkje in het gezellige centrum en boeken een middagtour naar Mirador Serrania del Hornocal, of te wel naar een uitzicht punt op de 14-kleurige berg. Dit ligt op 4350 meter hoogte. Heel mooi en zeker de moeite waard! We hebben echt genoten van de kleuren en vormen van de bergen. Na deze belevenis vinden we het tijd om de hoogtes te verlaten en we dalen weer af. Onderweg stoppen we bij Uquia. Hier ligt Quebrada de las Señoritas waar we met Luc en zijn hond Mo, een mooie wandeling door de kloof met de rode rotsen maken.

34. Quebrada de las Senoritas

We vervolgen onze weg naar San Salvador de Jujuy waar we een motoronderdeel ophalen voor de Iveco vrachtwagen van Florian en zijn gezin. Dit gaan we over een aantal dagen, in Bolivia bij ze afgeven. Ondertussen zijn we in een heel ander Argentinië beland. Hier op slechts 500 meter hoogte is het groen, zien we bossen en landbouw. We brengen nog een bezoek aan het Calilegua National Park. Dit ligt in het Yungas regenwoud. Het vochtige klimaat is goed voelbaar. Een paar dagen vermaken we ons met wandelingen door het regenwoud en we zien zelfs een capibara. Het is dan nog 250 km tot aan de grens met Bolivia. We besluiten nog voor de grens te overnachten om uitgerust de grens over te gaan. Helaas pakt het anders uit.... we overnachten in Tartagal en daar bleek het niet heel rustig te zijn. Tot 05.00 uur ’s nachts deed keiharde muziek Waggel trillen en schudden. Met dikke ogen en hoofdpijn naar de grens dan maar.....

1. Marieke Verzijlbergh:
    9 juni 2023
    Heimwee!! Prachtige blauwe luchten heb je daar toch, en dan al die kleuren in de bergen. We gaan ook zeker nog eens terug.
  2. Anne-Marie:
    9 juni 2023
    Allemaal heel herkenbaar. We zijn er al vele malen geweest. Noord Argentinië is prachtig. Ook slaapplekken vinden die stil zijn is een uitdaging, zeker in Bolivia.
  3. Adrie:
    12 juni 2023
    Altijd weer geweldig om jullie avontuur te volgen en de mooie foto's te bekijken. Heel veel (reis)plezier!!
  4. Sigi:
    12 juni 2023
    Prachtig gebied hé! Het is zo leuk om weer met jullie mee te reizen. Blijkbaar zijn jullie niet zo vaak alleen 😉. Veel bekenden onderweg, gezellig toch... Hier in België ondertussen ook echte zwembadtemperaturen.
  5. Gerard:
    12 juni 2023
    Jullie verslagen en foto's zijn een goede opwarmer voor ons later dit jaar!
  6. Monique:
    21 juni 2023
    Net terug van Pinkpop dacht ik toch iets meegemaakt te hebben van luide muziek tot diep in de nacht maar jullie overtreffen ruimschoots!
    Blijf lekker genieten en fijn dat Waggel weer tip top is.
  7. Ellie:
    9 juli 2023
    De reisverhalen en foto's zijn weer prachtig ben weer helemaal bij gr ellie