UY; Soca t/m AR; Puan

18 november 2023 - San Antonio De Areco, Argentinië

31-10-2023 t/m 18-11-2023

Bij het vliegveld in Montevideo nemen we een Uber. We laten ons afzetten bij UY Storage waar Waggel al op ons staat te wachten. Veel bagage hoeven we niet uit te pakken, want we hadden alleen handbagage. Lekker makkelijk dus! Nog diezelfde middag rijden we naar La Chacra Hollandesa waar zowel Michiel en Marieke als Kees en Jacobien ons verwelkomen. Het is echt een Nederlandse kolonie hier en zeker als later ook nog twee Nederlandse auto’s verschijnen. Jochem heeft hier zijn vaste plek en Piet en Marian beginnen ook vanuit hier aan hun Zuid Amerika avontuur. Het is erg gezellig, we eten met z’n allen, we kletsen wat af en daarom dus lastig om weer te vertrekken. Toch gaan we na 4 dagen onderweg richting Argentinië. We nemen een andere route dan de eerste keer, dit keer niet langs de kust maar meer richting het noorden. We overnachten in een park bij de plaats Florida en bij een mooi stuwmeer bij Andresito. Dan nog op de laatste liters diesel, de grens over bij Fray Bentos. In Gualeguaychu wilden we tanken en flink inkopen doen. Helemaal soepel liep dit niet.... het was lastig om aan geld te komen bij Western Union en het tankstation gaf ons, i.v.m. tekorten, niet meer dan 200 liter. Een wat stroef begin dus! De volgende dag zijn we doorgereden naar San Antonio de Areco. Hier wordt, jaarlijks, op grootste wijze het “La Fiësta de la Tradición” gevierd. Het zou een lang weekend met festiviteiten worden. Helaas valt de eerste dag volledig in het water. Het regent zo hard en lang dat de rivier een meter hoger komt te staan. Dit heeft ook invloed op het feest. Er zijn veel activiteiten met paarden maar de velden zijn zacht en modderig geworden. Erg jammer want honderden gaucho’s met duizenden paarden zijn van heinde en ver naar hier gekomen. De Argentijnse cowboys met families in klederdracht moeten geduld hebben. Op zondagochtend is er een defilé van de deelnemers. Een eindeloze stoet komt voorbij en er worden toespraken gehouden en gedanst. Gelukkig zijn de velden voldoende opgedroogd om een deel van de rodeo en de dressuur met groepen paarden, door te laten gaan. Het is een pracht gezicht!

10. San Antionio de Areco

Na het weekend rijden we naar Lujan waar we wel aan geld kunnen komen bij Western Union.De tanks en kasten weer vol, als we de stad met z’n mooie en vooral grootte kathedraal, weer verlaten. Op ons gemak rijden we steeds wat verder zuidelijk. We rijden per dag ongeveer 150 km en zo komen we ook langs Villa Epecuen. Een kleine toeristische stad met kuurbaden, die in 1985 volledig onder water kwam te staan. Langdurige hevige regenbuien deden een dam en een dijk doorbreken met als gevolg dat de stad 10 meter onder het zoute water kwam te staan. Een soort zondvloed dus. De hele stad in puin en pas na 20 jaar begon het water te zakken. Alles grauw en kapot. Een trieste aanblik. Van hieruit rijden we naar een klooster bij Puan. Het klooster blijkt gesloten maar een paar honderd meter verderop is, bovenop een heuvel, plaats genoeg bij een tempel/toren met uitzicht op de omgeving. Wel een nogal winderig plekje en we liggen we hele nacht te schudden in ons bed. Dit was de laatste stop voor we naar Sierra de la Ventana gaan waar we met Michiel en Marieke hebben afgesproken.

1. Anne-Marie:
    6 december 2023
    Leuk om zo'n fiesta mee te maken.
    Jammer van de regen.
  2. Yvonne:
    6 december 2023
    Weer mooi omschreven allemaal en wat een gave foto’s!!
    Word ik blij van !
  3. Sigi:
    Prachtige foto’s!!!! Geniet van jullie reis 💕
  4. Ellie:
    Weer leuk genieten maar
    Ellie😍
  5. Noëlla:
    7 december 2023
    het ziet er inderdaad weer prachtig uit :-)
  6. Monique:
    9 december 2023
    Weer heerlijk op pad in Zuid-Amerika, prachtige foto's. Geniet ervan. Wij mogen 31 december met de rugzak de zon opzoeken in Laos, Cambodja en Vietnam.
    Groet uit Pijnacker