AR; Uspallata t/m NP Ischigualasto

26 april 2023 - Ischigualasto Provincial Park, Argentinië

18-04-2023 t/m 26-04-2023

We hebben ondertussen ontdekt dat je verse groenten niet in een supermarkt koopt maar bij de groente stalletjes langs de kant van de weg. Veel verser en meer keuze. Dus voor vertrek uit Mendoza nog even wat ingeslagen bij het stalletje naast de camping. Dan is het tijd om Mendoza te verlaten. Via het zuiden van de stad rijden we met een grote boog naar het westen. Hier belanden we voor het eerst deze reis op de beroemde Ruta 40. Een weg van 5.000 kilometer van Zuid naar Noord Argentinië. De weg naar het noorden begint voor ons bij de plaats Uspallata. Het is een fantastische route, deels door en deels langs, het Andes gebergte. De nacht in Uspallata is fris en voor het eerst in lange tijd starten we de kachel weer. Nationaal Park El Leoncito is onze volgende stop. We arriveren er al vroeg en na de lunch maken we een wandeling naar een kleine waterval. Het was constant bergop lopen en op 2.350 meter viel dat toch wat tegen. We moeten blijkbaar nog wennen aan de hoogte. Volgens de waarschuwingsborden worden hier ook regelmatig poema’s gezien. Maar dat geluk hebben we helaas niet. In Barreal staan we naast een rivier met een wijds uitzicht op de bergen. De Volvo start sinds een paar dagen wat lastig en dit is een prima plek om naar de oorzaak te zoeken. Helaas kunnen we niks vinden.

12. Barreal

In Calingasta worden we eraan herinnerd dat de Argentijnen een ander levensritme hebben als dat wij gewend zijn. Als we ’s avonds een restaurant zoeken moeten we veel geduld hebben. Alles bleek gesloten tot na 21.00 uur. We ontmoeten een motorrijder uit Estland die ook op zoek was naar wat te eten. Uiteindelijk met z’n drieën een schnitzel gegeten in een restaurant van een hotel. De route van 190 kilometer naar Las Flores is ook weer schitterend. Er lijkt geen einde te komen aan het natuurschoon van de Andes. De wegen zijn prima en we hebben er een stralend zonnetje bij. Als we de volgende dag opstaan is het totaal ander weer. Grijs, grauw, regen en een stuk koeler. Via Rodeo rijden we langs een mooi stuwmeer naar het oosten. We volgen een weg langs een rivier die een smal dal door de berg heeft uitgesleten. Prachtig, maar het slechte weer van vannacht heeft op diverse plekken brokken steen van de berg afgespoeld. Werk aan de winkel dus!

24. San José de Jachal

Vlak voor we de provincie San Juan verlaten, bezoeken we NP Ischigualasto nog. Dit park staat bekend om de vondsten van dinosaurus skeletten. Onder begeleiding van een erg enthousiaste gids rijden met 6 auto’s in konvooi een route van 40 kilometer door het park. Op diverse plekken stoppen we en krijgen we uitleg. In totaal zijn we ruim 4 uur onderweg! Het was meer dan de moeite waard!

1. Yvonne:
    9 mei 2023
    Wat een mooi indrukwekkende natuurlandschap zeg!! Genieten!!!
  2. Sandra Helderman:
    9 mei 2023
    prachtige foto`s weer, wat een indrukwekkend landschap.
  3. Anneke van Baars:
    10 mei 2023
    Geweldig mooi !!
  4. Ellie:
    11 mei 2023
    Prachtig weer en een schitterenden natuur
  5. Bert en Ine:
    11 mei 2023