UY; Chuy t/m Soca

27 augustus 2023 - La Paloma, Uruguay

20-08-2023 t/m 28-08-2023

Bij de Uruguayaanse douane komen we erachter dat er iets niet goed gegaan is toen we, 5 maanden geleden, bij Fray Bentos het land verlieten. Onze tijdelijke importvergunning van Waggel is door de douane daar, na het inleveren, niet afgehandeld en blijkt nog actief te zijn. Gelukkig is de douanier in Chui meewerkend en met bewijs van foto’s kan hij zijn collega’s in Fray Bentos overtuigen om de oude vergunning te laten vervallen. Ondertussen wachten wij rustig af bij een lekker openhaard vuur. De foto’s van documenten zijn nu extra belangrijk omdat er bij de diverse grenzen geen stempels meer in de paspoorten worden gezet. Nadat het nieuwe invoerdocument is geregeld, gaan we weer onderweg. We nemen een kijkje in het kustplaatsje Punta del Diablo, op zo’n 60km van de grens, en lunchen daar. Het is er niet toegestaan om langs het strand te overnachten en dus laveren we weer door de smalle straatjes met zijn laaghangende stroomkabels, terug naar de hoofdweg. We trekken verder naar het zuiden en vinden een prettige plek bij de plaats La Paloma. De plek heeft uitzicht op zee, het strand voor de deur en een dorp met supermarkt op loopafstand. Het is hier heerlijk rustig zo buiten het zomerseizoen. Bij aankomst worden we verrast met de aanwezigheid van nog 4 campers uit diverse landen. Jammer alleen dat het te koud is om het buiten gezellig te maken. We hopen hier nog walvissen te kunnen zien maar blijkbaar is het seizoen hiervoor nog niet begonnen. Na een paar fijne dagen vertrekken we, uitgezwaaid met vlaggen en trommels, door marcherende militairen van de naastgelegen marinebasis. We volgen de kust richting de plaats Punta del Este en stoppen onderweg om wat opnames te maken bij een cirkelvormige brug bij Laguna Garzon.

03. Lagnua Garzon

De volgende bezienswaardigheid is ook een brug met een bijzondere vorm. Het wegdek is golvend. Jammer alleen dat we er door gewichtsbeperking (maximaal 5 ton) niet overheen mogen rijden. Hierdoor moeten we onverwachts 50km omrijden. Dit geeft ons wel de gelegenheid om bij het museum voor moderne kunst van Pablo Atchugarry te stoppen voor een bezoek. Een verrassend mooi museum! Zowel het gebouw, de kunst binnen en de beeldentuin zijn een bezoek meer dan waard! Hierna rijden we naar de kust ten noorden van Punta del Este waar we ook weer een plekje bij het strand vinden. Van hieruit pakken we de bus voor een bezoekje aan de stad. Op het strand staat het kunstwerk “De Hand”. Uit het zand steken grote vingers van een hand omhoog. Heel apart! Dit was de laatste stop voor we richting de plek rijden waar Waggel 2 maanden rust krijgt. Nog een paar dagen de boel poetsen, op orde brengen en de tassen pakken voor we op het vliegtuig stappen.

10. route_totaal 2023

Gereden route 2023, 11.371 kilometer

1. Anne-Marie:
    27 augustus 2023
    Een hele goeie reis terug naar Nederland. Misschien zien we jullie nog wel in NL voor jullie weer terugvliegen naar Montevideo voor de volgende etappe.
  2. Arend:
    Fijne reis terug.
  3. Petra:
    Groeten van Petra
  4. Ton Vogelzang:
    28 augustus 2023
    Een goede terugreis. Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's. Herinneringen kwamen weer boven toen Anneke en ik door deze landen reden. Wellicht zien we elkaar in Nderland. Lieve groeten, Ton
  5. Anneke van Baars:
    28 augustus 2023
    Ik begrijp dat jullie tijdelijk terug naar Nederland gaan maar daarna weer terug naar Zuid Amerika.